In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26392

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Een paar jaar geleden heb ik bij de Ikea in een opwelling twee bonsai boompjes gekocht. Ze zijn van het soort ficus Ginseng. Doordat ik niet wist hoe ik voor ze moest zorgen heb ik flink zitten knoeien met het water geven. Nu zijn ze dus bijna kaal geworden. Om ze te redden heb ik ze in een nieuwe pot gezet met nieuwe aarde. De aarde is bonsai aarde uit een tuincentrum. De boompjes leefden weer op maar ze blijven groot en deels kaal. Ze maken nieuwe takken aan.
Nu is mijn vraag zijn deze boompjes nog te redden en te vormen, of kan ik beter op nieuw beginnen? Zijn ze te redden Hoe moet ik ze dan redden?
Ik heb een paar foto's toegevoegd.













Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26395

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
sowieso lijkt de aarde erg droog. Aangezien de ficus een gewone kamerplant is volstaat een goede potgrond voor binnenplanten. Bonsaiaarde zal ook wel voldoen maar deze ziet er erg "arm" out..

Verder vraag ik me af of de lange scheuten met bladeren in de tijd nieuwe bladeren gaan krijgen weer terug richting "de stam". Dit zorgt namelijk voor een dichter en compacter bladerdek. Wat ik zou doen:

1. de pot wat aanvullen met meer aarde. Dit kan de bonsaiaarde zijn maar ook een andere potgrond voor kamerplanten.
2. Regelmatig water geven dhi tussentijds laten drogen maar niet zo droog als lijkt op de foto
3. Ik zou de ficus fors terugsnoeien en de snoeiwonden - indien deze hevig "bloeden" - bedekken met as.
4. Verder niet te veel verplaatsen, ficus houdt daar niet van. Op een plek met voldoende licht en luchtvochtigheid van 55-70%. Haal je dit niet dan een grotere onderschotel met grind en laag water. De pot op deze onderschaal zetten.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26396

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Wat moet ik dan terug snoeien?

deze potten hebben een opvangbak voor water onderin. dus te veel water wordt door de potten zelf opgevangen. Zorgt dit voor de juiste luchtvochtigheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kaida.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26398

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
ik bedoelde welke takken terug gesnoeid moeten worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26400

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoewel ik dit niet onder bonsai zou rekenen, toch even een reactie.

Terugsnoeien is neit aan de orde tot je de planten weer lekker gezond hebt. Nu snoeien verzwakt de planten alleen maar. Je kan ze gewoon lekker vochtig houden. Ficus doet het het beste bij voldoende warmte en vocht. Als het koud is in de kamer iets droger houden. Als het relatief warm is kan je de plant lekker veel water geven. Natte voeten vinden ficussen niet erg. Wisselende omstandigheden des te meer. Dus een week nat, en dan een week uit laten drogen is niet zo handig. Zoals ze er nu bij staan is in ieder geval erg droog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26401

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
oke dus nu gewoon regelmatig water geven en op laten knappen. Denkt u dat de bladeren aan de kale takken weer terug komen door water of moet er nog meer gebeuren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26403

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Kale takken waar nu geen blad aan zit, zijn waarschijnlijk dood.

Zijtaken ed ontstaan als planten gezond zijn en voldoende licht krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26404

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef : Hoewel ik dit niet onder bonsai zou rekenen, toch even een reactie.

Terugsnoeien is neit aan de orde tot je de planten weer lekker gezond hebt. Nu snoeien verzwakt de planten alleen maar. Je kan ze gewoon lekker vochtig houden. Ficus doet het het beste bij voldoende warmte en vocht. Als het koud is in de kamer iets droger houden. Als het relatief warm is kan je de plant lekker veel water geven. Natte voeten vinden ficussen niet erg. Wisselende omstandigheden des te meer. Dus een week nat, en dan een week uit laten drogen is niet zo handig. Zoals ze er nu bij staan is in ieder geval erg droog.


Hoi Leatherback

Een ficus moet in de winter binnen juist heel weinig water hebben anders vallen juist de blaadjes af.
Je moet de pland ook niet verzetten telkens ook daar door vallen de bladeren af.
Dus kort samen gepakt weinig water en laten staan als je hem ergens in de kamer hebt neer gezet.
wel veel licht maar geen vellen winterzon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26405

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan verschillen we van mening. Mijn ficussen staan -ook in de winter- bij voorkeur met de tenen in het water. En ik kan de gewone niet-bonsai ficussen elk half jaar zo'n 60cm terug snoeien. Dus echt veel problemen levert het niet op. Ik sreek hier dus uit persoonlijke ervaring, niet wat de een of andere website aanraadt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26406

  • Sourc3
  • Sourc3's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb altijd begrepen dat men Ficus het beste altijd met de zelfde kant naar het licht dient te zetten. Dus niet draaien etc.
:dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts