In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24892

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Jefke schreef : Ik heb er voor dezelfde prijs 4 gekregen in amsterdam....


Maar dat was met potje, zakje aarde en een handleiding, toch ?

(blijft natuurlijk dubieus om dat als 'bonsai' te verkopen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24898

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jefke schreef : Ik heb er voor dezelfde prijs 4 gekregen in amsterdam....


Waren zeker speciale "bonsai zaden"? (Ter info: Bonsai worden uit exact dezelfde zaden gekweekt als de grote broer. De meeste top bonsai zijn hun bonsai levensfase begonnen als grotere plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24903

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef :

Jefke schreef : Ik heb er voor dezelfde prijs 4 gekregen in amsterdam....


Waren zeker speciale "bonsai zaden"? (Ter info: Bonsai worden uit exact dezelfde zaden gekweekt als de grote broer. De meeste top bonsai zijn hun bonsai levensfase begonnen als grotere plant.

Auk schreef :

Jefke schreef : Ik heb er voor dezelfde prijs 4 gekregen in amsterdam....


Maar dat was met potje, zakje aarde en een handleiding, toch ?

(blijft natuurlijk dubieus om dat als 'bonsai' te verkopen)


Inderdaad. op het pakje stond "bonsai zaden".
En ik kreeg een potje, zaadjes, aarde en een handleiding.
Alleen vind ik de handleiding nogal kort en volgens my is deze zeker niet compleet.
Ga nu toch een poging wagen om ze terug uit het potje te halen en ze te stratificeren.
Hopelijk lukt het nog !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24905

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als je de gezaaide zaden gewoon buiten laat krijgen ze de meest natuurlijke stratificatie die kan, door de blootstelling aan de elementen en de kou. Je kan dat niet verbeteren.
Het is vooral door vanaf de start een paar keer opnieuw te beginnen dat nieuwelingen hun projecten zelf vernietigen (3 keer herplanten, ander substraat.....,) en vooral: eerst iets ondernemen, dan op het forum vragen of het goed was en daarna door al die tegenstrijdige berichten nog een keer of vijf iets anders proberen. Met op het einde :help, mijn plant gaat dood of project mislukt.
Geduld is de mooiste bonsaideugd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24913

  • Jefke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0

Ivan schreef : Als je de gezaaide zaden gewoon buiten laat krijgen ze de meest natuurlijke stratificatie die kan, door de blootstelling aan de elementen en de kou. Je kan dat niet verbeteren.
Het is vooral door vanaf de start een paar keer opnieuw te beginnen dat nieuwelingen hun projecten zelf vernietigen (3 keer herplanten, ander substraat.....,) en vooral: eerst iets ondernemen, dan op het forum vragen of het goed was en daarna door al die tegenstrijdige berichten nog een keer of vijf iets anders proberen. Met op het einde :help, mijn plant gaat dood of project mislukt.
Geduld is de mooiste bonsaideugd!


Hey Ivan,

Als ik ze gewoon buiten laat liggen, is het dan nog noodzakelijk om bij droog weer te zaadjes water te geven ?
groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp nodig met mijn Juniper chinensis zaadjes ! 10 jaren 7 maanden geleden #24919

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
[/quote]Als ik ze gewoon buiten laat liggen, is het dan nog noodzakelijk om bij droog weer de zaadjes water te geven ?[/quote]
Stratificeren wil de omstandigheden die de zaden in de natuurlijke omgeving hebben en waardoor ze kunnen ontkiemen ook in een kunstmatige omgeving (uw zaaibakje op de vensterbank) nabootsen. Uw (hopelijk nog in de meegeleverde zaaigrond geplante) zaden hebben ook in het zaaibakje een afwisseling van nat, droog, warmer, kouder...nodig om te ontkiemen. Maar je kan dat niet helemaal nabootsen: in volle grond zakt het teveel aan water weg, het wordt er nooit helemaal droog want de zaden liggen tussen afgevallen bladeren, ze liggen waarschijnlijk niet in de volle zon enz, enz. Zaadjes die daar niet zeer gunstig liggen zullen waarschijnlijk niet ontkiemen, worden opgegeten...daarom zijn er veel zaadjes. Wij willen meestal wel dat zowat alle zaden ontkiemen en proberen de nuttige/nodige omstandigheden te creëren en de ongunstige weg te houden. Je moet dus ook een beetje denken hoe je dat kan realiseren. Waar dat bij u is? Ergens een beschut schaduwrijk plekje op de grond in de tuin? Daar moet je dan opletten want slakken en pas ontkiemde plantjes? Heb je niet anders dan je vensterbank zal je iets meer moeten opletten op niet te nat, niet te droog...En zeker alle dagen eens kijken of ze al gekiemd zijn, of toch niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts