In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26256

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
vandaag een mooie taxus aangeschaft bij floralux in dadizele, het is een boompje van bij de 1m50 en onderaan stamdiameter ongeveer 6cm. voor de prijs van 30euro kon ik deze niet laten staan. B)

momenteel heb ik twee stijlen voor ogen. de stam zeer schuin planten en een hellende stijl maken of een klasieke recht opgaande stijl. natuurlijk kan dit nog veel veranderen eens ik deze verpot en uitdun zodat ik de stam beter kan zien.
zowiezo moet alles boven 40cm afgezaagd worden en ik vraag me af wanneer het de beste tijd hiervoor is. best in het voorjaar of zou dit nu nog kunnen..
de boom staat ook in de typische kwekerijgrond met een zak omheen, daar zal ik dit jaar niets meer aan kunnen doen veronderstel ik. gewoon in de volle grond ermee om de winter door te komen lijkt me het beste.

groeten,
jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26259

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Het is moeilijk te zegen zo of je hier iets mee kan, ik denk dat je al heel wat ervaring moet hebben om de juiste vorm er in te snoeien. Zelf had ik een paar tientjes meer uit gegeven en naar www.bonsaikengai.nl gegaan daar heb je al voor gesnoeide taxus waar je direct mee aan de slag kunt en met goede zorg in een jaar of 5 een bonsai hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26261

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Voor grote snoeiacties van Taxus is in principe de winter een goede periode. Wat je kan doen terwij lhij in de volle grond staat komende winter, is het uitdunnen van de boom: Alle opgaande stammen die je niet wilt gebruiken er uit halen, en bij de takken een voorselectie maken. Zo krijgt de plant van binnen meer licht, en komen er meer knoppen aan de takken verder op de stam. Waarschijnlijk kan de halft van de takken er af zonder dat het problemen oplevert bij het vormen.

Leuk struikje wel. Maar afhankelijk van jouw uitdunnen en terugsnoeien en daarna vormen zal blijken of het leuk genoeg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26267

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik hou voor taxus toch wel deze link aan.
www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_...iew&id=179&Itemid=46

gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26287

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
bedankt voor de reacties heren. vandaag zal ik nog eens proberen de bonsai in deze boom te vinden en proberen te onthouden want vrijdag heb ik afgesproken met een lid van de vereniging die me zal helpen met deze taxus. hopelijk zal deze taxus dan een stapje dichter bij deftig materiaal zijn. ^^

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26368

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26375

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
wauw dank u voor de link jeffrey!
het is een zeer mooie taxus en dit is ook de stijl die ik van plan was te gebruiken.(hangt natuurlijk van boom zelf af ;) ) een ander voorbeeld die ik heb is een taxus van graham potter, zijn bomen hebben natuurlijk prachtige shari welke de mijne nooit zullen hebben maar de vorming lijkt me wel doenbaar om te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus baccata (tuincenter) 10 jaren 6 maanden geleden #26413

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
deze boom heeft een grote snoei achter de rug. :lol: de voorkant (foto 2) is ongeveer bepaald maar er zijn nog opties vrijgelaten voor andere ontwerpen. het plan is om deze nu 3 jaar in de volle grond te laten en de top laten doorgroeien zodat deze de zogenaamde leider wordt van alle takken die er nog aan groeien. eerste tak links en achtertak komen vanuit de stam en al de rest zal vanuit nieuw gevormd loof moeten komen wanneer de toptak veel dikker en sterker is.
aan de achterkant van de boom zitten jammergenoeg bijna geen wortels dus moet alles van ene kant komen, niet dat dit zo een groot probleem is want de voorkant heeft mooie beweging en tapsheid. natuurlijk mettertijd wordt een jintop en shari gemaakt maar dat is voor veel later.

ik probeer wel eens een tekening of virtual te maken om een idee te krijgen maar ben hier niet zo super in ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts