In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25002

  • Trang
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb deze boom sinds 4 maanden. Elke dag verliest hij echt ongeveer meer dan 10 blaadjes. Ik zie de boom steeds dunner qua blaadjes, volume worden. Ik heb hem wel bij de serre staan dus qua licht zou hij niet te kort komen. Wel heb ik hem 3 maanden geleden ( dus een maand nadat ik hem heb gekregen ) verpot, naar een andere grotere pot met gewone planten potgrond. Zou dat mijn fout zijn, de reden dat de bladeren heel erg gaan afvallen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25003

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Potgrond hoeft geen probleem te zijn mits je de watergift heel goed beheerst, beter en makkelijker was het geweest om een goed doorlatend mengsel te gebruiken. Ik zie dat je de plant in een sierpot hebt staan, heeft deze pot wel een afwatering in de bodem? Een ficus heeft er n.l. een hekel aan om te lang te nat te staan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25004

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ficussen houden ook niet van te veel verplaatst of gedraaid te worden, misschien kan dat ook de reden zijn, maar meestal komen ze er terug door,zelfs na véél bladverlies.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25006

  • Trang
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Dicky. Ik heb hem in een pot ( wel 30 cm diep) met een waterreservoir. Misschien dat hij daardoor te nat is. Wat zou ik vanaf nu moeten doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladere 10 jaren 7 maanden geleden #25007

  • Trang
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Jij ook bedankt, Kevofski. Weet je na hoeveel tijd het bladverlies dan pas zou stoppen? Het is zo jammer om die jonge, groene blaadjes te zien afvallen. Ik heb gisteren al potgrond en voeding voor bonsaibomen gekocht. Ik ga dan maar niet meer aan de boom komen , misschien alleen voeding geven mee met water.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25008

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

Trang schreef : Bedankt Dicky. Ik heb hem in een pot ( wel 30 cm diep) met een waterreservoir. Misschien dat hij daardoor te nat is. Wat zou ik vanaf nu moeten doen?


Zorg ervoor dat de plant geen natte voeten heeft, tussen de gietbeurten door de grond wat aan laten drogen maar nooit helemaal uit laten drogen. Een pot zonder goede afwatering is in de meeste gevallen dodelijk voor een ficus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25009

  • Trang
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal nu maar even een tijdje geen water geven. Potgrond voelt inderdaad wel altijd vochtig aan.

Oh ja nog iets, er komen nu vanaf de stam ook takjes uit . Moet ik die afknippen of laten groeien om een nieuwe tak te laten vormen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25015

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi en welkom Trang.

Zoals reeds gezegd, een ficus houdt er niet van om veel verplaatst te worden. dus doet hij het goed op een plek, laat hem dan (zo lang mogelijk daar staan)
Komt vast wel weer goed.
Je boom heeft het nu even wat zwaar, dus NIET voeden en ook NIET snoeien nu.
De nieuwe groei op de stam geeft aan dat er leven in zit, dus ga hem niet extra stress bezorgen door veel te voeden of te snoeien.
Pas als de nieuwe groei aanzienlijk is en redelijk afgehard (dus wat donkergroene bladeren en niet meer zo soepel en lichtgroen) kun je weer gaan voeden.
Voor nu enkel de watergift regelen zoals hierboven gemeld door Dicky. Probeer ook de luchtvochtigheid rondom je boom wat hoog (hoger) te houden/maken. Houden ze van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25022

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
"Another common bonsai myth is that sick or recovering plants [...] should not be fertilized"

www.evergreengardenworks.com/fertiliz.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25024

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Auk, niet om je tegen te spreken of je een hak te zetten,
maar ken je dit ook uit ervaring, of enkel uit dit bericht op het net??

Ik heb uit ervaring gemerkt, dat zieke/kwakkelende bomen het best en snelst herstellen als je ze niet voedt. Uiteraard zit er meestal nog wat voeding in de grond en in de plant zelf, en dat is doorgaans genoeg om weer opgang te komen. Daarna kun je weer het oude voedingsschema oppakkken.

verder lees ik namelijk ook in dat linkje:
"I firmly believe it is important to maximize all the elements of good growth and nutrition as soon as possible in these situations without inducing stress. This includes allowing the plant to dry slightly before watering, fertilizing on a regular schedule, keeping the soil warm, introducing the plant to increasing light levels as soon as it can tolerate it, and allowing for good air circulation.

There is a careful balance to optimizing these conditions without inducing new stresses, but the reward is to push the plant out of danger by returning it to healthy growth as soon as possible. "

Men zal ook versteld staan hoe lang bomen zullen leven, groeien, bloeien als je ze helemaal niet voedt.
Ik heb in het begin ook van alles en nog wat gedaan op gebied van bemesten: vaak te weinig of te veel. Het meeste hangt (in mijn ogen en ervaring) af van het tijdstip waarop je voedt. Nogmaals, ik spreek enkel uit eigen ervaring en wil dus absoluut niet Auk of het artikel of wie dan ook tegenspreken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts