In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19536

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo Marit,
Wat een slecht advies heb je gekregen!!!
Zo te zien is jouw boompje niet al te groot. Dan kan je het beste de schildluizen met een wattenstaafje verwijderen.
Verder zou ik alle adviezen over kattengrit in de wind slaan, de boom is verzwakt, een gezonde boom heeft geen last van plagen.
Het is dus van belang dat je hem nu "vertroetelt" dus verpotten in goede grond, in jouw geval 75% akadama en 25% kiryu.
Daar zit al voeding in en dat kan je nu goed gebruiken.
Houdt de boom na het verpotten een week of 3-4 uit de zon en start na ongeveer 6 weken na het verpotten met bemesten.
Als je dat moeilijk vindt kan je heel goed osmocote korrels gebruiken, bij een taxus heb je er dan tot eind september geen omkijken meer aan, Wel regelmatig water geven natuurlijk, bij akadama kan je goed zien wanneer.
En tot slot, een taxus is gevoelig voor vorst. Dus s'winters een beetje beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19555

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Er is niets fundamenteel mis met kattengrit. En taxus groeit al eeuwenlang in dit deel van de wereld in de volle grond. Wat is er exact allemaal zo mis aan het advies wat hier gegeven wordt? Iemand naar acadama en kyriu verwijzen klinkt allemaal wel heel interessant, maar is natuurlijk voo rboompjes zoals deze niet noodzakelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19574

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Jacob schreef : Hallo Marit,
Verder zou ik alle adviezen over kattengrit in de wind slaan,


Hopelijk kunt u aan de hand van uw eigen ervaringen beargumenteren wat er mis is aan kattenbakkorrels. Het zou mij n.l. erg helpen om uw toekomstige adviezen op hun waarde te kunnen beoordelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19576

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Jacob schreef : Als je dat moeilijk vindt kan je heel goed osmocote korrels gebruiken,


Uit eigen ervaring weet ik dat het gebruik van osmocote korrels niet zo eenvoudig is. Je moet heel goed de dosering weten te berekenen om overbemesting te voorkomen. In dit soort gevallen gebruik ik altijd een universele organische mest van DCM of ECOstyle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19583

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Jacob schreef : Het is dus van belang dat je hem nu "vertroetelt" dus verpotten in goede grond, in jouw geval 75% akadama en 25% kiryu.

Foetsie-bah kattengrind heeft exact dezelfde eigenschappen als een mengsel van 75% akadama en 25% kiryu. Dat is op dit forum en ook daarbuiten door veel mensen al uitgebreid besproken en beaamd. De meeste mensen behalen dezelfde, zo niet betere resultaten op kattengrind. Daarnaast is door de toenemende vraag en de afnemende voorraad de prijs van akadama enorm toegenomen en de kwaliteit steeds slechter geworden. Het ziet er ook niet naar uit dat deze trend binnenkort om zal slaan. Kattengrind is daarentegen harder gebakken en gaat dus ook langer mee en kost een fractie van Akadama.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ollandos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19587

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
iedereen gebruikt wat hij het beste acht voor zijn bomen.
zelf ben ik niet zo'n voorstander om mijn boompjes (ongeacht in wel stadium ze zich bevinden) in kattengrit te zetten.. voornamelijk dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn aangezien er toch regelmatig een 5-tal katten door mijn tuin zwerven..

ik heb alle soorten grond liggen (akadama, kiriyu, kanuma,....) en verkies dan ook dit te gebruiken.. uiteindelijk is het allemaal zo duur nog niet en je verpot toch maximaal eens per jaar.. het wordt pas duur als je enorm veel bomen hebt waarvan dan bv enkele van hogere kwaliteit. maar eens je dat stadium bereikt hebt heeft heel je hobby al een hoger niveau bereikt en is het vergeleken met de kwaliteit van je bomen uiteindelijk toch zo duur niet meer.. een juniperus van bv 2000€ zou ik toch liever in een gepaste mix zetten en niet in kattengrit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19593

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

AlexW schreef : zelf ben ik niet zo'n voorstander om mijn boompjes (ongeacht in wel stadium ze zich bevinden) in kattengrit te zetten.. voornamelijk dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn aangezien er toch regelmatig een 5-tal katten door mijn tuin zwerven..


Geloof mij, katten zien ook het verschil niet hoor!

AlexW schreef : ik heb alle soorten grond liggen (akadama, kiriyu, kanuma,....) en verkies dan ook dit te gebruiken.. uiteindelijk is het allemaal zo duur nog niet en je verpot toch maximaal eens per jaar.. het wordt pas duur als je enorm veel bomen hebt waarvan dan bv enkele van hogere kwaliteit. maar eens je dat stadium bereikt hebt heeft heel je hobby al een hoger niveau bereikt en is het vergeleken met de kwaliteit van je bomen uiteindelijk toch zo duur niet meer.. een juniperus van bv 2000€ zou ik toch liever in een gepaste mix zetten en niet in kattengrit..


Het gaat mij ook niet zozeer om de kosten. Het gaat mij erom dat ik steeds mee betaal voor steeds slechtere kwaliteit. Akadama valt tegenwoordig na 1 nacht vriezen al uit elkaar. Zelfs de dubbel gebakken extra harde kwaliteit komt bij mij de winter haast niet meer door. Ik behaal daardoor dus ook steeds slechtere resultaten en ik wordt gedwongen mijn bomen vaker te verpotten dan nodig is.

Ik heb ook lange tijd gedacht dat ik altijd het duurste en dus het beste voor mijn bonsai moest hebben. Totdat ik met eigen ogen ondervonden heb dat het duurste dus niet altijd het beste is. En ik vind dat de zoektocht naar betere alternatieven altijd een valide zoektocht is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ollandos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus krijgt gele naalden 10 jaren 11 maanden geleden #19667

  • Marit
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb uiteindelijk besloten om ze in de volle grond te zetten, en dat heb ik gisteren dan ook gedaan. Er is wel een knop van het eikje afgebroken :( maar verder is alles goed gegaan volgens mij. Morgen zal ik de foto's op het forum zetten. Dan ga ik ook weer naar de tuin, er is dan plantjesmarkt :cheer: . Kan ik gelijk kijken hoe het met ze gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren