In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25390

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik was gisteren nog eens op bezoek bij mijn moeder en blijkt dat zij verschillende planten heeft staan in haar tuin. Nu vroeg ik mij af of er iets tussen zit waarmee ik aan de slag zou kunnnen gaan. Ze zei mij dat ik alles mocht meenemen indien er potentieel was.

Er zit een Rhododendron en een Azalea bij. Van de derde ben ik niet zeker maar ik vermoed een juniperus?

Is het de moeite om hier iets mee te beginnen? Mijn ervaring tot nu toe : het in leven houden van 2 bonsais :-)
Ik heb wel een vriend die ervaring heeft en mij zou kunnen begeleiden maar voor ik mijn moeder van haar tuin beroof, is het wel handig om te weten of er "potentieel" tussen zit.

Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

Greetz

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25391

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Volgens mij is de eerste geen Juniperus, maar Chamaecyparis. Ik weet niet of deze opnieuw uitloopt wanneer je de stam fors zou inkorten. Dat is wat er mi moet gebeuren om er een bonsai van te maken, stam inkorten en volledig vanaf 0 gaan opbouwen.

De rhododendron is wat mij betreft te grootbladig om er een bonsai van te maken.

De azalea is de enige met potentieel, maar ook deze zal - na bepalen van de stijl/vorm/hoofdstam of -stammen) - drastisch ingekort moeten worden om opnieuw op te gaan bouwen. Dit is iets voor februari/maart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25392

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
die "jeneverbes" is een chamaecyparis (waarschijnlijk obtusa).
normaal wel geschikt voor bonsai, deze niet zo, tenzij je er een grotere van wilt maken. Een chamae loopt namelijk niet uit op oud hout, dus je zult geen nieuw loof dichter bij de stam en lager op de stam krijgen.

ook de rhodo zal wat groter blijven aangezien die van nature grotere bladeren heeft dan een azalea.

aan de andere kant, ze staan reeds in potten.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25393

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

Een chamae loopt namelijk niet uit op oud hout, dus je zult geen nieuw loof dichter bij de stam en lager op de stam krijgen.

Is er een mogelijkheid om te marcotteren bij deze?

aan de andere kant, ze staan reeds in potten.....

Kan je dit toelichten? Is dat een voordeel,....

ook de rhodo zal wat groter blijven aangezien die van nature grotere bladeren heeft dan een azalea.

Ik heb de indruk dat de rhodo kleinere bladeren heeft dan de azalea of ben ik compleet verkeerd?
En is er geen mogelijkheid door het inkorten om kleinere bladeren te krijgen? Of is dat te simpel bedacht?

Greetz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25394

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
marcotteren kun je proberen, ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee, dus kan je niet vertellen hoe groot de succeskans hiervan is bij een chamaecyparis. Al denk ik aangezien het een conifeer is, dat het wat langer duurt dan bij loofbomen.

Ik bedoel, dat ze reeds in potten staan, dus je kunt ze zo meenemen, hoeft ze niet eerst uit te graven en laten overleven etc.
Je kunt ze dus meenemen, en toch gewoon wat technieken op uitproberen, maar of het echt ooit een volwaardige bonsai zal worden... ??

Er zijn rhodo's (dwergvormen) die idd wat kleinbladeriger zijn de normale tuin rhodo's. doorgaans hebben azalea echter wel kleiner blad dan rhodo's. Deze op je foto hebben zo te zien ook wat groter blad.
Ik ben nu enige jaren een tuin rhodo (dus in de tuin geplant, geen doel om als bonsai te worden) bezig wat technieken op toe te passen. Ik moet zeggen, dat de bladeren nu wel redelijk wat kleiner zijn geworden, maar voor bonsai nog steeds te groot.

Heb trouwens wel enkele weken terug uit mn ouders tuin een stuk van een grote rhodo in een pot gezet, ook enkel om wat te trainen, technieken te proberen en te oefenen etc. Zal ook nooit een echt mooie bonsai worden, maar gewoon een leuk prive projectje. Ik zal vanavond proberen een foto hiervan te posten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25395

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
in uw eerste boompje de juniperis zie ik deze vorm in.bijvoorbeeld.mvg adje.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25396

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dat zou kunnen, Adje, maar bij mijn weten (correct me if i'm wrong !!) laat een chamaecyparis zich niet goed torderen. De sapstroom knapt dan en je boom kan dan sterven.

Nogmaals, weet dit niet 100% zeker, maar meen dat eens tijdens een workshop gehoord te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25408

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Naar bonsai toe zou ik me er niet mee bezig houden.

De naaldboom is een Leylandcipres. Niets mee aan te vangen voor bonsai. Wel ideale haagplant en gemakkelijk te snoeien. :lol:

De Rhododendron en Azalea zouden niet slecht staan in een mooie stenen pot die je op terras kan zetten.
Naar bonsai doeleinden toe zijn die soorten niet gemakkelijk te snoeien en hebben deze soorten te groot blad.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 7 maanden geleden #25409

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
ja ik ben het eens met jullie,maar ik wil aangeven dat zo een boom (model 1)tog iets van te maken is mits de soort geschikt is.ik bedoel het hoge loof en kale stam.mvg adje.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by adje. Reden: foto

Azalea, Rhododendron en Juniper 10 jaren 6 maanden geleden #25444

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Is geen juniperus en geen chameacyparis.

Maar een gewone conifeer voor in de haag : Thuja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts