In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20392

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ryo,

ik denk trouwens dat Harry bedoelt dat je beide "hoofdtakken" eraf snoeit en dan vanaf daar je boompje opbouwt.
(of anders de kleine links, en de grote rechts eraf en de middelste laten staan en die als hoofdstam verder laten groeien en daar dan de top mee opbouwen)
Dat heb ik enkele jaren terug ook met een tuincentrum acer van mij gedaan (de hele "top" / hoofdtakken eraf). Hij was zeker 3x zo hoog.
dan kun je er een hokidachi (bezemstijl) van maken...
tenminste, dat is wat IK uit zn verhaal begrijp.
uiteraard is the choice yours....

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20396

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het is altijd de vraag: HOe ver is je stam, en welke stijl wil jij bereiken. Zonder dat te weten, kan je iedereen om advies vragen hoe verder, maar dat is eigenlijk wat koffiedik kijken.

Er stond op de site een artikel over bonsai stammen, maar die kan ik in de nieuwe site niet terug vinden. In het engels: www.growingbonsai.net/advanced/growing-trunks/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20398

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hey dea,

zag het boompje net al voorbij komen in een ander topic, deze spreekt me echt aan !
qua vorm lijkt me het ook dat harry het zo bedoeld heeft, alleen ik vind het allemaal nog maar "eng" en lastig... aangezien ik op dit gebied echt nog maar een complete nieuwkomer ben is het allemaal nog maar wat om over dingen te praten als hele delen weghalen aangezien het zo zonder toezicht echt op mezelf aankomt voor een 1e keer...

maar zal hem als het morgen nou even wat beter weer is eerst maar eens in de potgrond zetten en dan eens even goed laten groeien... misschien dat ik dan als die uiteindelijk een wat dikkere stam etc heeft eens mee kan nemen naar een club of een persoon die me er bij kan helpen zodat ik toch wat tips en misschien technieken kan oppakken :)

vind jou boompje toch wel prettig om naar te kijken alleen de schaal spreekt me niet zo aan (maar dat is mijn mening natuurlijk) een kleine slag groter zou hem volgens mijn gevoel wat beter doen qua hoe de wortels nu bijna over de rand lijken te willen, hoop dat je me een beetje volgt :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20405

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Yep, ik volg je Ryo...
is persoonlijk denk ik dan.
Ik wil hem juist in een zo'n klein mogelijk potje hebben. vind ik mooi. maar weet en begrijp dat een ander daar anders over denkt.
vorig jaar (voor de laatste verpotting) stond ie nog in een wat grotere schaal idd, maar dat vind ik weer wat minder:


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20407

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
daar heb je gelijk in ieder zijn of haar voorkeuren/meningen toch :)
ikzelf ben dan bijv weer fan van ongeglazuurde schalen etc. maargoed.. voor nu is dat voor mijne nog onbelangrijk aangezien die eerst maar eens de volle grond in moet (hopelijk morgen ivm het weer)

die van jou is gelijk al een heel ander beeld... weet jij zo ook nog een acer met relatief "klein" blad ?
of zijn die er niet en komt het puur aan op bepaalde technieken ?

zag namelijk een acer osazuki staan aan materiaal met een redelijk forse stam voor 25,- bij een tuincentrum particulier die wegmoet dus opruiming heeft.. vraag me af of ik hem voor korting zou kunnen meenemen want vond het wel een leuk exemplaar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20409

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ja, er zijn echt honderden verschillende soort acers, sommige groot blad, anderen klein blad, een breed blad, ander smal blad...
keuze zat voor ieder wat wils.
Ik heb ook nog een grotere en oudere, flinke stam, die heeft ook redelijk kleiner blad.
deze hier boven (nomura) heeft sws een relatief groot blad, laat zich niet zo makkelijk verkleinen en ook maar 1 groeispurt per seizoen, hoewel ik ook mensen ken met dezelfde soort bij wie hij wel 2 maal per seizoen flink uitloopt.

shishigashira heeft sws kleiner blad, maar persoonlijk vind ik die acers niet zo heel mooi (smaak)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20411

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
dat er veel verschillende waren dat had ik al wel een beetje opgezocht, maar vaak zie je 1 soort acer (teminste voor zover ik weet) met klein blad groen/geel die vaak word gebruikt in een bosvorm of een rechtopgaande en dan een mooie volle top zegmaar..

wat dat betreft vind ik veel verschillende dingen mooi, ik persoonlijk hou dan niet zo van conifeer achtige soorten.
maargoed voor nu zou ik graag kor. haagbeuk materiaal ergens vandaan halen (waar zou ik niet weten) want dat vind ik toch ook echt prachtig materiaal voor bonsai (mede door jou en LB zijn fotos)

wat dat betreft zou het goed zijn om een mentor te hebben om eens wat technieken en bijv. struikmateriaal van een kweker/tuincentrum om te vormen etc zodat ik daar ook eens goed wegwijs in word gemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20638

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
binnenkort maar even in de volle grond zetten, is het dan ook handig als ik wat wortelsnoei toepas of kan ik dit beter niet doen en de boom gewoon direct vanuit de pot i nde volle grond zetten en dan een aantal jaar wachten ?

kan ik ook nog meer doen om de stamgroei een beetje te bevorderen ? of gewoon in de grond zetten en lekker laten gaan ?
helaas zit het weer nog niet echt mee :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20639

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Nu niet meer wortels snoeien.
gewoon in de volle grond plaatsen liefste op een platte tegel oid, zodat de wortels mooi horizontaal en gespreid groeien.
daarna idd me rust laten de komende jaren, totdat de stam de gewenste dikte heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bonsai 10 jaren 11 maanden geleden #20824

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
zojuist de acer in de volle grond gezet in de achtertuin, aangezien ik geen wortelsnoei heb toegepast heb ik de "oude" grond gemixt met de volle grond.. qua wortels was het toch wel een net stel haarwortels dus het zag er niet slecht uit ondanks dat die in een schaal stond zonder wateringsgat/afvoer.

nu laat ik hem een mooie tijd staan en heb al even gekeken dat als er bladverbranding of blad verwelkt door de wind ik het blad gewoon moet weghalen, nou maar eens wachten en binnenkort maar eens mest kopen wat raden jullie aan ? las al aardig wat over biogold en wanneer kan ik dit toepassen ik begreep pas 2 weken nadat de boel verpot is, dus vanaf nu even 2 weken wachten en dan kijken of er wat gebeurd in de tussentijd en anders kan ik rustig gaan bemesten met ..... ? :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren