In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Vorming Ligustrum 10 jaren 11 maanden geleden #20620

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou zweren dat ik hier op gereageerd had..

Persoonlijk vind ik de plant er niet ongezond uit zien. En als de plant nu goed groeit, is er weinig aan de hand denk ik. Ik heb liguster vol in de zon staan. En in ieder geval sommige soorten doen het ook prima binnen. Ik heb de liguster uit de startersset 2 winters bovenop de verwarming op mijn werk gehad, in de volle middagzon (Raam op het zuiden. Geen centje pijn.

Om het beste resultaat te krijgen zet je hem wel nu buiten in de volle grond. Je kan het verschil in ontwikkeling echt heel snel zien.

Hou er rekening mee dat liguster de neiging heeft om als struik te groeien: Veel opschieters vanuit de basis van de stam. Niet erg, want het zorgt voor een goede verdikking. Wel vervelend: Het leidt tot veel snoeiplekken en kan de basis van je boom verstoren als je die te dik laat worden.

Kies voor jezelf eerst: Hoe groot moet de boom worden. Dat bepaalt ook hoe dik de stam moet worden. Vervolgens kies je welke stijl je wilt dat de boom wordt. Dat bepaald hoe je de primaire stam moet geven. Hou de wortels in toom (Zorg dat ze de eerst 10 cm vlak van de stam weg groeien, en laat ze niet meters de grond in duiken: Elke 2 jaar de wortels terug snoeien, ZEKER als de plant in de volle grond staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vorming Ligustrum 10 jaren 11 maanden geleden #20677

  • Naky
  • Naky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 8
Volgens mij had je het per ongeluk in een ander draadje gepost. Afijn. Bedankt voor alle info!

Het boompje heeft nu juist al heel lange uitschieters vanuit de toppen. Moet ik nu al kiezen welke ik laat staan of zal ik em echt helemaal z'n gang laten gaan. Hopelijk staat ie over een paar weken in de tuin :) Ik plant em dan wel gelijk op een steen zodat ie niet te diep gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vorming Ligustrum 10 jaren 10 maanden geleden #20946

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik heb ook een ligustrum in eenzelfde stadium en zit met dezelfde vraag. Ik ben ook zeker van plan het boompje zijn gang te laten gaan maar ik vraag me net zoals Naky af of ik grote uitlopers nu al terug moet snoeien of juist niet?
Ik houd het boompje de komende tijd binnen ivm gebrek aan tuin

bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vorming Ligustrum 10 jaren 10 maanden geleden #21163

  • Naky
  • Naky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 8
Hoi Wouter,

ik laat die van mij binnenkort naar buiten. Binnen heeft ie al wel flinke uitlopers. Hij groeit erg hard en ik laat hem gewoon zń gang gaan. Ik kijk in de herfst wel of ik er al een bepaalde vorm in zie, dat heb ik namelijk nu niet. Meestal is het wel fijn om al een beeld voor ogen te hebben, ik weet nu alleen dat ik hem op een bepaalde hoogte wil hebben. Dan kijk ik wel verder

Succes ermee!

Tis voor mij nu een fijn en makkelijk boompje :)

Gr Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts