In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24880

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey beste mensen,

Ik heb gisteren op de bloemenmarkt in Amsterdam Juniper zaadjes gekocht !
Ik heb ze ondertussen al geplant, maar ben niet zeker of ik alles wel correct heb gedaan.

Mijn voornaamste vraag is :

In de handleiding staat dat ik de zaadjes direct kan planten.
Maar ik heb mijn twijfels erover.
Ik lees dingen op het internet dat de zaadjes eerst moetten weken in water, en dan in de koelkast.

Voorlopig zitten de zaadjes in een container met bonsaigrond (kreeg ik erbij). Ik heb ze lichtjes gewaterd. En ze staan buiten in men tuin.

Hopelijk hebben jullie wat tips !

Groetjes, Jefke

(p.s : Ik ben me ervan bewust dat het heel lang kan duren voor het een bonsai wordt, maar ik wil het toch proberen :cheer: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jefke.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24881

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
welkom jefke op bonsai empire,

Het groeiseizoen voor planten en bomen nadert nu het einde.
dit is een mooie link.
www.bonsaiempire.nl/basis/kweken/uit-zaad

ik zou ze bewaren en begin volgend jaar zaaien.

groet ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24883

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
kan je nu ook niet zaaien in een kweekbedje voor binnen??

en jefke hou er rekeing mee dat startplantjes van deze soort maar een paar euro kosten en je dan al aan deslag kan met vormen, terwijl je nu toch nog een jaar of5 moet wachten voor je iets kan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24884

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Ruben !

Dankje voor het antwoord.

Ik lees dat je de zaden in de herfst kan zaaien. En dat ze dan in de lente gaan ontkiemen.
Zou ik ze nu bevoorbeeld niet gewoon buiten kunnen laten staan tot de winter ?

En is het onmogelijk om nu de zaadjes te laten ontkiemen ?
Of gaan ze dan dood in de winter ?

Sorry. Ik heb er niet veel verstand van :blush:

groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24885

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik weet niet goed wat een kweekbedje inhoud...
Is het iets met warmtelichten ?

Momenteel zitten mijn zaadjes gezaaid in een plastic container (niet gestratificeerd) op men vensterbank.

Ik weet dat het lang kan duren. Waarschijnlijk zal ik binnenkort nog wel een startplantje kopen.
Maar ik wil toch mijn kans is wagen met de zaadjes :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24886

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan uw plantbakje met de zaadjes rustig buitenlaten. Dek ze wel af met een metalen gaas of iets anders dat niet volledig afsluit van de weersinvloeden, om te beletten dat vogels of katten alles omwoelen of verstrooien. Ze zullen na de winter ontkiemen. Maar zo beginnen met bonsai is echt een werk van zeer lange adem. 5 jaar is waarschijnlijk een zeer optimistische schatting.
Geforceerd nu de zaden laten ontkiemen zal waarschijnlijk tot een mislukking leiden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24887

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Ivan schreef : Je kan uw plantbakje met de zaadjes rustig buitenlaten. Dek ze wel af met een metalen gaas of iets anders dat niet volledig afsluit van de weersinvloeden, om te beletten dat vogels of katten alles omwoelen of verstrooien. Ze zullen na de winter ontkiemen. Maar zo beginnen met bonsai is echt een werk van zeer lange adem. 5 jaar is waarschijnlijk een zeer optimistische schatting.
Geforceerd nu de zaden laten ontkiemen zal waarschijnlijk tot een mislukking leiden.


net wat ik wou zeggen..


ik denk wel dat je ze eventueel wel binnen kan laten ontkiemen nu, maar deze gaan dan wel zwakker zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24889

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0

AlexW schreef :

Ivan schreef : Je kan uw plantbakje met de zaadjes rustig buitenlaten. Dek ze wel af met een metalen gaas of iets anders dat niet volledig afsluit van de weersinvloeden, om te beletten dat vogels of katten alles omwoelen of verstrooien. Ze zullen na de winter ontkiemen. Maar zo beginnen met bonsai is echt een werk van zeer lange adem. 5 jaar is waarschijnlijk een zeer optimistische schatting.
Geforceerd nu de zaden laten ontkiemen zal waarschijnlijk tot een mislukking leiden.


net wat ik wou zeggen..


ik denk wel dat je ze eventueel wel binnen kan laten ontkiemen nu, maar deze gaan dan wel zwakker zijn..


Stel dat ik ze nu wil laten ontkiemen, dan ga ik ervan uit dat ik ze moet stratificeren ?
Ik zou het wel willen proberen. Maar als de slaagkansen miniem zijn, wacht ik liever tot de winter.
En koop ik me binnenkort een startplantje.
En 5 jaar is wel zeer lang... :unsure: Maar ik wil ze ook niet weggooien ofzo natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24890

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Jefke schreef : Maar ik wil ze ook niet weggooien ofzo natuurlijk.


Nog geen 3 euro voor 50 zaden van de chinese jeneverbes... dus heel erg is 't niet als het nu niet lukt - probeer je 't later gewoon nog een keer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24891

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0

Auk schreef :

Jefke schreef : Maar ik wil ze ook niet weggooien ofzo natuurlijk.


Nog geen 3 euro voor 50 zaden van de chinese jeneverbes... dus heel erg is 't niet als het nu niet lukt - probeer je 't later gewoon nog een keer.


Ik heb er voor dezelfde prijs 4 gekregen in amsterdam....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren