In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25561

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey iedereen,

Hier ben ik weer met een vraagje :

Ik heb bij bonzaishop.nl 2 starterpakketten gekocht :een dwergrhododendron en een picea abies.
Nu is mijn vraag of ik hier in deze periode aan kan beginnen werken (snoeien, vormen en verpotten in een bonzaipo) of moet ik wachten tot volgende lente?

Durf er niet aan te beginnen voor ik hier enige duidelijkheid heb aangezien ik zeker niet wil dat ze allebei onmiddellijk sterven. Ik ben dan ook helemaal niet ervaren en mijn enige ervaring is in het leven houden van 2 andere bonsai. Daarom dat ik het hier even vraag.

Alvast bedankt.

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25565

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Check eerst de verzorgingstips hier op de site, en kom dan nog eens vragen mocht er nog iets onduidelijk zijn.
Picea is sws lastig, zelfs voor ervaren bonsaisten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25587

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Uiteraard heb ik al gezocht op de website hoe ik de bonsai moet verzorgen. Ook heb ik de pdf's met uitleg gelezen en volgens die documentatie zou ik er aan kunnen werken MAAR op het forum lees ik soms dat je er moet afblijven tot in de lente.

Wat ik wil weten is of ik er slecht aan doe om mijn twee prebonsai te snoeien en te verpotten. Ik wil ze namelijk niet onmiddellijk willen weggooien omdat ze aan het afsterven zijn.
Voor iemand die geen ervaring heeft, is het soms "beangstigend" om iets slechts te doen. Je geeft ergens geld aan(hoe veel of weinig doet er niet toe) en wil niet onmiddellijk tot de constatatie komen dat je ze al weg kan gooien omdat je iets verkeerd hebt gedaan.

Uit wat ik allemaal gelezen heb, zou ik kunnen snoeien en bedraden en de wortelkluit uitdunnen. Indien de kluit te groot is, al een deel weghalen en in een kleinere oefenpot plaatsen. Daarna in de lente nog eens uitdunnen en dan in de bonsaipot plaatsen. Correct?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25595

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

crazyshot schreef : Uit wat ik allemaal gelezen heb, zou ik kunnen snoeien en bedraden en de wortelkluit uitdunnen. Indien de kluit te groot is, al een deel weghalen en in een kleinere oefenpot plaatsen. Daarna in de lente nog eens uitdunnen en dan in de bonsaipot plaatsen. Correct?


NU snoeien, bedraden en de wortels uitdunnen? Lijkt me een garantie om ze om zeep te helpen.
Waar heb je gevonden dat je dat allemaal nu zou moeten doen?

Overigens is het bonsai, niet bonzai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25596

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Uit het lezen van die pdf's op bonsaishop.nl heb ik dit geïnterpreteerd. Er stonden niet echt periodes in de uitleg....
Dus blijkbaar best dat ik er nog niet aan begonnen ben :-D

Wat kan ik nu dan wel doen? Al takken wegsnoeien die ik niet nodig acht voor de vorming?

Ik heb per ongeluk tweemaal bonzai geschreven en daar wordt een opmerking over gemaakt? :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by crazyshot.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25598

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

crazyshot schreef : Uiteraard heb ik al gezocht op de website hoe ik de bonsai moet verzorgen.


ik weet niet waar je hebt gezocht, maar blijkbaar niet de juiste artikelen gevonden:

www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/azalea
"Snoeien kan constant gedaan worden tijdens het groeiseizoen. Ook mag dit tijdens de rustperiode"
"Verpot in de vroege lente, voor het uitlopen van de boom, dat is de beste tijd voor wortelsnoei.
Het kan ook in de herfst, maar snoei dan minder wortels. De boom is dan gevoeliger."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25599

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

"Verpot in de vroege lente, voor het uitlopen van de boom, dat is de beste tijd voor wortelsnoei.
Het kan ook in de herfst, maar snoei dan minder wortels. De boom is dan gevoeliger."

Dus er mag nu aan wortelsnoei gedaan worden. Alleen niet zo veel dan in de lente. En als er wortelsnoei mag, dan mag het toch in een kleinere pot geplaatst worden aangezien de huidige pot te groot zal zijn.

"Snoeien kan constant gedaan worden tijdens het groeiseizoen. Ook mag dit tijdens de rustperiode"

Hier interpreteer ik dat er nu toch mag gesnoeid worden. Of is het nu geen rustperiode?

Ik wil niet betweterig doen hé. Ik stel deze vragen omdat ik hier redelijk onzeker over ben. Ik had dit vroeger met gewonen planten ook. Dan staat er bij de info : geef genoeg water, maar niet te veel. Dit is voor mij redelijk onduidelijk en verwarrend :-D
Ik kom waarschijnlijk enorm dom over :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25600

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

crazyshot schreef : ... En als er wortelsnoei mag, dan mag het toch in een kleinere pot geplaatst worden aangezien de huidige pot te groot zal zijn.


Hangt af van wat je doel is:
moet ie nog veel groeien, is in nog in opbouw, dan zou ik m wat groter oppotten (meer ruimte = meer groei, beperkte ruimte = minder groei)
dus dat is aan jou.
Persoonlijk zou ik alleen bomen die al een redelijk stadium bereikt hebben klein(er) oppotten. Dus als je echt aan de verfijning van de boom werkt. Lijkt me in jouw geval nog niet aan de orde, aangezien je ze pas (als starter) aangeschaft hebt.

dom kom je zeker niet over, mss nog wat onwetend, maar dat waren we allen toen we begonnen.
tis juist goed dat je vragen stelt, zo kom je verder....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: crazyshot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25602

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor deze bijdrage :-D

Dan ga ik volgend weekend een kleine wortelsnoei toepassen en in dezelfde pot terugstoppen.
Ook zal ik al eens kijken welke takjes ik niet ga gebruiken en weghalen en bruikbare takken al bedraden (als dat samen mag gebeuren met de wortelsnoei natuurlijk ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 starterpakketten gekocht 10 jaren 7 maanden geleden #25612

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

crazyshot schreef : Ik kom waarschijnlijk enorm dom over :S


Nee. Het is juist goed dat je niet alles voor waar aanneemt en doorvraagt.

[edit]Ja, dat zei Dea dus al. Kom ik nu zelf een beetje dom over ? :D[/edit]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts