In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21741

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Hier is de foto die ik laast bedoelde ;) :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21743

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
oke, maar verwacht geen wonderen.
je hebt een beuk en wilt dat die op deze iep gaat lijken....

je kunt het zelf wel raden denk ik...

common sense people, please use it !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21747

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

dea schreef : oke, maar verwacht geen wonderen.
je hebt een beuk en wilt dat die op deze iep gaat lijken....

je kunt het zelf wel raden denk ik...

common sense people, please use it !

Met de foto bedoel ik hoe de takken staan en gevormt zijn. En hoe het loof is ingedeelt. Gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21780

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

bonsai1.2 schreef : Mijn doel is voorlopig meer takken ontwikkelen daarna uit die takken een selectie takken kiezen die ik straks wil over houden. De top van de boom ontwikkelijk op bouwen en laten verdikken verdikken. De takken die nu nog lang zijn die zijn echt een halfe cm dik dus die wil ik laten door groeien om dikte te winnen als ik het goed begrijp in iedergeval. Het eind resultaat wat ik nu voor ogen heb is net als deze foto van een ulmus. Gr bonsai1.2


Volgens mij wil je te veel dingen tegelijk. Tegelijkertijd werken aan verdikking en werken aan vertakking gaat niet. Je zal een keuze moeten maken. Ga je voor verdikking dan zet je hem het beste in een grotere plastic pot of volle grond en laat hem een paar jaar (2/3) ongestoord groeien. Ga je voor vertakking, dan snoei je hem terug, maar dan ook alles. Nu doe je alles half. Dat kan wel, maar verwacht dan ook halve resultaten.

Normaal gesproken werk je bij bonsai eerst aan verdikking en dan pas aan vertakking. Dat is wat ik bij deze boom ook zou doen. Ik houd meestal vast aan de volgende methode:
Laat de taken/stam uitgroeien tot ze 2/3 van de gewenste dikte hebben. Je snoeit ze dan terug tot 1/3 van de gewenste lengte. Vervolgens laat je ze weer uitlopen tot de nieuwe uitgroei 2/3 van de gewenste dikte heeft. Je snoeit dit weer terug tot 2/3 van de gewenste lengte. En zo ga je door totdat alle takken de gewenste dikte en lengte hebben Hierbij focussend op wat je op dat moment wel hebt en niet op wat er nog niet is. Voor de rest doe je helemaal niets (geen tak selectie, bladsnoei, vormsnoei, etc). De juiste diameter/lengte verhouding kun je gemakkelijk uitrekenen. Voor de stam geld een verhouding van 1:6 tot 1:12. Voor de takken geldt dat de diameter van de tak bij de basis niet meer dan 1/3 van de dikte van de stam op die plek mag zijn. Pas als de stam en zijn primaire takken op orde zijn kan je de boom voor de eerste keer stijlen (tak selectie,bedraden) en aan vertakking gaan werken. Waarschijnlijk heb je dan met een jaar of 5 een mooie bonsai.

Nu kan het natuurlijk zijn dat je er dan achter komt dat je een tak mist op een belangrijke plek. Je kan dan op dat moment wachten en hopen dat er daar eentje gaat groeien, of je kan hem enten. Je laat dan alleen die tak uitgroeien terwijl je de rest gewoon kort houdt. Als er terwijl je nog bezig bent met verdikking toch al een tak begint te groeien op de plek waar je er eentje miste, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Ik zou daar echter nu niet op focussen en op hopen. Wie weet komt die tak namelijk helemaal nooit. Dan heb je er misschien 3 jaar op gewacht en heb je nog steeds geen schappelijke bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21792

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

dsdevries schreef :

bonsai1.2 schreef : Mijn doel is voorlopig meer takken ontwikkelen daarna uit die takken een selectie takken kiezen die ik straks wil over houden. De top van de boom ontwikkelijk op bouwen en laten verdikken verdikken. De takken die nu nog lang zijn die zijn echt een halfe cm dik dus die wil ik laten door groeien om dikte te winnen als ik het goed begrijp in iedergeval. Het eind resultaat wat ik nu voor ogen heb is net als deze foto van een ulmus. Gr bonsai1.2


Volgens mij wil je te veel dingen tegelijk. Tegelijkertijd werken aan verdikking en werken aan vertakking gaat niet. Je zal een keuze moeten maken. Ga je voor verdikking dan zet je hem het beste in een grotere plastic pot of volle grond en laat hem een paar jaar (2/3) ongestoord groeien. Ga je voor vertakking, dan snoei je hem terug, maar dan ook alles. Nu doe je alles half. Dat kan wel, maar verwacht dan ook halve resultaten.

Normaal gesproken werk je bij bonsai eerst aan verdikking en dan pas aan vertakking. Dat is wat ik bij deze boom ook zou doen. Ik houd meestal vast aan de volgende methode:
Laat de taken/stam uitgroeien tot ze 2/3 van de gewenste dikte hebben. Je snoeit ze dan terug tot 1/3 van de gewenste lengte. Vervolgens laat je ze weer uitlopen tot de nieuwe uitgroei 2/3 van de gewenste dikte heeft. Je snoeit dit weer terug tot 2/3 van de gewenste lengte. En zo ga je door totdat alle takken de gewenste dikte en lengte hebben Hierbij focussend op wat je op dat moment wel hebt en niet op wat er nog niet is. Voor de rest doe je helemaal niets (geen tak selectie, bladsnoei, vormsnoei, etc). De juiste diameter/lengte verhouding kun je gemakkelijk uitrekenen. Voor de stam geld een verhouding van 1:6 tot 1:12. Voor de takken geldt dat de diameter van de tak bij de basis niet meer dan 1/3 van de dikte van de stam op die plek mag zijn. Pas als de stam en zijn primaire takken op orde zijn kan je de boom voor de eerste keer stijlen (tak selectie,bedraden) en aan vertakking gaan werken. Waarschijnlijk heb je dan met een jaar of 5 een mooie bonsai.

Nu kan het natuurlijk zijn dat je er dan achter komt dat je een tak mist op een belangrijke plek. Je kan dan op dat moment wachten en hopen dat er daar eentje gaat groeien, of je kan hem enten. Je laat dan alleen die tak uitgroeien terwijl je de rest gewoon kort houdt. Als er terwijl je nog bezig bent met verdikking toch al een tak begint te groeien op de plek waar je er eentje miste, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Ik zou daar echter nu niet op focussen en op hopen. Wie weet komt die tak namelijk helemaal nooit. Dan heb je er misschien 3 jaar op gewacht en heb je nog steeds geen schappelijke bonsai.

Kijk ik snap helemaal wat je bedoelt. En zo wil ik ook zeker wel te werk gaan. Alleen deze boom staat op een nogal ongunstige plek en ik kan hem nergens anders kwijt. Dus ik moet hem wel snoeien anders zitten de takken in de weg en vervolgens zeuren me ouders aan me kop van ja uh hij word te breed kort hem maar in wat natuurlijk niet de bedoeling was/is. Maar het is niet anders, en over dat half half werk met half resultaat het zij zo. :( :) Maar goed ik zal jullie niet meer lastig vallen tot het gewenste resultaat er is. ;) Gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21798

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Bij mij op het balkon begon het ook te vol te raken. Was dus tijd om te ruimen. Zo gezegd, zo gedaan: heb een aantal bomen waarvan de bladeren te grof zijn of de groeiwijzen niet erg geschikt zijn voor bonsai, zo de vuilnisbak in gemieterd. Jammer maar helaas. Had ik maar wat eerder wat selectiever moeten zijn. Misschien even tijd om je boompjes uit te ruimen, bonsai1.2? Je mooisten houden, en alles wat niet past in de ruimte die je hebt wegknikkeren/weggeven op de club of zo? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

?snoeien in de zomer? 10 jaren 10 maanden geleden #21807

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Kijk ik snap helemaal wat je bedoelt. En zo wil ik ook zeker wel te werk gaan. Alleen deze boom staat op een nogal ongunstige plek en ik kan hem nergens anders kwijt. Dus ik moet hem wel snoeien anders zitten de takken in de weg en vervolgens zeuren me ouders aan me kop van ja uh hij word te breed kort hem maar in wat natuurlijk niet de bedoeling was/is. Maar het is niet anders, en over dat half half werk met half resultaat het zij zo. :( :) Maar goed ik zal jullie niet meer lastig vallen tot het gewenste resultaat er is. ;) Gr bonsai1.2


Hoi bonsai1.2,
Ik snap je problemen helemaal. Je moet echter wel begrijpen dat het hier uitsluitend om de bomen gaat. Ik geef dan enkel advies met het oog op de bonsai en niet op de verstandhouding tussen jou en je ouders. Het is aan jou om te bepalen wat je met die adviezen doet. Echter, hoe meer informatie van te voren bekend is, hoe beter advies gegeven kan worden. Vooral als het om randvoorwaarden gaat schroom dan niet om die van te voren duidelijk te maken. Dat voorkomt namelijk dat mensen hele proza's schrijven die niet van toepassing zijn :P . En dan ben ik ervan overtuigd dat de mensen nog steeds wel met je mee willen denken hoor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts