In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25497

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
(dat heb je met amateurs op dit forum) :oops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25499

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Het ging toch over winterberging???

Ik geef mijn bomen in de periode vooraf gaand aan de winter (als de temperatuur daalt ) stikstof vrije mest.
Als de blad verliezende bomen kaal zijn krijgen ze een winterbehandeling van Bayer dat er voor zorgt dat ongedierte niet mee overwinterd. Daarna zet ik de bomen onder de rekken waar ze op hebben gestaan. De groenblijvers zet ik een beetje beschut tegen de regen weg. Zo zijn ze min of meer beschut tegen wint en regen.
Pas als het voor langere tijd meer dan 5 graden nachtvorst geeft ga ik beschutten. Dan zet ik alle bomen bij elkaar onder bouwplastic. Ook de kleintjes maar die krijgen wat extra beschutting door ze meer van de grond en meer naar het midden te zetten. Ik zet alle bomen op een groot stuk piepschuim zodat ze niet direct op de koude stenen staan.
Ik heb nooit last van schimmel gehad maar ik denk dat er voldoende lucht circulatie is omdat zodra de zon schijnt het plastic aan de voorkant omhoog gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25501

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Niels88 schreef : wat ik me ook afvraag is dat je de grond gedurende de winter vochtig moet houden maar niet nat!
Nu is me vraag hoe geven jullie dan water in de winter want ik heb me aangeleerd dat je de boom beter een x goed water kan geven als 3x een klein beetje ivm de onderste wortels niet droog komen te liggen

nu laat ik me boompjes staan tot de grond een beetje droog aan begint te voelen en dan geef ik ze flink water tot het onder uit de pot begint te lopen en dat is voor mij een teken dat de grond goed van water is voorzien. ma ben bang dat als ik dit doe in de winter de gehele pot bevriest..


Wat je schrijft over bewateren klopt, tenminste, zo doe ik dat ook, wachten tot de grond licht is aangedroogd, en dan flink bewateren tot het onderuit de pot stroomt.
Maar dit doe je dus in de wintermaanden anders. dan laat ik ze ook lichtjes aandrogen, maar geef dan niet zoveel water. beetje inschatten dus. je giet totdat je denkt dat er voldoende water in zit, maar niet teveel. Helemaal wanneer er kans op (extreme) vorst is. Is de grond bevroren, dan heeft gieten toch niet veel zin.

ruben schreef : @dea, ik ben maandag begonnen met PK voeding.
Let je dan op wanneer de groei stopt/ tot stilstand komt?


ja en nee:
Bij bladverliezers geef ik de voeding totdat de bladeren afvallen, soms iets eerder wanneer de bladeren voor het grootste deel verkleurd zijn. Dus dat is wanneer al ver nadat de (bovengrondse)groei tot stilstand is gekomen.

Bij coniferen is dit minder goed te zien, aangezien dit groenblijvers zijn, en sws wel (heel lichtjes) door blijven groeien. Dus die geef ik iets langer PK, ongeveer totdat de temperaturen ook overdag niet boven de 7graden komen. Vanaf die temperaturen kunnen de bomen toch geen voeding meer opnemen.
Meeste doe ik sws op gevoel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenBouwmeester

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25504

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
@ mazzel sorry als ik je gekwetst heb, maar Kokedama was me net voor. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25509

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

Kokedama schreef :

Mazzel schreef :

Kokedama schreef : Zoals Yannick al zei is een serre een must. Misschien een grote kost voor sommige, maar als je het verzorgd is het ook een eenmalige kost.
Let wel bij een serre op dat als het begint te vriezen dat de serre ook extra voorzien moet zijn met isolatie en/of verwarming. Eenmaal dat de vorst in de serre zit geraakt die er ook niet zo snel meer uit. Het glas zorgt ervoor dat de meeste koude buiten blijft, maar werkt ook andersom als de koude er al in zit.

Dus een beetje extra verwarmen helpt om die koude te breken.

Mazzel schreef :

ChrisV schreef : Had em al eens gezien maar mooi hokje hoor mazzel!

Zeg heb je die den (is het toch?) achterin nog steeds? En heb je er dan inmiddels al een styling tegen aan gegooid? Ben wel benieuwd eigenlijk.


Nee was geen Den.
Maar een Pinus Mugo, en nee heb ik niet meer is verkocht.


Trouwens Mazzel.

Een Pinus Mugo is wel degelijk een Den. :lol:

Groeten.



Kan wel een Den zijn, maar zo noem je hem niet als je verstand hebt van bomen en heesters.
Een polo is ook een Volkswagen een golf en een passaat ook zeg je toch ook niet tegen is een Volkswagen maar noem je ook bij de naam hahahahahahaha.:lol:

Gr Mazzel

@ Mazzel

Om hier dan toch even moeilijk te gaan doen zou ik toch even kijken wat je zelf geschreven hebt.

Je zegt dat het GEEN Den is en zegt dan "het is een Pinus mugo".
Dit komt op hetzelfde neer als ik rij niet met een Volkswagen, ik rij met een Golf.

Als je dan toch de mensen de Latijnse wetenschappelijke namen wilt aanleren, heb ik een klein beetje kritiek op je.

Een familienaam van een boom wordt met een hoofdletter geschreven en de soortnaam met een kleine letter.

Even een kleine correctie hier.
Bedankt. ;)

Groeten.


Kritiek mag je hebben.
Maar klopt dan toch ook Pinus met hooft letter mugo met kleine letter.

Gr Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25510

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

adje schreef : (dat heb je met amateurs op dit forum) :oops:


Dat bedoel ik Adje
Ben jij er dan ook zo een van hahahahaha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25511

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ruben schreef : over N denk ik, het wordt niet gebruikt maar kan wel achterblijven in de pot.


Maar is dat een probleem dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25517

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Dat bestaat er toch een mogelijkheid dat je op een ongewenst moment uitlopers krijgt.

@adje, op mijn teksten rusten copyright :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25518

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

dea schreef :

Niels88 schreef : wat ik me ook afvraag is dat je de grond gedurende de winter vochtig moet houden maar niet nat!
Nu is me vraag hoe geven jullie dan water in de winter want ik heb me aangeleerd dat je de boom beter een x goed water kan geven als 3x een klein beetje ivm de onderste wortels niet droog komen te liggen

nu laat ik me boompjes staan tot de grond een beetje droog aan begint te voelen en dan geef ik ze flink water tot het onder uit de pot begint te lopen en dat is voor mij een teken dat de grond goed van water is voorzien. ma ben bang dat als ik dit doe in de winter de gehele pot bevriest..


Wat je schrijft over bewateren klopt, tenminste, zo doe ik dat ook, wachten tot de grond licht is aangedroogd, en dan flink bewateren tot het onderuit de pot stroomt.
Maar dit doe je dus in de wintermaanden anders. dan laat ik ze ook lichtjes aandrogen, maar geef dan niet zoveel water. beetje inschatten dus. je giet totdat je denkt dat er voldoende water in zit, maar niet teveel. Helemaal wanneer er kans op (extreme) vorst is. Is de grond bevroren, dan heeft gieten toch niet veel zin.

ruben schreef : @dea, ik ben maandag begonnen met PK voeding.
Let je dan op wanneer de groei stopt/ tot stilstand komt?


ja en nee:
Bij bladverliezers geef ik de voeding totdat de bladeren afvallen, soms iets eerder wanneer de bladeren voor het grootste deel verkleurd zijn. Dus dat is wanneer al ver nadat de (bovengrondse)groei tot stilstand is gekomen.

Bij coniferen is dit minder goed te zien, aangezien dit groenblijvers zijn, en sws wel (heel lichtjes) door blijven groeien. Dus die geef ik iets langer PK, ongeveer totdat de temperaturen ook overdag niet boven de 7graden komen. Vanaf die temperaturen kunnen de bomen toch geen voeding meer opnemen.
Meeste doe ik sws op gevoel.


@dea ik leesde in je zin dat water geven toch niet veel nut heeft als de grond bevroren is....moet ik dit niet zien te voorkomen of mag de grond van een bonsai bevroren raken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

de winter naderd 10 jaren 7 maanden geleden #25524

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ruben schreef : Dat bestaat er toch een mogelijkheid dat je op een ongewenst moment uitlopers krijgt.


Volgens mij hangt dat eerder van de duur van dag en nacht af, en de temperatuur, dan van de hoeveelheid N.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts