In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19418

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,
Dit is mijn eerste bericht hier en ik heb gelijk maar even een vraag; wij hadden in onze tuin een taxus staan, die hebben we weggehaald, en toen ontdekten we een kleine zaailing. Die heb ik toen meegenomen en in een potje gezet, samen met een eikje dat was opgekomen in een ander potje. Dit is zo'n 4 jaar geleden denk ik. Het ging op zich steeds heel goed, ik keek er ook niet zo veel naar om, alleen nu worden de naalden van de taxus geel (zie foto). Er groeit ook wel allemaal onkruid in, hij staat een beetje in de verdrukking, ik hield het dus niet echt bij, kan dit de oorzaak zijn of komt het door de vorst? Ik heb ergens gelezen dat ze vrij kwetsbare wortels hebben. Ik wil hem wel gaan verpotten en een eigen, grotere pot geven. Zou dit helpen, en zou hij dit overleven? Wat kan ik nu het beste doen?
Alvast bedankt, Marit

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19422

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
De boom staat inderdaad behoorlijk in de verdrukking tussen onkruid. Maar dat is niet de enige oorzaak. De boom staat waarschijnlijk ook niet in een juist grondmengsel. Taxussen houden van relatief droge drainerende grond. De meeste bonasiliefhebbers potten ze op een mengsel van akadama en kiryu. Dit zijn Japanse kleikorreltje die net voldoende water vasthouden om de boom van vocht te voorzien, maar ook niet meer dan dat. Tegenwoordig hebben mensen ontdekt dat Foetsie-bah kattengrind, wanneer het eenmaal goed is uitgespoelt dezelfde eigenschappen bezit en dat bomen het hier ook heel goed op doen. Als je besluit hem te verpotten zou ik hem dan ook hierin oppotten aangezien dit een stuk goedkoper is dan akadama. Ik vrees alleen dat het voor dit boompje reeds te laat is. Bij naaldbomen kun je pas heel laat zien dat er iets aan de hand is aan hun naalden. Meestal betekend het dan dat de boom al lang dood is. Een kerstboom is immers ook nog ruim een maand groen voordat hij zijn naalden laat vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19423

  • -bart-
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Wil je er een bonsai van maken? Of wat is je bedoeling?

In wat voor grond staat hij?
Ik zou beginnen hem een eigen plekje te geven. De wortels schoon maken zodat je van het onkkruid af bent.

Grondsoort laat ik even in het midden, ben ook nog maar een bonai beginner ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19438

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik wil er inderdaad een bonsai van maken, was ik vergeten er bij te zetten. Ik ga hem deze week (misschien morgen) wel in een eigen pot zetten, ik denk met een mengsel van die foetsie bah kattebakkorrels, wat zou ik daar dan het beste bij kunnen doen, gewone potgrond of cocopeat? En ook nog iets van zand etc? En dan zie ik wel of het nog wat word, je kan het altijd proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19449

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Voor een taxus hoef je daar niets bij te doen. Gewoon 100% kattengrind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19463

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb het kattengrind vanochtend gekocht, ga het straks uitspoelen. De taxus staat nu dus nog samen met een eikje in een potje, die ga ik ook verplanten en een eigen pot geven. Wat zou daar het beste mengsel voor zijn qua grond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19464

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Een eik is veel makkelijker qua grond. Ze kunnen goed tegen droogte, maar hebben ook geen moeite met af en toe natte voeten. Ik zou er gewoon wat potgrond aan toevoegen als je wat minder vaak water wilt geven, maar pure foetsie-bah is ook prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19467

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, ik heb nu weer even een klein vraagje, ik ga zo het kattengrind spoelen, moet je het daarna eerst weer helemaal laten drogen voor je het kan gebruiken of maakt dat niet uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19468

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Persoonlijk spoel ik het niet eens. Maar daarna hoef je het zeker niet te laten drogen. Liever niet zelfs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19469

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de taxus net nog even wat beter bekeken en ik heb nog iets ontdekt, hij heeft schildluis :unsure: . Dit zou opzich wel verklaren waarom hij het eerst steeds goed deed, en nu opeens geel wordt. Ik had hem eigenlijk ook beter moeten onderhouden natuurlijk, eerder in eigen een pot moeten zetten etc... Maar is hier nog iets aan te doen, of is hij nu echt ten dode opgeschreven? Zijn er misschien bestrijdingdmiddelen die nog kunnen helpen (wel milieuvriendelijk)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts