In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25431

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hi

ik vraag me een beetje af hoe de ervaren bonsai mensen zijn boom de herfst/winter door helpen
dit word mijn eerste herfst/winter ervaring en aangezien ik hier nog wel wat info over kan gebruiken
probeer ik het eens via dit draadje

Nu we echt richting de herfst aan het gaan zijn ben ik gestart met mijn boompjes alvast mest te geven met 0-10-10 N-P-K
dit om mijn boompje winter klaar te gaan maken.

ook merk ik goed dat ik me boompjes om de 3a4 dagen een keer dien te bewateren(vergeleken met de zomer) wat me ook best goed opvalt is hoe de bomen nog groeien met dit weer, mijn acer zijn knoppen zijn al voor een 3de x aan het zwellen dit jaar.

ik vraag me af wat voor maatregelen jullie nemen zoon beetje staps gewijs vanaf de herfst tot einde winter/begin lente

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25433

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Als mijn bladverliezende bomen hun bladeren kwijt zijn gaan ze een koude schuur in tot de temperatuur stijgt en de vorst een beetje verdwenen is.
De coniferen en dennen staan buiten tot het ver onder het nulpunt gaat dalen gewoon in de tuin waar ze altijd staan.
Als het weer omslaat en guur word, veel regen en harde wind bescherm ik ze door ze onder een afdak te plaatsen.
Pas bij extremere koude periode gaan ze gezellig in een hoek van de tuin met bubbelfolie om de potten lekker tegen elkaar aan uit de wind staan.
Geef ze dan alleen nog maar water als ze redelijk droog zijn ivm met wortelrot.

De groenblijvers gaan na het koudste en ergste weer gewoon weer terug op hun plek.
Pas wel op met vorst periodes en zonnige dagen vanwege het te vroeg wakker worden uit hun winterslaap om vervolgens alsnog schade op te lopen van de vorst.
Hoop dat je er wat aan hebt. Ben overigens ook erg benieuwd hoe anderen hun bomen de winter door loodsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25435

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
Hoi

Bij mij gaan alle Bonsai bomen onder een zelf gemaakte Bonsai stelling, afdak, dat ik aan de zijkanten dicht maak met polycarbonaat platen.
Aan de voorkant heb ik plastic zitten dat ik omhoog kan doen als de winterse tempratuur door de zon te hoog wordt, dan kan ik dat oprollen.








Dit zijn nog al oudere foto's van de bonsai boompjes, onder tussen alweer veel mooiere


M.v.g.Mazzel

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25438

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Had em al eens gezien maar mooi hokje hoor mazzel!

Zeg heb je die den (is het toch?) achterin nog steeds? En heb je er dan inmiddels al een styling tegen aan gegooid? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25440

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

ChrisV schreef : Had em al eens gezien maar mooi hokje hoor mazzel!

Zeg heb je die den (is het toch?) achterin nog steeds? En heb je er dan inmiddels al een styling tegen aan gegooid? Ben wel benieuwd eigenlijk.


Nee was geen Den.
Maar een Pinus Mugo, en nee heb ik niet meer is verkocht.

Maar je schreef toch hoe je benieuwd was hoe andere hun bomen de winter door loodsen.

Nou daarom laat ik mijn winter verblijf zien.
En dan krijg je als antwoord heb ik al gezien, maar ander forum leden nog niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25442

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
ik had vroeger ook mijn bonsai's onder een afdak staan met rondom platen. maar ik kreeg in de winter erg snel schimmel. dit komt zeker doordat er te weinig wind bij alle bonsai's kon komen. de laatste jaren zet ik ze op het terras ( ik heb een ondiepe zitkuil gemaakt) bij elkaar en vul de kuil met boomschors tot iets boven de potrand. de takken hebben geen last van vorstschade en het water kan gewoon weglopen. dit gaat nu het beste en verlies geen bonsai's in de winter. de kleinste zet ik tussen de grote schalen in zodat ze meer beschermd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25443

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Nu op dit moment is het nog mogelijk je bomen goed te bemesten met.

[url=http://http://www.bonsaifocus.com/product/1589/pk-mest-250ml.html][/url]
PK Mest | 250ml
•Stikstofvrije mest NPK 0-10-10
•Verbetert knopzetting en bloei.
•Hardt de boom af voor de winter.
•Stimuleert diktegroei van stam en takken
•Bevordert sterk en gezond wortelgestel
•Te gebruiken als blad- / grond-mest.

Gebruik:
Bij schade door overbemesting of langdurige regen; 5 ml op 3 ltr water; elke 7 dagen totdat verbetering optreedt.
Voor bloeistimulans; bevordert bloem-/knop-zetting; 5 ml op 4 ltr water; gebruik 1 x per maand tijdens de ontwikkeling van de knoppen; als aanvulling op het normale mestmenu.
Voor sterk wortelgestel; beschermt tegen wortelrot in de winter; 5 ml op 4 ltr water; om de 2 à 4 weken vanaf vroege herfst, totdat de bladeren gaan vallen.
Voor diktegroei en verhouting; bevordert knopvorming op oud hout; 5 ml op 4 ltr. water;om de 2 à 3 weken toepassen;van de late zomer totdat de boom tot rust komt.

Er zijn verschillende manieren die je kan toepassen voor winterberging , dit is naargelang waar je woont en welke ruimte je hebt.
Maar een serre is een must en goede investering.
Sommigen laten hun bomen buiten staan in van die polystyreen viskratten wel goed uitspoelen voor de zouten, of je kan je potten ook in noppenfolie wikkelen.

Ook kan je al je winterberging klaar en zuiver maken.

Als loofbomen hun blad hebben laten vallen kan je de bomen ook preventief spuiten tegen ziekten, schimmels en ongedierte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ybonsai.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25446

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Zoals Yannick al zei is een serre een must. Misschien een grote kost voor sommige, maar als je het verzorgd is het ook een eenmalige kost.
Let wel bij een serre op dat als het begint te vriezen dat de serre ook extra voorzien moet zijn met isolatie en/of verwarming. Eenmaal dat de vorst in de serre zit geraakt die er ook niet zo snel meer uit. Het glas zorgt ervoor dat de meeste koude buiten blijft, maar werkt ook andersom als de koude er al in zit.

Dus een beetje extra verwarmen helpt om die koude te breken.

Mazzel schreef :

ChrisV schreef : Had em al eens gezien maar mooi hokje hoor mazzel!

Zeg heb je die den (is het toch?) achterin nog steeds? En heb je er dan inmiddels al een styling tegen aan gegooid? Ben wel benieuwd eigenlijk.


Nee was geen Den.
Maar een Pinus Mugo, en nee heb ik niet meer is verkocht.


Trouwens Mazzel.

Een Pinus Mugo is wel degelijk een Den. :lol:

Groeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25447

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
dank je kokedama ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25458

  • carlavdbrand
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Moet je de bonsai's nu bemesten? Ik ben een beginner en heb geen idee.
Ik heb in het voorjaar 10 Robinia's gezaaid waar er 3 van uitgekomen zijn. Ik hoop dat ze de winter overleven. Verder heb ik 2 pre-bonsai's gekocht, een peperboompje en een Acer, die het ook heel goed doen.
Ik heb een kleine tuinkas, 'n halve, die tegen het huis aanstaat, is het verstandig om ze daar in te zetten als het gaat vriezen?
Alvast bedankt, Carla

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts