In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Chinese dwergrhodondenderon 10 jaren 10 maanden geleden #23053

  • Michiel81
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Onlangs heb ik besloten om me te storten in het bonsai wereldje. Via de bonsaishop heb ik een startset aangeschaft (er van uitgaande dat dit een beginners set was) en nu zit ik met een aantal vragen hierover.

Ik heb voor de dwergrhododendron gekozen omdat een bloeiende bonsai het leukst leek.

Dit is het plantje.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Het bestaat uit 2 stammen die uit de grond komen die beide 3x verspringen en een van de 2 stammen heeft vrij dikke aftakkingen. Nu is dit de stam waar ik ook me wil werken want hieraan zit een aftakking die vrij mooi loopt. De groene lijnen geven het desbetreffende stammetje weer. de 2 rode lijnen zijn de andere vertakkingen.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Het is een beetje lastig te zien maar hij verspringt ongeveer mooi vloeiend ongeveer anderhalve stam.

Dit betekend echter dat er flink gesnoeid dient te worden, 1 stam met 3 vertakkingen en 2 vertakkingen van het andere stammetje. Nu is mijn vraag is dat mogelijk met dit plantje en wanneer kan ik het beste beginnen met snoeien? kan dit het beste on het najaar of maak dit niet zoveel uit. Tevens neem ik aan dat als het nu mogelijk is om te snoeien dat het alleen de stammen zijn die niet nodig zijn en dat de stam die uiteindelijk de bonsai wordt dat daar uitlopers aan moeten blijven voor het verdikken van de stam. Nu heb ik gelezen dat wat je aan hoeveelheid wegsnoei (percentage) ook als wortel weggehaald dient te worden, is dat nu ook het geval?


Michiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese dwergrhodondenderon 10 jaren 10 maanden geleden #23073

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Je zou een paar kleine takjes kunnen snoeien om de plant wat meer open te maken, zodat er wat meer zonlicht in kan komen. Grove snoei misschien beter van het voorjaar. Iemand anders nog een andere aanpak misschien. Gr bonsai1.2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michiel81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese dwergrhodondenderon 10 jaren 10 maanden geleden #23075

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik zit met hetzelfde "probleem"

Ik heb deze laaatst met een bestelling mee laten komen omdat ik toch nog niet aaan mijn gewicht zat maar door de takken zie ik de boom niet meer, ik heb hem dus lekker rustig werggezet, wat takjes weggehaald om het "open" te breken en gooi er zo nu en dan een oogje op en knip, pluk haal zo nu en dan wat weg.

En dan in het voorjaar eens kijken hoe hij erbij komt te staan. En misschien kom je ineens tot grandioze ideeen als je het op een rustig beloop laat gaan.


Normaal gezien begin ik ook meteen te snoeien en te vormen maar daar is tot nu toe ook nog geen boom door in leven gebleven :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michiel81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese dwergrhodondenderon 10 jaren 9 maanden geleden #23183

  • Michiel81
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt allebei.

De rhodondenderon is licht gesnoeid voor meer zonlicht en de plant is op het balkon gezet. Van de gesnoeide takjes die wat groter waren heb ik stekjes gemaakt :p

Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren