In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20308

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
kijk klinkt goed, maakte me ook niet echt zorgen om spullen als grond/schalen enz maar een boompje lijkt me toch altijd wel wat meer risico met zich meedragen aangezien de meeste postbedrijven nou niet echt zachtzinnig met pakketjes etc. omgaan, heb wel eens andere dingen thuis gekregen dat ik me afvroeg of ze de doos 10x hadden laten vallen ofzo.

binnenkort maar eens even een bestelling bij hun plaatsen dan denk ik, iemand nog tips voor onderstaande acer qua schaal wat er mooi bij zou gaan staan (ovaal of rechthoek etc) ben zelf meer van de ongeglazuurde schalen maar vraag me af wat jullie er van vinden :)




(let niet op de schaal waar die nu in staan en ook niet al te veel op het materiaal zelf, moet nog genoeg aan gebeuren ik weet het)

zag zelf deze schaal staan op de site vraag me af wat jullie hier van vinden :

[url=http://http://www.bonsai.de/shop/product_info2.php?products_id=10810 ][/url]

vraag me af of zoiets past bij een acer of iets in die trend...
hoor graag jullie reacties !

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20309

  • Smiegel
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb al ooit straffe dingen gezien, maar een boom in een glazen kom is weeral eens iets nieuws voor mij. Hoe kom je er in hemelsnaam op om een boom in een glazen kom te zetten??????? Zit daar dan ook een afwateringsgat in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20310

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
zoals al aangegeven LET NIET op de schaal, zoals de meesten nu al wel weten (denk ik) is er namelijk een klein ongelukje gebeurd met de oorspronkelijke geglazuurde schaal waar dit materiaal instond.. die heb ik namelijk gesloopt vandaar dat die nu als noodoplossing in dat gedrocht staat aangezien ik verder geen schalen meer had.

vandaar dat ik dus met spoed aan het rondkijken ben voor een schaal....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20311

  • Smiegel
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 3
Dus als je een pot hebt, ga je dit boompje weer uit zijn kom halen, en in de nieuwe schaal plaatsen? Had je geen stukje volle grond ter beschikking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20312

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
zodra ik een nieuwe schaal heb ga ik deze over zetten denk ik, moet ik even kijken wanneer ik een schaal heb aangezien hij het wel gewoon goed doet in zijn huidige spoed schaal en natuurlijk de factor seizoen etc.

qua grond heb ik hier vrij weinig ruimte aangezien ik nog thuis woon en al blij mag wezen met het stukje schuur wat ik heb en het stukje tuin waar ik hem in de schaal kwijt kan en qua volle grond ben ik ook niet z'n fan aangezien er niet echt een beschut plekje is in onze tuin waar ik hem zolang kwijt zou kunnen (en aangezien het blad van deze soort een stevige wind niet zo fijn vind) doe ik hem dat maar niet aan..

kortom opzoek naar een goeie schaal alleen vraag me af wat mede forum leden vinden qua soort schaal etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20316

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Deze plant zou ik voorlopig een zo groot mogelijke schaal zetten die je voor zo min mogelijk geld kan kopen. Die heeft nog heel wat jaren ontwikkeling nodig voordat het richting bonsai gaat. Pas op het moment dat je stam en wortelvoet redelijk beginnen te worden en je aan het vormen van takken ed bezig bent, kan je een bonsai schaal overwegen. Tot die tijd belemmert de schaal eigenlijk alleen maar.

Als je dan een schaal koopt, past je hem aan op de stijl van de boom. Nu is dat nog niet echt te doen, aangezien de boom nu alleen nog ruw materiaal is, zonder stijling. Daarbij zou ik een geglazuurde pot pakken, bv een mengsel van rood met blauw oid.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20318

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
kijk, top bedankt voor de info.. dus in principe kan ik hem voor z'n eigen bestwil ook in een plastic "trainings" pot zetten want daar heb ik ergens achterin de schuur nog wel een aantal goeie grote van liggen, maakt het grondmengsel ook heel erg veel uit voor deze trainingspot aangezien die daar wel een tijd in staat dan...

heb hier nog wel akadama/split en normale potgrond liggen waar ik een mix van had gemaakt... dit gewoon weer doen en dan de boom gewoon een goeie tijd laten staan en groeien zonder al te veel te snoeien neem ik aan ? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20321

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je zal moeten bedenken wat je uiteidenlijk met de boom wilt bereiken. Hoe grooet, welke stijl. Dat bepaald een beetje welke kant je ermee op gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20322

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ik heb dit onderwerp even gesplits, Ryo; het verzoek on-topic te blijven en tijdig een nieuw onderwerp te openen.

Inhoudelijk; ik sluit me aan bij Leatherback. Het hangt af wat je er mee wilt doen, ik persoonlijk zou een grote (eventueel plastic) pot te gebruiken zodat de boom zich kan ontwikkelen. Prachtig he die esdoorns?!

Groet,
Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20323

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
sorry volgende keer zal ik er even aan denken, was ook niet mijn intentie om het weer op mijn boom te gooien aangezien ik gewoon wat advies vroeg over een schaal die ik zag @ bonsai.de ... zal er op letten.

inhoudelijk : ik had afgelopen week Harry Harrington gemaild of hij nog een leuk advies had, kreeg dit terug.
wat denken jullie daarvan en dan denk ik dat hij de laagste vertakking bedoelt (dit weet ik niet zeker)

Hi Patrick,
Definitely lose that bowl :) Be patient with the tree, enjoy it for this growing season and just let it grow and then in the autumn, as soon as it drops its leaves, prune away the two outer branches/trunks where the tree splits into 3 low down on the trunk, you'll have the beginnings of a nice trunkline and the tree should respond with plenty of new branches next Spring ;-)

Harry

zal morgen eens even een grote plastic pot opzoeken en dan even kijken of ik nog genoeg akadama/split en potgrond heb om weer even een mix te maken.

Wat esdoorns betreft toch wel 1 van de favorieten aan mijn kant, vind het echt genieten om de hele transformatie telkens te zien van bladloos naar donker rood blad.. geweldig vind ik dat ! hopelijk ooit in de verre verre toekomst heb ik een mooie esdoorn staan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts