In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer palmatum 11 jaren 2 weken geleden #19321

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
bij deze wilde ik jullie laten weten dat ik een acer palmatum erbij heb gekocht ook weer in het zelfde tuincentrum waar de pinus mugo vandaan kwam...

omdat dit nog een vrij iel boompje is heb ik al wat door sommige topics zitten lezen en iedereen heeft zo zijn eigen manier
nu heb ik uit al jullie verhalen het volgende gehaald, graag wil ik jullie kritiek hiervan horen.


ik lees dat de boom in de volle grond beter groeit maar wil hem toch in een schaal hebben, heb een dubbel zo grote schaal als waar die nu in zit..

ook las ik dat de wortel voet in evenwicht moet zijn met het bladerdak van de boom

om de stam dan alsnog optimaal te laten groeien in een pot is het slim om al het blad aan het bladerdak te laten zitten
aangezien de wortels de pot al een keer rond gegroeit zijn dien ik toch te werken aan de wortel voet
met in mijn achter hoofd de grote en grove wortels te verwijderen en de fijne wortels te laten zitten
en deze ruim stervormig terug in de nieuwe pot te plaatsen (kan dit ten opzichte van het bladerdak?)

dan ga ik hem verder met rust laten tot ong de herfst en ben dan van plan om mijn boompje te gaan bedraden tot de lente

ook heb ik weer kant en klare bonsai loofbomen mix van deze site bestelt heb hier nog een zakje akadama staan en lavakorrels deze wil ik met elkaar toevoegen in mijn nieuwe grondmix dit totaal gemixt met 1/4 van de oude grond waar mijn boompje instond...

zodra ik de boom verpot heb dompel ik deze onder in een bak met water 10min laten staan dan laten uitdruppen en op een plek in de schaduw zetten






Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 2 weken geleden #19323

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Sws is het voor deze boom nu te laat om wortels te snoeien ed. Hij staat al vol in blad.
Dus gewoon dit jaar laten staan en pas voor de volgende lente wortels snoeien en oppotten etc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 2 weken geleden #19326

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hhmmzz zou ik hem eventueel wel in een grotere pot kunnen plaatsen dea?
de kluit een beetje uitelkaar trekken zonder de wortels te beschadigen en verspreid in de nieuwe pot plaatzen
zodat de wortel groei doort blijft gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 2 weken geleden #19331

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
De pot waar de boom in staat is mijns inzien groot genoeg. Een grotere pot gaat je geen betere/snellere groei opleveren. Het type pot is daarbij veel belangrijker. In een zwarte plastic kuip groeit je boom een stuk sneller dan in een (grotere) schaal van aardewerk. Dit heeft te maken met de manier waarop wortels groeien. De boom is verder waarschijnlijk ook nog niet aan verpotting toe. Je geeft aan dat de wortels een keer zijn gaan cirkelen rond de pot. Dit zul je altijd houden, hoe groot je pot ook is. Pas als de pot bijna vol gegroeit is dien je de boom te verpotten.
Daarnaast is het absoluut niet de beste tijd om deze boom te verpotten.
Ik zou dus ook adviseren deze boom gewoon lekker met rust te laten.

Indien de wortelsnoei die je toe wilt passen uitsluitend een cosmetische ingreep is zou ik gewoon wachten tot volgend voorjaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Acer palmatum 11 jaren 2 weken geleden #19333

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Voor optimale ontwikkeling van bomen verpot je de plant in een pot een maat groter als de wortels de kluit net aan bij elkaar houden. Dus zodra je de plant uit de pot kan halen zonder dat de helft van de aarde in de pot blijft, kan hij naar een grotere schaal. Dus als je zegt dat de wortels al een keer rond zijn gegroeid moet hij inderdaad naar een grotere pot. Hierbij heeft een kunststof schaal betere eigenschappen (De buitenkant van de kluit droogt niet zo snel uit) als aardewerkpotten. En zoals je zelf al opmerkt: In de volle grond ga je nog betere ontwikkeling krijgen.

Zoals Dea zegt: Nu geen wortelsnoei toepassen. Dat doe je idealerwijs pas weer einde komende winter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 2 weken geleden #19334

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Niels, het antwoord is reeds door zowel ds als lb gegeven.
Maar stel je bij alles wat je (wilt) gaan doen bij/met je bomen altijd eerst de vraag:
waarom wil ik dit doen??
Komt het de boom ten goede, of is het enkel om zelf lekker bezig te zijn?
Bij het laatste, kun je beter niets doen.
Het gaat uiteindelijk om de bomen, niet om ons...
Je boom zal er, zoals genoemd niet op vooruit gaan als je hem uit deze kuip haalt en in een andere zet. helemaal nu die vol in blad staat. Het voegt niets toe.
Dus: gewoon laten staan. Pas aan je bomen werken als ZIJ eraan toe zijn, niet jij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 1 week geleden #19430

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
kan er miss iemand mij helpen met de exacte benaming van de acer
het is iig een ACER PALMATUM ........?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 1 week geleden #19445

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Niels88 schreef : kan er miss iemand mij helpen met de exacte benaming van de acer
het is iig een ACER PALMATUM ........?


Dat kan je waarschijnlijk het beste even bij het tuincentrum gaan vragen. Of je kan kijken wat er hier het meeste oplijkt: www.mendocinomaples.com/index.php?crn=208

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 1 week geleden #19479

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
alweer bedankt LB wist miet dat er zoveel verschillende acers waren de foollmoon is trouwens ook een gave zeg..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 6 dagen geleden #19707

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Bijdeze wil ik jullie even laten zien hoe me boompje er nu uitziet na mijn aanpak heb wat YouTube filmpjes gekeken hoe ik het een beetje zou kunnen doen .
Wilde hem eerst in mijn plastic pot stylen maar deze begon te buigen ben naar het tuincentrum gegaan heb een pot gekocht en heb er gaten in geboort om me boompje op te kunnen spannen ik heb verder niets aan de wortels gedaan heb hem alleen in een grotere pot geplaatst en met aarde aangevuld op een bodem van split
Nu wil ik graag het resultaat met jullie delen....hoor graag jullie mening de foto's van me boompje toen ik hem kocht staan boven aan dit gesprek





Verder heb ik ook het een en ander gesnoeid wat overbodig was en heb op alle takken nog wat offertakken laten staan voor de volgende snoei beurt volgend jaar

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts