In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24932

  • Garene
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Als beginner zie je soms door het bos de bomen niet meer. Zoveel info komt op je af.
Zodus zouden boompjes in de volle grond of grote pot hun stam moeten aandikken, een stam kan dan wel 70cm tot 1m bereiken na een aantal jaren.
Ze worden dan in de lente uitgegraven, afgezaagd op gewenste hoogte, de wortels getrimd, opgepot en dan wachten er uitschieters komen en de geschikte koptak kiezen.
Zie ik het goed ?
Zo ja, ik heb een aantal Colutea arborescens struiken van een 6 tal jaar oud, een wilde kastanje van 1m hoog en een Vitis die weigert fruchten te geven.
Kan ik hiermee in de lente aan de slag ?
Bij voorbaat bedankt voor uw hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24935

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Garene schreef : ik heb een aantal Colutea arborescens struiken van een 6 tal jaar oud, een wilde kastanje van 1m hoog en een Vitis die weigert fruchten te geven.


Colutea ken ik niet als bonsai en lijkt me niet geschikt.
Vitis vind ik persoonlijk niet erg geslaagd als bonsai.
Kastanje kan, maar velen vinden dit een lastige ivm de grote bladeren.

Waarom niet andere soorten aanschaffen - misschien inheemse soorten die beter geschikt zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24938

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Je zou voor de kastanje een grotere maat kunnen nemen. Maar er is ook een parviflora versie van de kastanje dat is net een struikje. Ik weet alleen niet of die meer geschikt is voor bonsai. Ik zou zeggen zoek het eens op. Gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24939

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan zeker van de vermelde soorten bonsai vormen. Bij bomen met grote bladeren die niet gemakkelijk verkleinen gaat men meestal naar grotere exemplaren.
Maar je stelt het nogal vlotjes voor, het is meer dan een beetje knippen, verplanten, oppotten, wachten op 'uitschieters'. Elke handeling is best weloverwogen en passend in het doel dat men nastreeft. En de ene plant heeft meer potentie dan een andere.
Met de planten die je opnoemt kan je starten. Met de blazenstruik heb je zelfs een weinig gebruikte soort, wat je toekomstige bonsai exclusief zal maken. Maar je zal er dus ook niet al te veel info over vinden, wat voor een beginner een nadeel kan zijn.
Kan je foto's plaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24949

  • Garene
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
OK, dan laat ik de kastagne met rust.
Minstens 2 Colutea struiken moeten wijken, zelfs indien mijn project mislukt heb ik het toch geprobeerd. Die struiken groeien heel snel, het eerste jaar na het zaaien bloeien ze al. Ik wil het liefst oefenen op het materiaal dat te beschikking is en overbodig in de tuin.
En nee, ik ga er niet vlotjes over, ik sprak in grote lijnen over de werkwijze want 'k weet dat er meer bij komt kijken.
Men moet ergens beginnen, niet ?
Bedankt voor de goed raad !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24952

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Garene, ik snap je wel een 2de kans voor de planten als bonsai.
of de soorten geschikt als bonsai??
jouw hulst daar twijfel ik nog steeds aan.

Het voltjes stellen wat ivan zegt, kwam bij mij ook zo over.
voeding, snoei van wortels/ bladeren?

Het is allemaal experimenteel naar mijn idee.

Waarom neem je niet wat auk zegt, wat bekendere inheemse soorten?

Ik vind een berk (ruwe berk) b.v. zeer interessant op dit moment.
ze gaan alle kanten op, komen overal voor in dit kikkerlandje en valt redelijk veel over te vinden.

Ik vind ook dat een loofboom niet als een naaldboom gestyleerd moet worden.
(maar dat vind ik)

groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24953

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik begrijp niet goed waarom men u naar 'inheemse soorten' wil verwijzen waar de soorten die je opnoemt inheems zijn en/of volledig aan ons klimaat aangepast zijn. Ook de wilde kastanje is de moeite waard om een project als grotere boom op te starten. En het is naar mijn ervaring een soort die gemakkelijk in leven te houden is.
Niets weerhoudt u natuurlijk ook met andere soorten te starten, maar je zegt zelf met de u beschikbare soorten te willen beginnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24958

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Ivan schreef : Ik begrijp niet goed waarom men u naar 'inheemse soorten' wil verwijzen waar de soorten die je opnoemt inheems zijn en/of volledig aan ons klimaat aangepast zijn.


Correct. Dat had moeten zijn: voor bonsai geschikte, inheemse soorten.
Reden om die te nemen lijkt me duidelijk - precies wat jij al zegt: geschikt voor ons klimaat.
Daarnaast zal er over dit soort bomen veel documentatie te vinden zijn.

Ik snap daarentegen weer niet goed waarom je Colutea en Vitis wel geschikt vindt.
Colutea ken ik niet als bonsai, er is niets over styling te vinden, het vormt niet echt stammen, dus voor een gevorderde zal het waarschijnlijk al geen aantrekkelijke struik zijn, laat staan dat een beginner er wat van kan maken, behalve dan de bekende tak-in-een-potje. Vitis - wordt wel gedaan als bonsai, maar ik vind vrijwel elke vitis-bonsai er uit zien als... gewoon een gesnoeie wijnrank. Niet mijn smaak.

Ook de wilde kastanje is de moeite waard om een project als grotere boom op te starten. En het is naar mijn ervaring een soort die gemakkelijk in leven te houden is


Ik heb er zelf 3 (die nog nergens op lijken). Ze zijn niet ongeschikt - maar ze zijn niet de makkelijkste om te stylen vanwege de grote bladeren (die overigens wel kleiner te krijgen zijn).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24961

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Garene zegt: "Ik wil het liefst oefenen op het materiaal dat te beschikking is en overbodig in de tuin."
Ivan zegt: "Niets weerhoudt u ook met andere soorten te starten"
Ik reageer dus volgens de vraag van Garene. In de mening dat er met de vernoemde soorten geoefend en ervaring opgedaan kan worden.
Als er naar andere soorten gevraagd wordt kan er nog naar meer geschikte soorten verwezen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Recap van surf info 10 jaren 7 maanden geleden #24962

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Mijn excuses, ik heb over deze zin heen gelezen.

Ik bedoelde het goed, dus hoop niet dat je het als aanval zag.
Sorry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts