In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20235

  • Naky
  • Naky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 8
Hallo iedereen,

Ik heb een aantal vraagjes mbt mos voor bonsai. Zijn er soorten die je absoluut niet wil hebben? Is het mos wat op stenen en tegels groeit geschikt?
Zelf vind ik het er altijd erg mooi uitzien (zelfs al is het een zaailing die je hebt staan), maar wat is de verdere functie van het mos?
Na een tijdje struinen op het forum/internet kan ik door de bomen even het mos niet meer zien. :silly: (pa-dum-pshh!)

Gr Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20237

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik ben niet zoon expert maar dit kan ik je denk ik wel vertelle....het soort mos wat bij jou op de stoep tussen de tegels groeit is al geschikt mos.....je kunt het kweken door het van de tegels af te halen en laten drogen wanneer het droog is verkruimel je het over de grond van je bonsai pot en na een tijdje begint het te groeie

Een voordeel hiervan is dat de grond niet zo snel uitdroogd
Een groot nadeel hiervan is dat als er een redelijk laag mos op de grond ligt en je gaat bewateren er zowat geen water bij de wortels kan komen omdat dit over het mos langs de pot afgaat

Meeste bonsaisiten plaatsen mos op de grond wanneer deze naar een tentoonstelling gaat zodat het er nog mooier uitziet verder heb je niet zoveel aan mos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20239

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
denk dat als je het mos niet de gehele bodem in beslag laat nemen door een stukje bijv aan de rand of bij de stam vrij te houden dat je dan via die plek prima water kan geven (voor de wortels) en ook heb je wel soorten mos als spagnhum (of iets in die trend) wat veel vocht vast houd, maar volgens mij word dat meer gebruikt als je nebari wil toepassen door over de plekken waar je de insnedes maakt te bedekken met mos en daar dan weer een plastic folie om heen te doen zodat het vochtig blijft.. dit weet ik niet zeker maar denk dat het meer zoals hierboven al aangegeven voor de leukigheid is als voor echt bepaalde eigenschappen met betrekking op je bonsai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20241

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
het mos wat je zeker niet wil is "levermos"
je ziet dit voornamelijk bij grond die veel te vochtig blijft..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20249

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, levermos en sterretjes mos mijden.
die werken echt als onkruid en maken het bodemoppervlak ondoorlaatbaar.
meestal pas mos op je bodem doen als je boom naar een tentoonstelling gaat of voor op de foto.
zonder mos heb je de minste problemen, maar er zijn ook mensen die hun bomen probleemloos hebben en houden met een laag mos erop.
wel uitkijken voor mos op of rond de stam, want dan kan de stam + wortelvoet ook sneller rotten.

het mos dat op tegels groeit is idd zeer geschikt.
wat ook mooi en natuurlijk lijkt is verschillende mossoorten te gebruiken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20253

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
persoonlijk vind ik vreemde zaken in een pot wel mooi bij grotere bomen.. zo staat ergens op bonsai4me een boom (een crataegus dacht ik) waar er viooltjes in de pot groeien en op een of andere manier enorm mooi staan het geheel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20263

  • Naky
  • Naky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 8
Ja ik heb zelf ook een wonderlijk soort mos of vetplantje gevonden met prachtige rood roze bloemetjes.
Maar eigenlijk is het onderhoudswijs dus verstandiger om geen mos te plaatsen als ik dit zo lees? Ik hoef nog niet een extra moeilijkheidsgraad toe te voegen als het op mijn plantjes aankomt. Misschien kweek ik gewoon een potje met mos apart ipv bij een boom. Heeft ook iets moois :)

In ieder geval bedankt voor de tips en trucs!

Kom er net achter dat ik levermos heb bij de acer met ook bladluis. Nee!!! Dat is dus spontaan ontstaan.
Hoe pak ik dit aan? Kun je het gewoon uitgraven of moet ik de wortels schoonmaken en verpotten (lijkt me niet de meest handige tijd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20277

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Gewoon uittrekken en luis bestrijden, niet gaan verpotten hoor dat is niet nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20289

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik heb ook bij al mijn bonsais mos groeien idd van de stoeptegels halen, laten drogen en verkruimelen binnen een paar weken begint al een laagje groen te vertonen.
Qua watergift of gezondheid van mijn bomen heeft het niet echt invloed het enige minpunt is dat vogels het ook interessant vinden en op den duur het idd langzaam tegen de stam op kruipt. Maar dan haal je er even een borsteltje langs en klaar is kees.

Deze foto is het mos op mijn pinus parviflora close up en met de ochtendzon erop.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 10 jaren 11 maanden geleden #20293

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Mooi man
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren