In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23770

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey iedereen,

Vorige week vrijdag kreeg ik een bonsai cadeau. Dat was iets waarover ik al een tijdje dacht om te kopen.
De persoon wist niet welke het soort het was en dus kan ik niet onmiddellijk de juiste verzorging geven.
Na de site bekeken te hebben, vermoed ik dat dit een beukje is? Ik kan mij ook helemaal vergissen.
Ik heb 4 foto's bij dit bericht gevoegd. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.

Verder kan je zien dat na enkele dagen al enkele blaadjes beginnen te verkleuren. Is dit door te weinig water? De kluit is inderdaad wel een beetje droog. Stop ik de schaal in een badje zodat de kluit langs onder water kan opnemen? Wanneer ik weet welke bonsai dit is, kan ik beter anticiperen op het water geven en of hij in direct zonlicht mag of niet. Tot vandaag stond hij onder een afdakje als bescherming tegen het onweer.

Kan er mij iemand aanraden wat ik het best doe wanneer deze bonsai weer volledig in orde? Vormen via snoeien of via draad?
Aangezien dit mijn eerste bonsai is, heb ik ook nog niet een idee over hoe hij er het best uit kan zien.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Hopelijk leer ik veel bij en kan ik hierin verder groeien.

Greetz

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23772

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Lijkt me een Chinese Iep (Ulmus):
www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/chinese-iep-ulmus

Hij ziet er zo op de foto erg droog uit; in een badje mag maar flink begieten is ook prima (dat zou ik zelf doen). Als hij weer wat opkrabbelt kun je gaan denken aan snoei etc.

Groet, succes!
Oscar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: crazyshot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23773

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb hem goed begoten maar het water liep onmiddellijk langs onder weer weg. Heb het even in een badje opgevangen zodat de grond de kans krijgt om vochtig te worden. Een half uurtje zal wel voldoen.

Bedankt voor je antwoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23775

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Dat het er meteen weer uitliep komt waarschijnlijk omdat kluit zo hard en dicht is. Ik zie ook ruimte tussen de aarde en de zijkant van de pot namelijk, dan loopt het daarlangs naar beneden.

Wat je ook kan doen is de pot even helemaal onderdompelen en en even laten staan zodat de kluit zich kan volzuigen en dan volgend voorjaar verpotten en in een beter grondmengsel zetten.
Zoals akadama (bij bonsaiwinkels te koop) dit zorgt voor een luchtiger mengsel wat goed water vast houd en zorgt dat met gieten het overtollige water makkelijk wegloopt.
succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23779

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

crazyshot schreef : Heb hem goed begoten maar het water liep onmiddellijk langs onder weer weg. Heb het even in een badje opgevangen zodat de grond de kans krijgt om vochtig te worden. Een half uurtje zal wel voldoen.


Ik heb er zelf wel'ns zo een kado gekregen en het nadeel van de soort grond die gebruikt is, is dat als die uitdroogt, het bijna een soort baksteen wordt die geen water meer vasthoudt. In een badje zetten is goed, ik denk dat je dat regelmatig zult moeten herhalen tot je 'm kunt verpotten en een beter grondmengsel kunt gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23782

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Omdat de grond zo extreem makkelijk uitr=groogt en dan hydrofiel wordt, zou ik de plant uit zijn pot nemen en in een grotere pot met soortgelijke (pot)grond zetten. Dan kan je plant makkelijker herstellen van de klap van nu compleet uitdrogen, is het risico kleiner dat hij weer uitdroogt en vertoont de nieuwe grond dezelfde eigenschappen als de kluit nu heeft, wat doorwortelen stimuleert. Hou hem gewoon in de winter buiten, beschut tegen de ergste regen, wind en koude. Zodra de knoppen in het voorjaar dik zijn, en je de eerste groene puntjes ziet, kan je de kluit uitwassen en de plant in een beter grondmengsel zetten.

De rest van dit jaar moet je alleen maar richten op het gezond houden/krijgen van de plant. Ik zou hier helemaal niet aan snoeien of rommelen verder, dit jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 9 maanden geleden #23825

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de antwoorden en hulp.

Ik merk dat het voorlopig goed gaat met de bonsai. Geen nieuwe blaadjes die verkleuren en hij staat mooier.

Voorlopig zal ik hem dus laten groeien en zal ik zien dat hij tot het voorjaar overleeft. Nadien zal ik hem verpotten.

Het is natuurlijk wel jammer want hoopte er al iets mee te kunnen doen, maar ik kan mij misschien een bonsai aanschaffen via een goede winkel en daar dan mee aan de slag gaan.

Greetz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 7 maanden geleden #25386

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Na 2 maand verzorging van de bonsai die ik gekregen heb als cadeau ziet hij er beter uit. Voorlopig zit hij nog steeds in dezelfde grond maar hij krijgt dagelijks zijn portie water. Zoals je kan zien, groeien er verschillende takjes en krijgt hij nieuwe blaadjes.
Daarnaast nog een klein vraagje (misschien onnodige vraag): Maakt het iets uit wanneer hij zijn water krijgt van stevige regenbui ipv gewoon kraantjeswater?

Een vriend, die redelijk veel ervaring heeft, is heeft mij aangeboden om mij te helpen om meer te leren van bonsais. Hij zei dat we eventueel toch zo snel mogelijk moeten verpotten. Aangezien ik hier las te wachten tot na de winter, vraag ik mij toch af wat het beste zou zijn? Hij opperde ook om hem in een ronde pot te plaatsen aangezien de ronde vorm van de boom.
Verder had ik het idee om er ooit een drakenboom van te maken aangezien er al 3 stevige takken uit de stam komen. Lijkt dit mogelijk of is het te ver gezocht?





Groeten

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 7 maanden geleden #25388

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
bewateren zijn de meningen over verdeeld.
Ik bewater altijd zoveel mogelijk met regenwater en alleen als dat niet voorradig is, gebruik ik leiding water.

verpotten met wortelsnoei zou ik idd nu niet meer doen. overpotten, dus zonder aan de wortels te rommelen kan wel en is gezien je substraat wel aan te raden, helemaal met de winter in aantocht.

En wat bedoel je met een "draken boom" ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai (onbekend) als cadeau gekregen 10 jaren 7 maanden geleden #25389

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier enkele voorbeelden. Ik vind de vorm enorm mooi van deze bomen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts