In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Serissa & Theezans Sageretia 10 jaren 6 maanden geleden #26365

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

In totaal heb ik 5 boompjes, een ulmus, ligustrum, carmona, serissa en een sageretia.

Hiervan hebben er twee wat probleempjes.
De sageretia was een beetje verwaarloosd in het winkelcentrum dus ik met alle goede moed hem wat proberen op te fleuren.
Dit was goed gelukt hij vertoonde zeer goede groei in de zomer heb sommige scheuten wel 3x moeten terug snoeien omdat ze 2x zo lang als de boom werden.
Maar nu het einde groeiseizoen nadert gaat het wat slechter met hem, hij krijgt verdorde puntjes. Dit is nu ongeveer anderhalve maand bezig. Ik heb getwijfeld om hem nu te verpotten of in de lente maar heb besloten het nu te doen.
Hij stond nog in de grond van de kweker. Ik heb hem dus verpot met 1 deel potgrond en 2 delen akadama.
Maar nu is het stukje bij stukje erger geworden met de verdorring, ook laat hij in een langzaam tempo verdorde blaadjes vallen.
Hierdoor wordt het geheel nogal kaal. Ook de nieuwe aangroei is nogal wat bleek van kleur zoals te zien is op de foto.
Ik geef hem alleen water als het nodig is, hij staat zeker niet te nat.

Mijn eerste gedachte is een tekort aan bemesting? Ik heb hem wel 1x per week tijdens de zomer gevoed met pokon van het tuincentrum dat spul waar je 5 ml op 1,5 l moet verdunnen.

Misschien weten jullie wat het probleem is?


Mijn serissa vertoont al meteen na aankoop problemen, ik heb hem meteen verpot na aankoop want er zat maar weinig grond in de pot. In het begin zaten er al wat takjes zonder loof aan de boom deze braken meteen af als je er aan zat, dood dus. Maar dat was niet zo'n probleem want hij had nog genoeg loof.
Alleen de laatste 3 maanden heeft ook hij in een langzaam tempo zijn blaadjes laten verdorren en vervolgens vallen ze af. Nu is het zo extreem dat nog maar een tak loof heeft alle rest heeft zijn blad verloren.
Het gekke hieraan is dat deze tak wel gewoon groei vertoont. Ook iets aparts is dat sommige blaadjes blauwachtig zijn geworden en ook zijn afgevallen.

Geef hem pas water als de akadama uitgedroogd van kleur eruit ziet. Ik heb hem niet zo goed durven te voeden want het ging vanaf het begin al slecht, heb hem heel af en toe wat gevoed.

Misschien is ook hier een oplossing voor?

Hopelijk vertellen mijn verhaal en de foto's genoeg en kunnen ze uit de brand worden geholpen.
Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Serissa & Theezans Sageretia 10 jaren 6 maanden geleden #26370

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Nu had ik nog een vraagje, moet ik de serissa nu binnen houden of lekker buiten zetten?
En hoe kan ik mijn eerste post editen? kan dit namelijk niet vinden :blush:
Bij de eerste post staat geen bewerken maar bij deze wel, wat raar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Us3rt3d.

Serissa & Theezans Sageretia 10 jaren 6 maanden geleden #26371

  • Sourc3
  • Sourc3's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 7
Serissa zou ik lekker binnen houden, wellicht in de zomer even naar buiten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Us3rt3d

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Serissa & Theezans Sageretia 10 jaren 6 maanden geleden #26990

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Waarschijnlijk ben ik erachter wat het is, namelijk spint.
Er zitten allemaal witte puntjes op de onderkant van het blad van de sageretia.
Mijn ulmus heeft nu precies ook een paar van die blaadjes en ook met witte puntjes, hierdoor ben ik erachter gekomen doordat ik eens goed naar de blaadjes van me ulmus ging kijken.

Nu is mijn vraag welk middel kan ik het beste bestellen? Ik heb al een site met masai gevonden die ik kan bestellen, maar ik lees zoveel verschillende meningen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ga in ieder geval ook alvast wat raad inwinnen morgen bij een tuincentra.
Hoop dat ik de sageretia nog kan redden want het wordt alleen maar erger!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts