In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20430

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hallo allen,

zoals aan aangegeven in de titel heb ik een Jap. Azalea op het oog. (stelt niet teveel voor)
nou vraag ik me af wat jullie een beetje een goed start "boompje" vinden om mee te gaan werken heb 2 keuze's

Keuze 1 :



hierbij is de hoofdstam volgens mijn inzicht al wel leuk gevormd en kan ik er vanuit dat punt wel een leuk boompje van maken ?


Keuze 2 :



nou ben ik benieuwd naar jullie inzichten en misschien zelfs wel goeie adviezen.
ook vraag ik me af wat een "beginner" het beste aan gereedschap kan aanschaffen zonder al gelijk met gigantische bedragen te gooien etc.

ik hoor het graag ! :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ryo.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20443

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
allen..

ik zou graag nog wat advies krijgen voor het forum sluit voor onderhoud zodat ik kan beslissen en een aankoop kan plaatsen.
sorry voor het ongeduld :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20444

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
neem een startset (schaar, draadtang, concaaftang, eetstokjes,.. )

wat betreft de azalea's.. moeilijk te zeggen in 2D
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20445

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
schaar heb ik al, qua beide tangen gewoon een "normale" variant nemen ? en heb ook nog wel ergens een soort wortelhaak liggen alleen daar ben ik niet zo fan van vind het altijd nogal wat om er met z'n stuk gereedschap door de wortels heen te gaan etc.

uitgaand van beide versies zoals je ze ziet wat zou je me dan kunnen aanraden, zoals al aangegeven ligt mijn voorkeur iets meer bij nummer 1 aangezien de vorm van de stam die ik al wel interessant vind..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20479

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
zoals hierboven al aangegeven zou ik graag wat advies horen van jullie kant aangezien jullie er veel meer kijk op hebben als mij,
nou ben ik van plan om een 2tal "goedkope" boompjes aan te schaffen van bonsai.de om hier eens mee aan de slag te gaan, iemand nog suggesties of goeie ervaringen met een soort etc. ?

ben niet zo moeilijk qua soorten als het maar geen grote bedragen zijn, denk dat ik beter eerst kan beginnen met een boompje ala de post hierboven die rond de 20,- zit en ik genoeg van kan leren dan dat ik gelijk op een boompje van 50+ duik en deze naar de hemel help aangezien ik dat zonde vind.

ik hoor het graag van jullie aangezien jullie vast goeie ervaringen hebben met soorten etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20488

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Als je snel en goedkoop een boompje wil hebben om mee te werken, ga naar het tuincentrum, kijk bij de haagplanten en trek er een potje met beuk, haagbeuk, esdoorn of meidoorn uit. Daar kan je naar hartelust mee prutsen en het kost geen drol. Ik heb een meidoorn meegenomen voor ik denk €3,95 of zo. Eerste klus: verpotten. Dacht dat het een dubbele stam was, maar er stonden er twee in één plastic pot: twee voor de prijs van één! Opgesplitst en in twee potten gezet. Lange stengels met weinig zijtakken, maar dat kon nog komen. Eentje heb ik in het najaar net boven de onderste tak afgeknipt en heb hem nu gemarcotteerd, en de andere wordt volgend jaar gemarcotteerd. Zo ben ik al doende aan het leren, en gaat er één de pijp uit dan laat ik er geen traan om. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20489

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ja wat dat betreft ben ik wel wat dingen van plan, ga wat stekken opzetten en kan eventueel wat pre-materiaal gratis ophalen bij familie dus dat scheelt ook alweer.

maar ook gewoon voor het verfijnde werk wil ik er 2 boompjes bij die al een beetje een goede vorm hebben of bijv een mooie stam etc. vandaar dat ik ook zit te kijken op bonsai.de

en voor dat geld kan ik er ook nog niet echt een traan om laten bedoel 18 euro voor een boompje vind ik goedkoop of het nou simpel materiaal is of niet bedoel ik snap ook wel dat het geen top kwaliteit bomen zijn etc maar je kan er altijd van leren, iedereen begint simpel toch :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20491

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zelfs 50€ is heel weinig in bonsai termen.. en misschien dat je dan voor 50€ een goedkope prebonsai neemt waar je meteen al bepaalde technieken kan op oefenen zonder dat je eerst nog 5 jaar een stam moet kweken in de tuin..

zover ik het goed heb:
1. stam kweken
2. nebari
3. takken
4 verfijning
5 afwerking
en tegen dan ben je 10 jaar later.

als je een boom kan kopen die stap 1 al heeft, en al een begin van stap 2 en/of 3 dan heb je al heel wat jaartjes gewonnen..

ik werk nu op deze manier aan mijn Ulmus procera en jeneverbes.. zodat ik dan ook de verdere technieken leer. op die manier ben ik dan klaar binnen een paar jaar om wat duurdere bomen aan te schaffen ipv dat ik eerst alles nog moet leren op het materiaal dat in tussentijd moeten groeien heeft.

ik ben vorig jaar ook heel ijverig begonnen met kleine struiken met als bedoeling deze op te kweken, maar deze gaan allemaal de tuin in nu, of worden shohin, aangezien je er de eerste jaren toch niet veel kan/mag aan doen omdat ze nog te veel moeten groeien..

soms kan je in tuincentra wel eens op een boompje vallen waar wel potentie inzit.. maar bonsai-potentie komt meestal overeen met miskweek vanuit het standpunt van een tuincenter, aangezien hun meestal een kaarsrechte stam willen zonder enige interessante zaken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20493

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
dat zou wel top wezen, kijk ook regelmatig op marktplaats of ik leuk materiaal zie maar het is te gek voor woorden wat sommige mensen als bonsai benoemen zodat ze er een achterlijk duur prijskaartje aan kunnen hangen..

heb je misschien enkele voorbeelden/linkjes van materiaal voor een leuke prijs waar ik wat mee kan volgens jou stappenplan / uitleg.
zo staat er zat op bonsai.de / lodder webshop etc maar ik zie zoveel bomen dat ik bijkant niet meer weet wat ik moet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea op het oog 10 jaren 11 maanden geleden #20513

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Om te beginnen zou ik zeker tuin/centrum materiaal nemen. Heerlijk om allerlei technnieken op los te laten en idd het gevoel als het fout gaat is minder dan wanneer je een duurdere boom koopt.

En over marktplaats ben ik het helemaal met je eens mensen stoppen een stam met wat takken eraan in een pot en noemen het bonsai en vragen vervolgens de hoofdprijs. Bomen bij een bedrijf als lodder zijn idd niet goedkoop maar er is wel al een hele lange weg aan arbeid etc aan vooraf gegaan voordat ze daar staan dat vergeten sommige mensen nog wel eens..

Maar goed even on topic; Ik weet het niet met die azalea's eigenlijk zou je knoep eens moeten vragen die heeft er veel verstand van. Ik heb ooit weleens zo'n boompje gehad en die heeft de winter niet overleefd helaas.
En ik heb weleens gezien dat azalea's op een aparte manier gesnoeid en bijgehouden worden vanwege de bloei, maar ik ben niet zo thuis in bloeiende bomen.
Daarom als ik je advies mag geven kijk of je een leuk juniperusje op de kop kan tikken zijn ook niet zo gek duur en daar kan je naar hartelust van alles mee doen met een snel mooi resultaat.

Ik heb bij H en H ook een klein juniperusje besteld en da kijken of ik er iets interessants van kan maken en weet je wat het mooie is hij koste nog geen 35 eu!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren