In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24610

  • Sjors
  • Sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik heb dit voorjaar 20 bomen van mijn grootvader overgenomen. Nu probeer ik zo hard mogelijk bij te leren om de arme plantjes in leven te houden. De meesten zijn al 5 jaar of langer niet verpot. Sommigen staan in veel te natte aarde. Ik weet dat ik ze volgend voorjaar allemaal ga verpotten met correcte Bonsai-grond.

Nu is er één, een heel mooie zwarte den, die het dit voorjaar nog prachtig deed, maar nu ineens helemaal bruin is geworden. De wortels lijken te rotten. Daar zit allemaal witte uitslag op. Kan ik hem nog redden? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Sjors

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24612

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Sjors schreef : Hallo,
Kan ik hem nog redden? Alvast bedankt voor jullie reacties.


Nee. De witte aanslag op de wortels hoeft (of inmiddels: hoefde) geen probleem te zijn, is mogelijk een schimmel die je juist wel wilt hebben (moeilijk te zeggen zonder plaatje), maar het feit dat de boom geheel bruin is toont aan dat deze waarschijnlijk geruime tijd geleden al overleden is.

Maar waarom ben je daar zo laat mee? Je moet al eerder gemerkt hebben dat 't niet goed ging?
Hoe'st met de rest van je bomen? Heb je foto's? Het zou zonde zijn als je hele collectie verloren ging (al weet ik de kwaliteit van de collectie niet, voor jou zal deze vast waarde hebben aangezien deze van je grootvader was).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24614

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Welkom Sors,

idd, voor je zwarte den vrees ik het ergste en er was idd al langere tijd iets met deze. dennen laten pas heel laat merken dat er iets mis is (was).
zorg dat vooral je dennen en jeneverbessen wat aan de drogere kant staan. laat de grond tussen gietbeurten licht aandrogen.(niet uitdrogen!!)
Loofbomen in blad verliezen en behoeven meer vocht, dus die licht vochtig houden.
Rotte wortels zijn doorgaans juist zwart en hard. wellicht is die "witte uitslag" waarnaar je refereert de juist goede en noodzakelijk mycorrhizae schimmel.

Leer idd nu eerst en vooral je bomen in leven te houden.
het zou zonde zijn, ook ter ere van je grootvader, als ze het niet overleven door een verkeerde verzorging.
we helpen je er graag bij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24616

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik zou trouwens wel graag foto's willen zien - van de hele collectie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24619

  • Sjors
  • Sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je wel voor jullie reacties. Ik denk dat ik het boompje teveel water heb gegeven. Ik vind het echt heel jammer, want dit was misschien wel de mooiste.

Ik vind het ook heel lastig om het goed te doen, want het zijn 20 boompje van 18 verschillende soorten. Ze waren allemaal al een paar jaar verwaarloosd, mijn grootvader had er ooit 50. Deze verzameling heeft voor mij inderdaad grote waarde, maar ik ben bang dat er geen echte pronkstukken voor de kenners meer bij zitten. Ik zal mijn account inderdaad met foto's verrijken en proberen zoveel mogelijk van jullie kennis gebruik te maken.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Zo was de boom dit voorjaar, voor mijn gevoel nog zeer sterk en levend:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24623

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
He sjors het is een witte den ofwel pinus parviflora.
Over het algemeen sterke bomen, maar als ze helemaal bruin worden is dat vaak een wortel probleem.
Zie dat ie geent is op een zwarte den wat de wortels iets sterker maakt, maar zoals eerder al vermeld Dennen houden ervan om een beetje droger te staan.
Het lijkt ook dat ie behoorlijk uit zijn pot aan het groeien was en dat kan ook een probleem zijn met watergift.

Als een den helemaal bruin is geef ik je weinig kans dat ie nog leven gaat vertonen. Meestal zijn ze dan echt helemaal overleden.
Misschien een tip om zodra je iets opmerkt meteen hulp te vragen bijv hier dan kunnen we je nog advies geven voor het te laat is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24697

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58

Sjors schreef : Hallo,

Daar zit allemaal witte uitslag op. Kan ik hem nog redden?

Sjors


Hoi Sjors die witte uitslag op de wortels is juist goed dat zijn wortelschimels mycorrhiza die deze den nodig heeft om te overleven.
Ook een den kan zelfs naar een jaar pas laten zien dat er iets mis is.
Het bruin worden van oude naalden is nu normaal, kijk of hij aan het kiemen is.
Laat anders eens een foto zien hoe hij er nu uit ziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwarte den is plots helemaal bruin geworden. 10 jaren 8 maanden geleden #24714

  • Sjors
  • Sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Chris en Jeffrey,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik deze boom zou moeten opgeven, want hij is helemaal bruin. Geen groen meer te bekennen. Ik heb hem zonder de wortels aan te tasten in een grotere pot gezet met goed afwaterende grondmix. Hij staat nu op een drogere plek in de schaduw. Ik heb nog een beetje hoop dat hij dan toch weer wat gaat doen.

Ah, het is dus een witte den, ik heb daar een verkeerde aanname overgenomen.

Ik heb nu geen recente foto. Zal ik binnenkort wel even plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren