In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20324

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ah wat gaaf dat Harry je advies gaf; ik zou me daar bij aansluiten. Met de jonge groei dus opnieuw gaan opbouwen als ik zijn tips goed interpreteer?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20326

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Oscar schreef : Ah wat gaaf dat Harry je advies gaf; ik zou me daar bij aansluiten. Met de jonge groei dus opnieuw gaan opbouwen als ik zijn tips goed interpreteer?


idd heel cool dat HH gereageerd heeft op je mail! zeker opvolgen die tips!
en verder goed bemesten zeker hee ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20327

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
lijkt me een mooie manier om aan de slag te gaan as herfst.
denk dat hij op deze manier bedoelt


(rood weghalen en de witte lijn volgen)

heeft iemand nog tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken want qua gereedschap etc. is het enigste wat ik nog gebruikt heb een snoeischaar om de boel een beetje in te korten en bij te houden voor de rest heb ik nog maar weinig dus zou graag wat advies krijgen en aangezien het een dikke tak is zal er ook wel een goeie "wond" achterblijven ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20328

  • Martin stout
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Als ik het goed lees staat er de twee buitenste weghalen (en dus de middelste laten zitten) nu haal je juist de twee links weg en daarmee dus ook de middelste, maar ik kan het verkeer begrepen hebben.

Snoeien heb ik nog geen tips voor, ik hanteer ook nog de snoeischaar maar weet dat dat niet de mooiste snijwond maakt.

Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20330

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
kan ik hier gewoon reguliere mest voor gebruiken of kan ik beter bepaalde soort bonsai mest halen of bijv mestkorfjes gebruiken die ik ook wel eens bij andere gebruikers van het forum zie ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20331

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij mij staan een paar esdoorntjes in de tuin om dik te worden. Die hebben vandaag een berg koemest gekregen. Dat werkt tot nu toe goed; De stam is vorig jaar ruim twee keer zo dik geworden.

Het heeft weinig nut om een mengsel van potgrond en akadama te gaan gebruiken. Gewone potgrond verstopt de acadama, waarmee je het nut dat akadama zou hebben m,eteen opheft. Ik zou gewoon OF potgrond, OF akadama gebruiken, als de volle grond geen optie is.

Overweeg of je de dikste tak die je weg haalt niet wilt marcotteren. Dan heb je meteen een leuke beginplant

Grof snoeien gata prima met een snoeischaar. Als je een concaaftang hebt, kan je deze eventueel gebruiken om de wond daarna wat bij te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20333

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hmm koemest, maar eens kijken of ik daar een beetje simpel aan kan komen heb ook nog ergens vloeibare mest iets staan van pokon speciaal voor bonsai... wat de akadama/potgrond betreft wist ik niet, had bij mijn carmona een mix gemaakt van wat grof akadama/split en potgrond en die deed het na zijn verpotting echt gigantisch goed (al leeft die nu helaas niet meer)

misschien als ik me ouders eens lief aankijk mag die in de volle grond mjaa zoals al eerder aangegeven ben ik nogal bang dat het niet echt heel erg goed is voor me acer aangezien hij dan niet echt beschut kan staan... en acers staan er nogal om bekent dat ze met veel wind hun blad helemaal opdrogen en gaan omkrullen.

zat toevallig net een filmpje te kijken van een boompje waar meerdere vertakkingen werden afgehaald en die weer hergebruikt werden om wortels te schieten, zat ook al aan zoiets te denken maar dan moet ik eerst maar eens wat meer in verdiepen voordat ik me daar mee bezig ga houden aangezien ik wat betreft vorming en div. technieken echt nog een complete newbie ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20368

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
heb even terug geregeld dat die toch in de volle grond kan, heb al even met een stuk vlonder een soort beschut hoekje in elkaar gezet, morgen ga ik hem even uit de schaal halen en dan in de volle grond zetten... qua nebari als ik hem nou iets ondieper plant als dat die nu in de schaal staat komt het dan ten goede of niet ?

enigste waar ik nog mee zit is straks de volle zon in de achtertuin maar eens even kijken of ik een soort schaduwdoek kan maken boven de plek ofzo aangezien acers nogal gevoelig zijn voor bladschade..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20375

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik hoor ook overal dat acers schade aan bladeren krijgen in volle zon en/of wind. Bij mij staat hij in de volle grond, krijg van 10 tot 19 directe zon en staan vol in de wind. Ik heb alleen bij invallende vorst wat schade gehad.. Maar goede de ene Japanse esdoorn is de andere niet, zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20390

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
heb 1x meegemaakt dat het blad echt bruin werd langs de randen en toen ging omkrullen (kwam door de wind) maar dat was ook niet zo gek aangezien die toen ik hem net had aardig wat in de wind had gestaan..

helaas is het vandaag nogal rot weer met beste bakken regen dus ik zet hem morgen maar even over denk ik, kan altijd als het nog te gek word qua zon wind iets in elkaar flansen in dat hoekje waar ik hem ga neerzetten dus maar gewoon proberen en zien wat er van komt, kan er alleen maar van leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren