In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer palmatum 11 jaren 5 dagen geleden #19746

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Los van hoe de boom gestijld is vind ik ook de potkeuze opmerkelijk. Ik denk dat je in deze pot aanzienlijk minder groei zult krijgen dan in de pot waar hij in stond. Een witte geglazuurde stenen pot doet echt absoluut helemaal niets voor de groei van de plant. Het enige dat je met deze verpotting bereikt hebt is dat de boom de eerste week moet acclimatiseren, vervolgens een week of 4/5 ongestoord kan groeien. Hierna raken de wortels de potrand en is het over met je groei. De wortels zullen als een gek rond de pot gaan groeien op zoek naar ruimte met als gevolg dat je volgend jaar weer kan verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 11 jaren 5 dagen geleden #19748

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dsdevries schreef : Los van hoe de boom gestijld is vind ik ook de potkeuze opmerkelijk. Ik denk dat je in deze pot aanzienlijk minder groei zult krijgen dan in de pot waar hij in stond. Een witte geglazuurde stenen pot doet echt absoluut helemaal niets voor de groei van de plant. Het enige dat je met deze verpotting bereikt hebt is dat de boom de eerste week moet acclimatiseren, vervolgens een week of 4/5 ongestoord kan groeien. Hierna raken de wortels de potrand en is het over met je groei. De wortels zullen als een gek rond de pot gaan groeien op zoek naar ruimte met als gevolg dat je volgend jaar weer kan verpotten.

Niels88 schreef : Wilde hem eerst in mijn plastic pot stylen maar deze begon te buigen ben naar het tuincentrum gegaan heb een pot gekocht en heb er gaten in geboort om me boompje op te kunnen spannen ik heb verder niets aan de wortels gedaan heb hem alleen in een grotere pot geplaatst en met aarde aangevuld op een bodem van split.


ik neem aan dat de spanning die op de takken gezet is zo sterk was dat de plastic pot ging buigen. De stenen pot is groter dan de plastic waar hij in stond => Meer groei mogelijk dan bij de plastic.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 10 jaren 10 maanden geleden #23382

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ook hier mijn update over mijn acer

mijn acer groeit als kool en heb hem nu in totaal 2 keer gesnoeid en zoals je ziet zit er ook een 3de keer aan te komen
deze 3de keer gaat plaats vinden in begin april/mei ongeveer en ga het boompje dan ook meteen verpotten zodat die in een goed grond mengsel komt te staan van akadama waar die nu in staat is standaard mengels van waar ik hem kocht in het tuincentrum.

zoals je ziet op de foto komt die zo in de nieuwe pot te staan.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 10 jaren 10 maanden geleden #23387

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Waarom snoei je de plant zo vaak? Ik dacht dat je de stam wat wou laten ontwikkelen. Dan moet je eigenlijk zo min mogelijk snoeien.

Ik heb mijn op-te-dikken esdoorn dit jaar een keer gesnoeid, en dat was vooral om de takken lager op de stam meer kracht te geven: Top helemaal terug gehaald naar begin groei van dit voorjaar. Zo ongeveer toen de groeistop een week of 4 geleden begon. Nu zijn de onderste takken uitgeschoten en gaan zorgen voor betere tapsheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum 10 jaren 10 maanden geleden #23391

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
klopt lb ook hier heb je weer volkomen gelijk in, aangezien ik de 2de keer een klein beetje heb gesnoeid is het slimmer
om ze te laten staan voor een optimale aandiking in pot mogelijk te maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts