In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23777

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

ChrisV schreef : Ik weet niet wat je denkt dat er beschadigd, maar als je de bast bedoeld is dat bijbeide soorten hetzelfde.
Het loof nagenoeg ook. Gewoon goed kijken met bedraden en vooral proberen netjes te bedraden dat voorkomt ook onnodige beschadigingen door bijv buigen.
Juniperus is een prima soort en makkelijk om je kunsten op te oefenen. Het zijn makkelijke bomen die snel een 'echte' bonsai vorm kunnen krijgen.
Voordeel is dat je ze eigenlijk altijd kan bedraden. En ze kunnen wel tegen een stootje.
Als ze gezond zijn heb je ook nog eens veel plezier en vooral werk aan het loof bijhouden dat groeit vrij rap.
Dus zeker een boompje wat je collectie een doorstart zou kunnen geven.


Nog even over bedraden: dat lijkt me een lastig karwei zeker bij de kleinere twijgen.. Bedraad je " tussen" het loof door of pak je links en rechts - omdat het anders een te groot gepriegel wordt - wat loof mee met de windsels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23778

  • frans
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 3
waarom loof links en rechts onder het draad stoppen,
het loof dat onder het draad zit gaat toch dood, dus kan je het beter verwijderen en zo lijkt je bedrading ook veel mooier.

wat je ook kan doen is alleen de verhoute delen (takken) bedraden en met de nog te jonge twijgen wachten tot dat deze sterker zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by frans.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23785

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik probeer ook steeds ervoor te zorgen dat er geen loof onder het draad komt. Is soms wel erg lastig maar met geduld en veel draad kom je een heel eind. Ik denk dat het wat training vergt, iets wat ik nog onvoldoende heb gehad. Al doende leert men, dus succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23786

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

wouterg schreef : Ik probeer ook steeds ervoor te zorgen dat er geen loof onder het draad komt. Is soms wel erg lastig maar met geduld en veel draad kom je een heel eind. Ik denk dat het wat training vergt, iets wat ik nog onvoldoende heb gehad. Al doende leert men, dus succes!


Thanx! Nog even terugkomend op het eerdere verhaal waarbij ik voornemens was de aangekochte plant dit jaar in de container te laten waarin ik hem koop. Is het ook mogelijk - naast snoei en bedraden - een juniperus of cotoneaster in een grotere container te plaatsen om nog wat groei te stimuleren of is dit te veel van het goede? Welicht met komen we met bemesten in de bestaande container ook een eind?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23811

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Co79 schreef :

wouterg schreef : Ik probeer ook steeds ervoor te zorgen dat er geen loof onder het draad komt. Is soms wel erg lastig maar met geduld en veel draad kom je een heel eind. Ik denk dat het wat training vergt, iets wat ik nog onvoldoende heb gehad. Al doende leert men, dus succes!


Thanx! Nog even terugkomend op het eerdere verhaal waarbij ik voornemens was de aangekochte plant dit jaar in de container te laten waarin ik hem koop. Is het ook mogelijk - naast snoei en bedraden - een juniperus of cotoneaster in een grotere container te plaatsen om nog wat groei te stimuleren of is dit te veel van het goede? Welicht met komen we met bemesten in de bestaande container ook een eind?


Nobody?? :( Nogmaals de vraag: naast snoeien en bedraden ook in een grotere container plaatsen om nog wat extra groei te bevorderen of laten zitten en in vroege lente?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23812

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In een grotere pot kan -als je van de wortels afblijft- altijd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 8 maanden geleden #23902

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Update op bovenstaande: ben overgegaan tot de aanschaf van de volgende bomen/heesters uit een kwekerij:

Pinus mugo "Wintergold"
Ilex crenata "Convexa"
Ilex crenata "Blondie"
Cotoneaster lacteus
Juniperus squamata "Meyeri"

Ik ben vervolgens begonnen met de Cotoneaster. Deze heb ik gesnoeid en bedraad. Ik zal proberen binnenkort foto's te plaatsen want er bleef niet veel over.. Achteraf toch veel takken op een "ongunstige" plek en internodiën relatief ver uit elkaar. Helemaal terugsnoeien vond ik wat heftig.. Ik zal deze foto's plaatsen in het onderwerp Cotoneaster oid. Advies dan erg welkom mbt vorm, bedrading etc.

Indien ik bovenstaande goed begrijp kan ik de Cotoneaster wel nog in een grotere pot plaatsen om wat extra groei te stimuleren? Ik lees namelijk ook binnen het onderwerp Pinus thunbergii dat snoeien/bedraden en verpotten niet in 1 seizoen. Snap ik wanneer het ook om wortelsnoei gaat, maar in dit geval wil ik van de wortels afblijven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Co79.

Beginnende hobbyist 10 jaren 8 maanden geleden #23903

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Co79 schreef : Ik ben vervolgens begonnen met de Cotoneaster. Deze heb ik gesnoeid en bedraad. Ik zal proberen binnenkort foto's te plaatsen want er bleef niet veel over..


Je laat takken ook staan om te laten uitgroeien, zonder ze te snoeien, om de boom dikker te krijgen.
Ook daarom zou ik niet te veel snoeien in 't begin - takken kunnen er achteraf altijd nog af, ze er weer aan krijgen is wat lastiger.

Indien ik bovenstaande goed begrijp kan ik de Cotoneaster wel nog in een grotere pot plaatsen om wat extra groei te stimuleren? Ik lees namelijk ook binnen het onderwerp Pinus thunbergii dat snoeien/bedraden en verpotten niet in 1 seizoen. Snap ik wanneer het ook om wortelsnoei gaat, maar in dit geval wil ik van de wortels afblijven..


Klopt - als je verpot en wortelsnoei toepast, dan kun je beter niet in hetzelfde jaar ook nog 'ns bedraden.
Als je naar een grotere pot verpot en van de wortels afblijft, dan kan het wel. Ik zou 'm wel eerst even in die nieuwe pot laten staan, tot je zeker weet dat-ie gewoon doorgroeit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 8 maanden geleden #23906

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik probeer ook niet te veel kort achter elkaar met m'n (aanstaande) bonsai te doen. Ik probeer te kijken naar hoe het boompje erbij staat en dan te beoordelen of een volgende actie mogelijk is. Verder sluit ik me aan bij Auk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts