In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20069

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
Hallo allen !

ik ben weer terug in de wereld van de bonsai en wil me er graag weer flink in gaan verdiepen... nadat ik er 2 jaar ben uitgeweest is er vast heel veel veranderd en ook bij mij zijn er een aantal dingen veranderd (nog steeds ben ik een beginner van het laagste niveau) maar ik wil me er echt op gaan storten en veel meer leren, doen met deze hobby.

Helaas heeft mijn fukien thee (carmona) het niet overleefd wat ik toch echt heel erg jammer vind.. aangezien dat me eerste bonsai was en hij het zo gigantisch goed deed na het overpotten etc... gelukkig heb ik er zo lang van mogen genieten en heb ik toen zelfs een 2e aankoop gedaan.

Heb nu nog 1 Acer Palmatum staan die ik maar wat graag wat wil opbeuren en verfijnen, nou wil ik jullie hulp daar graag bij aanspreken en gebruik van maken aangezien ik nu dus net weer fris in deze wereld terug rol en er zelf niet zo heel erg veel verstand meer van heb.

Ik wou vragen of jullie potentie zien in deze "boom" en er wat van te maken valt etc. ook kan ik alle tips, hulp etc. gigantisch goed gebruiken en alles is dus meer als welkom.

ook vraag ik me af of ik de "boom" kan overpotten zodra ik een vervangende schaal heb gevonden (aangezien die nu in een tijdelijk oplossing staat, ja een ovenschaal :(... na een ongelukje) ik weet nog wel dat je niet zomaar een boom kan overpotten en je dit het best kan doen in bepaalde seizoenen.. maar ik ben niet echt blij met de oplossing van een ovenschaal + het probleem met water geven aangezien er geen afwateringsgaten etc inzitten.

ook vraag ik me af of iemand hier nog een goeie mix/samenstelling van grond weet voor deze soort heb zelf nog wel het een en ander liggen (denk aan potgrond, split, akadama korrels)

Ik hoop dat jullie me weer een beetje op weg kunnen helpen met deze boom en bonsai in het algemeen aangezien ik meer als graag weer bezig wil met deze super hobby.
(eventueel kan ik meer fotos maken etc.)

groeten!!








Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20087

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi en welkom terug!
(begint wel een reünie te lijken)

Bomen overpotten of een noodverpotting kan altijd. Gewoon de boom met kluit en al eruit tillen, overzetten, goed verankeren eventueel wat extra grondmix erbij, bewateren en met rust laten. Niet aan de wortels rommelen.

Grondsamenstelling is heel persoonlijk. Afhankelijk van standplaats, mogelijkheid tot watergift etc. Met wat extra potgrond erbij blijft ie langer vochtig. Meer split voor drainage. Op pure akadama doen ze t ook goed.
The decision is yours...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20098

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
haha bedankt !

ja heb bij beide (me reeds overleden carmona en deze) een mix gemaakt van potgrond/split en akadama ze doen het allebei gewoon goed erop, de acer heeft 1e keer wat last gehad van uitgedroogd blad door de wind maar voor de rest geen problemen mee gehad.

nu nog opzoek naar een mooie schaal voor de boom want die ovenschaal is echt pure nood :blush:

moet alleen nog eens hopen op iemand die me misschien kan helpen bij het vormen/tips geven over deze boom want zoals die er nu bijstaat is het niet echt een bonsai te noemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20099

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Met dit materiaal werken is niks mis mee.
Is altijd interressant om de soorten beter te leren kennen hoe ze groeien als je wat toepast.
Vooral omdat men dit in Japan ook al jaren doet en in europa vrij weinig mensen dit doen, wat ik persoonlijk jammer vind.
Maar doe dit dan in combinatie met beter startmateriaal en eventueel workshops of lessen volgen, het is ook leuk om bij verschillende bonsaipro's dit te doen van elk leer je wel wat.

Persoonlijk zou je het best eerst enkele jaren in pot werken aan een mooie nebari om hem daarna in volle grond of in kist op te laten groeien om aan te dikken.
Daarna als je de nebari en de stam hebt kan je werken aan de vertakking.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ybonsai.

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20102

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
kijk klinkt goed, vind het jammer dat er helaas vrij weinig mensen bekend zijn in mijn regio (zwolle, overijssel) die al aardige ervaring hebben in de bonsai wereld en me dus een beetje kunnen "scholen" dus dat mis ik wel. Ook merk ik dat ik het nogal moeilijk vind om zomaar in mijn boom te gaan snoeien etc... zou bijv ook graag willen weten hoe ik een mooi vol bladerdek (alsj e het zo moet noemen) krijgt.. aangezien ik het nu een beetje een zooitje van random groeiende takken/blad vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20104

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Ryo schreef : kijk klinkt goed, vind het jammer dat er helaas vrij weinig mensen bekend zijn in mijn regio (zwolle, overijssel) die al aardige ervaring hebben in de bonsai wereld en me dus een beetje kunnen "scholen" dus dat mis ik wel. Ook merk ik dat ik het nogal moeilijk vind om zomaar in mijn boom te gaan snoeien etc... zou bijv ook graag willen weten hoe ik een mooi vol bladerdek (alsj e het zo moet noemen) krijgt.. aangezien ik het nu een beetje een zooitje van random groeiende takken/blad vind.


In Overijssel is een Bonsai club , ik weet wel niet hoe ver hun ervaring is in Bonsai, maar je zal hier wel al basis dingen kunnen leren en daarna kan je nog steeds op weekenden workshops volgen op verschillende plaatsen in Belgie en Nederland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Na lange tijd terug... 10 jaren 11 maanden geleden #20106

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
oke ik zal eens kijken, bedankt voor de info !
nog tips betreffende de nebari hoe en wat met bovenstaande acer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren