In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21213

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
gisteren een druk dagje gehad, langs 2 tuincentra geweest om even te kijken naar wat leuk naaldboom materiaal maar kon maar weinig vinden, merk al wel dat ik het gigantisch moeilijk vind om bij echt van die volle "bossen" etc naar geschikt materiaal te kijken aangezien er zoveel staat en het allemaal toch wel redelijk dicht en volgegroeid is. ook nog wat acer varianten gezien maar toch maar niet meegenomen aangezien het ook veel jonge planten waren die minsten nog een aantal jaar moesten doorbrengen in de volle grond.

gelukkig wel eindelijk stekpoeder gevonden en gelijk maar een zakje stekgrond meegenomen en een klein simpel plastic kasje om wat stekjes in te zetten zodat ze mooi beschut staan en ik ook niet nog meer grond hoef te kapen in de achtertuin hier bij me ouders.

ook afgelopen week de acer verpot van een schaal naar de volle grond en tot zover doet die het nog prima dus binnenkort nog maar eens even geschikte mest halen (dacht coniferen of rozen mest van wat ik begrepen had ?)

en tot slot kwam ik in het tuincentrum ook nog een in mijn mening leuk mini olijfboompje tegen voor 5,- die ik niet kon laten staan, genoeg uitschieters en overal volgens mij best leuk materiaal voor dat geld !

hier enkele fotos van de acer in de volle grond en de olijfboom (Olea Europea)

s1240.photobucket.com/user/Teemantz/slideshow/Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21214

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
vergeten er bij te zetten, de olijf zoals je misschien al wel ziet zit volgens mij al wel een tijdje in de huidige pot met grond... kan deze vast het beste zo snel mogelijk even overpotten en las ook al ergens dat olijfboompjes een beetje droge/water doorlatende grond verkiezen boven iets anders ?

iemand enig idee voor een "goede" mix, heb zelf nog wel wat klein korrelig akadama liggen en split misschien kan ik daar iets mee of kan ik beter grote korrel akadama halen met iets bepaalds, tips zijn welkom !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21227

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou de olijf niet in een grotere pot zetten. Dat is ruim voldoende om nog jaaren in door te groeien. Olijfen 'regenereren' hun wortels continue. Ze stellen neit zoveel eisen aan de grond. In volle klei gaat het ook prima. Vooral veel zon en de kluit nooit echt laten uitdrogen. Kou + natte voeten gaat mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21236

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
heb nog wel een bijna zelfde formaat bonsai schaal die een kapot randje heeft, ook niet beter om hem daar in te zetten want de grond is volgens mij echt al wel een tijdje aanwezig in de pot waar die nu in staat, heb zelf nog nooit een olijf gehad en las volgens mij hier ergens in een thread dat ze het wel goed doen op akadama en bims ofzo ?

had al even wat informatie opgezocht ze houden niet echt van nattigheid en voor de rest kunnen ze het meeste wel aan op de hele koude winters na maar dan zet ik ze gewoon in een schuur met ramen..

las ook dat een olijf zich uitstekend laat stekken dus dat ook maar eens proberen aangezien ik nu toch een heel arsenaal aan "kweek" spullen heb :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21283

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ook al word hier boven gezegt dat de olijf in de grond waar die nu in staat het prima nog kan volhouden vraag ik me toch af of ik hem niet beter kan verpotten of in ieder geval de grond deels vervangen want ik keek even aan de onderkant van de pot waar die nu in staat (en waar ik hem in gekocht heb) en de wortels komen uit de afwater gaten dus het zal wel een mooie volle kluit wortels zijn... zie foto :


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21318

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
dit onderwerp kan worden verwijderd/gesloten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21339

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

leatherback schreef : Ik zou de olijf niet in een grotere pot zetten. Dat is ruim voldoende om nog jaaren in door te groeien. Olijfen 'regenereren' hun wortels continue. Ze stellen neit zoveel eisen aan de grond. In volle klei gaat het ook prima. Vooral veel zon en de kluit nooit echt laten uitdrogen. Kou + natte voeten gaat mis.


efkes uit eigen ervaring putten hier: olijven houden NIET van een altijd vochtige grond.
ik had vroeger een olijf(is tijdens de verhuis jammer genoeg ten prooi gevallen aan de vorst,toen hij op nieuw adres gewoon me pot en al buiten was gezet blijkbaar,ik lag plat me de rug en heb het te laat gezien) :(

ik had m gekocht als een heel klein plantje van ongeveer 30 cm en na 2 seizoenen zag hij er uit zoals op onderstaande foto,ik zal dus waarschijnlijk toch iets goed gedaan hebben zeker??

img91.imageshack.us/img91/272/afbeelding077uu0.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op pad geweest 10 jaren 10 maanden geleden #21347

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat er een verschil in interpretatie is. Olijven houden niet van natte voeten. Maar ze houden er ook niet van als de grond compleet uitdroogt, eigenlijk zoals de meeste planten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts