In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25025

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dea schreef : Auk, niet om je tegen te spreken of je een hak te zetten,
maar ken je dit ook uit ervaring, of enkel uit dit bericht op het net??


Misschien. Ik had twee boompjes die ik uit zaad heb opgekweekt, inmiddels zo'n 15 jaar oud, maar die ik de afgelopen jaren zwaar verwaarloosds heb, net als de rest (behalve mijn jeneverbes). De bomen hadden:
- Weinig groei. Er kwamen elk jaar minder blaadjes aan
- De blaadjes die er nog aankwamen verwelkten snel, eind van de zomer was een van de twee boom al vrijwel kaal (elk jaar, de afgelopen jaren)
- Schildluis, overal op de stam en takken
- Stam en veel takken bedekt met een zwarte laag, vermoedelijk een schimmel.

Ik heb ze wel verpot, maar dat hielp niet.

Dit jaar heb ik - na herwonnen enthousiasme in deze hobby - de stam schoongeborsteld en de bomen flink bemest.
Ze zien er heel erg veel beter uit. Geen ziekten en plagen meer, zit vol in 't blad, en groeit als kool.

verder lees ik namelijk ook in dat linkje:
"I firmly believe it is important to maximize all the elements of good growth and nutrition as soon as possible in these situations without inducing stress. This includes allowing the plant to dry slightly before watering, fertilizing on a regular schedule, keeping the soil warm, introducing the plant to increasing light levels as soon as it can tolerate it, and allowing for good air circulation.


Gewoon normaal blijven voeden dus.

Nogmaals, ik spreek enkel uit eigen ervaring en wil dus absoluut niet Auk of het artikel of wie dan ook tegenspreken.


Ik wil jou ook zeker niet tegenspreken - ik zou mijn 'collectie' niet naast die van jou durven neerzetten dus ik waardeer jouw tips absoluut.

Wel denk ik dat je eerst moet kijken naar de oorzaak en dan of je wel of niet moet stoppen met bemesten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25032

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Auk schreef :

dea schreef :
Wel denk ik dat je eerst moet kijken naar de oorzaak en dan of je wel of niet moet stoppen met bemesten.


Uiteraard. Ben ik t volledig mee eens en is ook wat ik in m'n post bedoelde.
De ficus in kwestie lijkt verzwakt te zijn, wellicht wat rot aangezien die wat nat stond. In dat geval zou ik niet voeden.

Als een boom wat last van mos, algen of insecten heeft, zou ik het bemestingschema niet aanpassen.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn Fiscus Ginseng verliest heel veel bladeren 10 jaren 7 maanden geleden #25130

  • Ida
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,het is de eerste keer dat ik van het forum gebruik maak dus mijn excuses wanneer ik fout zit.Daar dit onderwerp mij ook overkomt en niet weet wat ik het best doe stel ik gewoon mijn vraagjes.Zelf heb ik dit boompje nog niet lang en ik ben zeker dat ik fouten heb gemaakt,ik heb mijn boompje al verpot in gewone plantengrond ook heb ik na het lezen van jullie antwoorden op vorig gebruiker blijkbaar geen afwatering,deze was ook niet aanwezig toen ik mijn boompje kocht,mag ik en hoe doe ik dat het best dit nu nog doen,het is mijn eerste boompje en ik wil het niet graag kwijt,de vraag is alleen is het kwaad al niet geschied,mijn blaadjes vallen erg af en er zijn er bij met bruine vlekken.Spijtig genoeg kan ik geen foto tonen daar ik dit ook niet machtig ben(erg he!)Indien mijn boom wortelrot heeft is dit te verhelpen?Heb dit helemaal verkeerd aangepakt!Hopelijk kunnen jullie die kenners zijn me eventueel helpen? hartelijk bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren