In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19471

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij zon'n klein boompje: Luis er af pielen met bv een pincet or sateh stokje en de boom sproeien met een spiritus / afwasmiddel / water mengsel.
SProeien elke week herhalen gedurende 2-3 weken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19476

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Daarstraks heb ik de boompjes uit hun pot gehaald, en de wortels een beetje uitgespoeld om ze goed te kunnen bekijken. Het eikje heeft mooie wortels. Die van de taxus zijn een stuk slechter, hij heeft bijna geen haarwortels meer. Er zaten ook een paar lapsnuitkeverlarven in het potje, die hebben er waarschijnlijk ook aan gevreten. Dat kan dus ook een oorzaak zijn.
Vervolgens heb ik ze allebei in een eigen pot gezet, de taxus in 100% kattengrind en de eik in gewone potgrond met nog wat kattengrind er doorheen, ik had niet zoveel meer over en ik had geen zin om nog meer af te gaan spoelen. Maar zo is het wel goed denk ik. Zometeen ga ik de taxus nog even bespuiten met dat spiritus-afwasmiddel-water mengsel. Hopelijk komt het weer goed, maar ik begin er toch ook een beetje een hard hoofd in te krijgen. Maar goed, we zullen zien.

De computer wil de foto's niet laden, ik zal het later nog eens proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marit.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19483

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier zijn dan toch de foto's.
En ik vroeg me nog af, of de taxus (en het eikje ook natuurlijk) geen mest moet hebben, aan alleen dat kattengrind heeft hij niet zo veel, daar zitten geen voedingsstoffen in. Maar daar moet je geloof ik niet gelijk mee beginnen als hij net is verpot, toch? Wat is jullie advies?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19484

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je sterk verdunt, kan het weinig kwaad om elke week iets mest in het gietwater te doen. De hoofdreden om het niet meteen te doen is omdat de wortels nog niet bezig zijn met actief opnemen van voeding, en je dus het meeste voor niets geeft. Maar zodra de plant begint met opnemen krijgt het wel mest. Als de planten goed groeien, doe je het beste elke 1 a 2 weken verdunde mest in het water, of leg je blokjes mest op de aarde. Want inderdaad, dat grind heeft helemaal niets voor de plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19509

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Hoi Marit,

Als je dit wil gebruiken voor bonsai zal je aan stamdikte moeten werken. Dit krijg je het beste door hem in de vollegrond te plaatsen en op een later genoemd tijdstip terug te snoeien om dan aan vertakking te werken. Het materiaal is te jong.
Maar voorlopig heb je een stam nodig en dit krijg je gewoonweg niet in een pot. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om stamdikte te krijgen in pot. Maar voor bonsai doeleinden ga je beter resultaat krijgen in volle grond.

Gr wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19511

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

leatherback schreef : Als de planten goed groeien, doe je het beste elke 1 a 2 weken verdunde mest in het water, of leg je blokjes mest op de aarde. Want inderdaad, dat grind heeft helemaal niets voor de plant.

Ik ben ook een voorstander van vaste mest als BioGold of Abrakas. Deze organische mestvormen zijn zeer goed gebalanceerd en bevat naast de juiste verhouding NPK ook veel andere goede spoorelementen waardoor het risico van overbemesting veel minder is dan bij vloeibare (kunst)mest. Je kunt dus ook meer mesten en daardoor meer resultaat halen. Daarnaast is het ook veel makkelijker te doseren. Je kunt makkelijker een paar blokjes erbij doen of eraf halen en je merkt dat de boom hier vrijwel gelijk op reageert. Bovendien loop je niet het risico dat je een paar keer vergeet te bemesten. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je na een maand of 2 de blokjes vervangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19512

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

wes schreef : Hoi Marit,

Als je dit wil gebruiken voor bonsai zal je aan stamdikte moeten werken. Dit krijg je het beste door hem in de vollegrond te plaatsen en op een later genoemd tijdstip terug te snoeien om dan aan vertakking te werken. Het materiaal is te jong.
Maar voorlopig heb je een stam nodig en dit krijg je gewoonweg niet in een pot. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om stamdikte te krijgen in pot. Maar voor bonsai doeleinden ga je beter resultaat krijgen in volle grond.

Gr wesley


Hoi Wesley,

Ik weet dat zijn stam nog niet dik genoeg is om er een bonsai van te maken, maar ik ga nu eerst afwachten of hij het uberhaupt redt, en als hij dan aangesterkt is mag hij alsnog wel de volle grond in, in de tuin, waar hij oorspronkelijk ook vandaan kwam.

Gr Marit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19513

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In dat geval kan je de plant beter meteen de volle grond geven. Dat is een veel natuurlijkere groeiomgeving en levert over eht algemeen de minste problemen op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19518

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Zou ik ze dan nu allebei gelijk in de volle grond kunnen zetten? Ze staan nu wel net in hun nieuwe pot, gaat het dan wel goed als ik ze gelijk verplant? In het eikje heb ik op zich wel vertrouwen, die is gezond en sterk, hij is wel net aan het uitlopen nu. Maar van de taxus weet ik het niet zo goed. Hij komt dan ook belijk weer in een ander grondmengsel. Ze zijn natuurlijk wel nog maar net verplant, dus dan maakt het ook niet zoveel uit om ze er nog een keer uit te halen zou je zeggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19519

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou ze verplanten. Gewoon voorzichtig (Niet de plant uit de pot trekken, maar hand op de aarde leggen, en de pot omdraaien, zodat de plant uit de pot zakt). dan valt waarschijnlijk alle aarde direct van de wortels. Planten uiteraard de komende weken wat beschermen tegen zon, wind, uitdrogen ed.

Voor de volgende keer: Dit soort acties kan je beter doen als de boom nog net in rust is, late winter, begin voorjaar, net voor de knoppen open barsten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren