In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21869

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag allemaal,

Ik heb een carpinus betulus pre-bonsai gekocht. Het is een mooi boompje, maar voordat hij in een schaaltje mag wil ik 'm nog iets dikker laten groeien.

Ik weet dat dikker groeien = veel takken met grote bladeren laten staan om energie naar de stam te krijgen. Aan de andere kant, veel dikke takken = veel dikke takken snoeien bij het vormen.

Is het aan te raden gewoon in de grond/grote pot te planten en helemaal niet te snoeien? Of is het beter om hem toch een beetje klein te houden?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Groet, Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21879

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik zou hem op een platte steen zetten en dan in de volle grond plaatsen. Of in een ruime pot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21880

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hangt ervan af hoe groot je hem wilt, en welke dikte stam je wilt.
om geloofwaardig(er) over te komen, moet de stam wel redelijk wat aandikken nog, dus dan zou ik hem in de volle grond plaatsen voor een jaar of 3-5.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21881

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor jullie antwoorden. Hij moet sowieso in een (grote) pot, want ik heb helaas geen volle grond tot mijn beschikking ;). De platte steen onder de wortels is neem ik aan om alvast een plat wortelgestel te kweken?

Dan nog de vraag, helemaal niet snoeien/bedraden, of alvast een beetje vormgeven?

Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21882

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Hoe komt het dat je die gekocht hebt als prebonsai?

Heeft de verkoper je het gezegd of heb je zelf die naam gegeven?
Voor mij is dit een Carpinus in pot. Met wat jaren werk zou je er wel een prebonsai kunnen uithalen.

Als de wortels in een degelijke staat zijn dat ze mooi verdeeld zijn zou ik hem in een beter grondmensel zetten en beginnen te werken aan de stamtapsheid en takkenverdeling.
Als de wortels nog een wirwar zijn in de pot is dat het beginpunt van opkweken.

Veel succes met de boom.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21883

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb hem gekocht van bonsaishop.nl: "Carpinus betulus (haagbeuk prebonsai)" Ik ben niet helemaal bekend met de naamgeving, maar ik realiseer me dat dit nog lang geen bonsai is! :)

Met een beter grondmengsel bedoel je dan Akadama/Split/organisch in een alvast wat plattere pot?

Groet, Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21886

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je geen tuin hebt kan je hem ook steeds in een heel grote maar ondiepe trainingspot zetten.. zeg maar zo'n 40*30*5 of zo.. dan ge je meteen ook een goeie wortelspreideing en voet ontwikkelen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21887

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Ok dan.

Zoals ik al zei moeten de wortels al in een degelijke staat zijn eer je kan verder werken aan de rest. Soms bekom je dat door gerichte snoei over de komende jaren of wat sneller gaat bij zo'n dun boompje is te marcotteren.

Zoek even in de bodem voor je hem verpot naar de oppervlaktewortels en als die mooi verspreid zitten op dezelfde hoogte kan je hem over verpotten in akadama. Dat gaat de groei verspoedigen en krijg je ook een gezonde compacte groei.

Als de wortels niet rondom zijn verspreid dan zou ik aan de onderkant een stuk bast rondom de stam wegnemen en er een plastiek potje rondom zetten met spaghnum mos en akadama in. Zo marcoteer je de boom aan de aanzet en heb je van het begin een mooi gespreid wortelstelsel.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21888

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Kokedama schreef : Ok dan.

Zoals ik al zei moeten de wortels al in een degelijke staat zijn eer je kan verder werken aan de rest. Soms bekom je dat door gerichte snoei over de komende jaren of wat sneller gaat bij zo'n dun boompje is te marcotteren.

Zoek even in de bodem voor je hem verpot naar de oppervlaktewortels en als die mooi verspreid zitten op dezelfde hoogte kan je hem over verpotten in akadama. Dat gaat de groei verspoedigen en krijg je ook een gezonde compacte groei.

Als de wortels niet rondom zijn verspreid dan zou ik aan de onderkant een stuk bast rondom de stam wegnemen en er een plastiek potje rondom zetten met spaghnum mos en akadama in. Zo marcoteer je de boom aan de aanzet en heb je van het begin een mooi gespreid wortelstelsel.

Groeten.


ik vind het wel al wat ver gaan als je een boompje van een paar jaar al zou gaan marcotteren..

spreidt gewoon de wortels goed uit en zet deze op een tegel of in een heel ondiepe, brede pot..


MAAR!!

het is nu al te laat om deze te verpotten en met de wortels te spelen, laat deze dus gewoon staan en wacht met alles tot volgende lente.. verpot dan net voor de knoppen openkopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Nieuwe carpinus 10 jaren 10 maanden geleden #21893

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Ok! Ik laat m met rust en ga m goed verzorgen met stikstofrijke mest deze zomer, zodat ie goed groeit. Aankomende lente zal ik hem overpotten in een ondiepe pot met akadama, en evt. wortelsnoeien, zodat ie aan zijn lange reis naar bonsai kan beginnen!

Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts