In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Carmona 10 jaren 8 maanden geleden #24248

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Auk schreef :

AlexW schreef : waar staat ie dan wel in? lijkt me maar een slibberig boeltje..


Het ziet er niet uit als die (gele) klei. Te natte potgrond of iets dergelijks denk 'k. Ziet er inderdaad 'slibberig' uit.


de klei waar ze instaan als ze uit china komen is niet geel.. die "gele klei" waar jij het op hebt is waarschijnlijk oude verbrokkelde akadama..
de klei waar ik het op heb ziet zwart, trekt wat op potgrond maar is enorm dicht en zwaar van structuur.. is bedoeld om tijdens langere perioden van transport de boom te kunnen laten overleven (zoals transport per boot gedurende 3 weken), maar de boom kan er niet lang in overleven nadien, en vooral niet als hij dan nog eens een paar maand in een tuincenter staat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Carmona 10 jaren 8 maanden geleden #24253

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : de klei waar ze instaan als ze uit china komen is niet geel.. die "gele klei" waar jij het op hebt is waarschijnlijk oude verbrokkelde akadama..


Het is heel lang geleden dat ik zo'n mallsai had, en het was zeker geen akadama. Eigenlijk kan ik me de kleur al niet meer herinneren - donker geel of bruin, zoiets.. Wat ik wel nog weet is hoe hard-ie werd.

Verder heb je gewoon gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Carmona 10 jaren 8 maanden geleden #24258

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Anjo,

Je hebt een leuke carmona gekocht. Ik hoop dat je bereid bent om er goed voor te zorgen. Carmona is een lastigere plant om in leven te houden, vrees ik. Heb je vanuit de winkel verzorgingstips gekregen? Let er op dat die niet altijd even goed zijn (Er wordt bv vaak geadviseerd om de planten elke week te dompelen in een bak met water; Een echte 'nono').

Ik zie in je pot een klein watermetertje staan. Ik zie hier het nut niet echt van in. Staat de plant op hydrocultuur? (Bak met water & steenkorrels waar de wortels in zitten)? Zo niet: Haal je watermetertje er maar uit, want die doet niets.

Is de pot van onderen dicht, of kan het water er vrij uitstromen? In het eerste geval, zal je moeten overwegen de plant in een andere pot te zetten waar het water vrij weg kan lopen. Anders is het risico op dode (En daarna: Rottende) wortels erg groot.

Maak je niet al te veel zorgen over schimmels. Overal in elke pot zitten schimmels, en slechts een zeer klein deel van de schimmels kan kwaad voor de plant. Schimmels zijn een teken dat er verterende organische zaken in de grond zitten. En dat is niet erg. Sterker nog: Bij organische meststoffen is het juist een heel goed teken als er schimmelwaasjes overheen komen (Bij mij in de tuin hebben bijna alle bonsai op dit moment schimmel op de pot zitten).

De soort die je nu gekocht hebt, heb ik nog nooit bezeten, dus soortspecifieke info .. daar hou ik me even van afzijdig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AnjoMekking

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Carmona 10 jaren 8 maanden geleden #24265

  • AnjoMekking
  • AnjoMekking's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb geen tips gehad van het centrum maar wel op internet research gedaan.
Het watermetertje is een soort opvangbak eronder dat de wortelkluit nat (niet te nat) houdt.
De soort grond weet ik helaas niet maar volgens het centrum was het de goede mix voor deze bonsai.
Ik ben erg bereid om voor deze carmona te zorgen want ik vind bonsai echt prachtig.
Dit is wel mijn eerste boompje, vandaar een al volgroeide zodat ik eerst het verzorgen onder de knie krijg.
Allemaal alvast erg bedankt voor de tips, ik ga toch maar hem misschien verpotten.. Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen onder de plant te beschadigen?
En kan ik zon pot kopen in de shop op deze site?
En welke grond mix kan ik dan het beste nemen? Ik hoorde al "basic soil mix" maar op deze site staan verschillende soorten O.o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AnjoMekking.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts