In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19270

  • nik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Drie weken geleden heb ik een twintig jaar oude Zelkova gekocht. De jongen van wie ik hem kocht had de boom binnen staan, ik heb de boom sinds het goed weer is buiten staan. Ook heb ik de boom verpot (grond was uitgedroogd) en lichte wortelsnoei toegepast. Sinds twee weken is de glans van het blad, kleuren bladeren geel tot bruin en vallen af. Gisteren al het verkleurde blad verwijderd, vandaag opnieuw 5 procent vergeeld.
De watergift is goed (ik gebruik een satestokje om de vochtigheid te controleren), de waterafvoer ook. Ik bemest nu met oscomote. Sinds vandaag de boom in volle zon gezet, waar hij eerst korte tijd zon meepakte.

Wat doe ik niet goed? En hoe krijg ik het blad weer mooi groen? Betekent het uitvallen van blad dat de boom doodgaat, of komt er gewoon weer nieuw blad? Ik zie voorlopig geen nieuwe knoppen, en kan ook weinig informatie vinden hoe bomen reageren op de verandering van binnen naar buiten.

Hopende op advies,

Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19271

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Bij dit soort problemen is echt een foto nodig om de exacte oorzaak te kunnen bepalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19277

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
zonder foto gezien te hebben, vermoed ik dat je een Ulmus hebt ipv Zelkova, maar dat terzijde.

Om deze reden voedt ik mijn bomen ook nooit direct na een wortelsnoei. Ik bemest pas zodra ik nieuwe groei zie, meestal na enkele weken.

Als het binnen rond de 21graden is, en buiten nu slechts 15 graden gemiddeld, dan kan dat idd tijdelijk problemen opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19280

  • nik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb inderdaad gehoord dat beide soorten vaak verward worden. De verkoper adverteerde er zelfs mee als 'Zarkova', dus helemaal zeker ben ik niet. Heb een aantal foto's toegevoegd, in de hoop dat jullie er iets aan kunnen afzien.

Eerlijk gezegd wilde ik ook niet voeden, maar toen de bladeren begonnen te verkleuren heb ik toch wat toegevoegd. Is het beter dat ik het verwijder (het zijn bolletjes die bovenop liggen).

Bedankt alvast!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19282

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
De problemen worden vrijwel zeker veroorzaakt door problemen met de bodem in combinatie met een verkeerde standplaats. De pot zit vol sterretjes mos of engels gras. Dit is geen echt mos, maar een schadelijk onkruid. Dit moet je allemaal grondig met wortel en al verwijderen met behulp van een groot pincet of tang. Daarnaast heb ik, mede door de kleur van het blad, ook het gevoel dat de boom is overbemest. Haal alle mest van de pot en spoel de grond goed uit. Dit is 1 van de gevallen waarbij een dompelbadje zeer effectief is. Zet de boom daarna op een schaduwrijke plek om te herstellen en geef weer normaal water met de gieter. Doe verder niets met de boom. Geen snoei en wacht met opnieuw mesten tot je weer tekenen van groei ziet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19283

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd zoals dsdevries zegt.
en nogmaals, pas verpotte en zeker zieke/kwakkelende bomen NIET voeden !!!

Ook vreemd dat je zegt dat deze boom pas verpot is, hoe kan het dan dat al dat mos/onkruid er nog op zit ???
en de grond ziet er ook te dicht uit voor een pas verpotte boom ???
Je hebt wel de oude aarde vervangen door nieuwe toch?

en tot slot, je hebt toch een Ulmus en geen Zelkova. (te herkennen aan het blad)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Zelkova verliest blad 11 jaren 2 dagen geleden #19284

  • nik
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
De mos heb ik er zelf op geplaatst, door een tuincentrum verkocht als spaghnummos. Ik zal dat meteen weghalen. Ook zal ik de bemesting weghalen. Ik heb inderdaad nieuwe aarde gebruikt, een mengsel van een bonsaikweker (waar al zijn bonsais het goed op doen).

Bedankt ook voor de tip dat het een Ulmus is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren