In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp gevraagd bij een taxodium 10 jaren 8 maanden geleden #24305

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb momenteel een probleem met een taxodium distchum. Ik heb deze plant eerder dit jaar gekocht, waarna ik hem in een iets kleinere trainingspot heb gezet, enkele lelijke takken gesnoeid en de top er af te gehaald om er later een yin van te kunnen maken. Al met al leek de plant het prima te doen. Overal kwamen nieuwe takjes en hij groeide zeer goed. Tot enkele weken geleden...
Momenteel heeft ie vrijwel geen blad meer, alles is of bruin geworden of heeft een dof groene kleur met uitgedroogde blaadjes. Nu weet ik dat deze soort naaldverliezend is, maar midden in de zomer lijkt me wat vroeg.
De potgrond is bonsaigrond van de intratuin, water krijgt hij naar mijn idee genoeg. Deze plant mag namelijk nat staan in de zomer omdat het oorspronkelijk een moerasplant is. De grond is nooit echt helemaal nat (behalve direct na het bewateren), maar hij blijft wel goed vochtig. In de grond heb ik ook geen bijzondere mankementen gezien (rotte plekken of dergelijk). De standplaats verschilde wel, toen ik de eerste bruine blaadjes zag heb ik em wat meer in de schaduw gebracht, maar dat is al weken terug en dat leek niet te helpen. Mest krijgt de plant ook, meestal 1 keer in de 1 of 2 weken. Ook hier een standaard bonsaimest van de intratuin (niet de ideale mest misschien).

Weet iemand wat er mis is gegaan zodat ik hier van kan leren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JorgenM.

Hulp gevraagd bij een taxodium 10 jaren 8 maanden geleden #24333

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Wat mij zo snel opvalt is de manier van bemesting 1x in de 1 of 2 weken, wat geeft de beschrijving op het flesje weer?
Bonsai mest en grond is door de commersie gemaakt, dat zegt ongeveer dat het voor iedere bonsai geschikt is terwijl dit helemaal niet waar is.

Verder zou ik het zo niet weten wat er verkeerd is.

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd bij een taxodium 10 jaren 8 maanden geleden #24348

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
"bonsaigrond van intratuin" is naar mijn mening deel 1 van de dood-doener
die grond kan wel ff vochtig blijven, maar bij temperaturen zoals enkele weken geleden is dat soort grond echt heel slecht, vooral als ie wat nat staat.

dit soort grond kan ook heel snel kurkdroog komen te staan..


deel 2 is: heb je in juli als het zo heet was ook bemest?
te veel/verkeerd bemesten tijdens heel hete dagen kan heel gevaarlijk zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd bij een taxodium 10 jaren 8 maanden geleden #24370

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Omdat deze hobby bij mij nog in de kinderschoenen staat heb ik gekozen voor wat gemak ipv kwaliteitsspul. Vandaar de niet zorgvuldig gekozen mest en grond. Ik zat zelf ook al te denken dat de mest en of grond een oorzaak kan zijn, zeker omdat elke plantsoort vaak zijn eigen voorkeuren heeft. Had het alleen niet verwacht dat dit ineens zo kwam, terwijl de plant eerst prima groeide.

Ruben, het flesje geeft 1 keer in de week aan gedurende de lente tot herfst ongeveer.

Maar Alex, wat bedoel je dat de grond slecht is bij hoge temperaturen? Wat gebeurt er dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd bij een taxodium 10 jaren 8 maanden geleden #24598

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
momenteel heeft de plant helemaal geen blaadjes meer. Heb de grond/wortels bekeken voor zo ver ik dat kan met mijn ongetrainde oog, maar kon ook niks verkeerds vinden. Geen rotte plekken of veel te natte/droge stukken grond. Ik ga in de toekomst beter kijken wat ik aan mest/grond nodig heb voor een specifieke soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd bij een taxodium 10 jaren 8 maanden geleden #24606

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
besparen en gemakzucht zijn geen goed zaken, vooral niet als je met levende organismen te doen hebt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts