In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuweling in aankomst! 10 jaren 10 maanden geleden #21567

  • fable_dd
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste forumleden,

Ik ben Daniel en net nieuw op het forum. Ik ben 29, vader van 2 kinderen en woon in een leuke maisonnette woning.
Verder ben ik erg creatief hou van werken met mijn handen. Ik hou veel van de natuur maar vooral bomen, bossen en bergen.
Vandaar dat ik ook altijd even bijf staan/genieten van een mooie bonsaiboom.

Dus eigenlijk zou ik het graag eens proberen.

Aangezien ik nog niet 100 procent zeker weet of ik wel gediciplineerd genoeg ben lijkt het mij verstandig om te beginnen met een kant en klaar boompje wat ik in eerste instantie wil leren onderhouden.

Maar nu mijn vraag wat is wijsheid. Mijn terras en woonkamer liggen op het westen en heb dan ook veel en intens zonlicht met weinig schaduwplekken vanaf 12:30. Wat voor boom is geschikt voor een beginner en kan goed een halve dag intense zon hebben of is het verstandiger in ijn situatie om een binnenboom te kiezen.

ik hoor graag van jullie,

Groeten Daniel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling in aankomst! 10 jaren 10 maanden geleden #21568

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Daniel,

Welkom op het forum!

Om even bij het begin te beginnen: Van nature vinden alle planten het fijner buiten dan binnen. Enkele soort komen echter uit de tropen en kunnen onze winters niet aan, en worden daarom {een deel van het jaar} binnen gehouden. Echter, makkelijker is het om te beginnen met planten die hier van nature voorkomen, en deze buiten te houden (Of je moet voor een ficus gaan, maar daar is het vinden van een leuk bonsaiboompje lastig, omdat je vaak snel in de mallsai { www.growingbonsai.net/glossary/mallsai/ } vervalt.

Als je denkt dat je niet zo veel discipline hebt, moet je een extra sterke soort pakken. Ik zou zelf denken aan een jeneverbes (juniperus spp). Die kunnen goed tegen een paar keer geen water krijgen, zijn in de meeste gevallen 100% winterhard, en kunnen vrij makkelijk gehouden worden. Andere opties zouden larix zijn, of eventueel ee veldesdoorn (Acer campestre).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling in aankomst! 10 jaren 10 maanden geleden #21574

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Zet daar ook nog en Ulmus en een Gingko bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling in aankomst! 10 jaren 10 maanden geleden #21585

  • RémonVanBalen
  • RémonVanBalen's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 221
  • Ontvangen bedankjes 32
Ook Namens mij van harte welkom op dit leuke forum,
ik zelf heb sinds kort een Ulmus Parvifolia,
die net als alpine zegt een aardige sterke boom is
hier ff een foto dan heb je een idee
[IMG]http://i1310.photobucket.com/albums/s649/Remon35/20130606_183502_zps55f39e1d .jpg
let wel op je een chineese en een japanse
maar daar is op deze site zeker wel wat op te vinden
Gr....Rémon :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuweling in aankomst! 10 jaren 10 maanden geleden #21602

  • fable_dd
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Leatherback, Alpine en Recan,

Bedankt voor jullie reactie. Ik wil nog wel even wat meer info verzamelen maar ik vind het prettig om in ieder geval wat opties te hebben als beginneling en voor wat ik nu heb gezien trekt de Jeneverbes mij het meest.
alhoewel ik de Ulmus Parvifolia op de foto ook erg mooi vind.

Zijn er leden die al wat specifieke tips en trucks of weetjes hebben voor de Jeneverbes?

Groeten Daniel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren