In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26407

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

Ik heb altijd begrepen dat men Ficus het beste altijd met de zelfde kant naar het licht dient te zetten. Dus niet draaien etc.


Dat valt wel mee hoor die van mij draai ik elke week 90 graden zodat ze naar alle kanten mooi uitgroeien.
De meeste heb ik al langer dan 20 jaar en doen het prima.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26409

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik heb er ook geen last van om mijn ficussen te draaien.
Als ik dat doe zie ik alleen maar vooruitgang.

Een ficus bonsai is gelukkig niet extreem gevoelig voor het omdraaien en dergelijke.
Nu moet ik zeggen ook mijn ficussen staan redelijk droog over het algemeen en ik zie niks wat me niet bevalt.
Geen (overmatig) bladverlies, geen misvormingen helemaal niks.
Ik geef ze pas water als de aarde zo goed als droog is en bij 1 ficus heb ik dan een maand niks meer te doen enkel zo nu en dan eens omdraaien.
1 ficus staat gewoon op potgrond en de andere ficus staat op een samenstelling van cocopeat, akadama en japanse split en ook deze ficus doet het gewoon perfect.

En wat dat betreft geef ik leatherback gelijk. Je moet gewoon goed naar de plant/boom zelf kijken en wat de plant in kwestie aangeeft niet naar wat een website zegt.
Heel veel websites geven tegenstrijdige adviezen dus kan je je beter focussen op ervaringen van de mensen.

grtjs en ik hoop dat het snel weer goed komt met je ficussen.

Lady Erebus
De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26417

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef : Hoewel ik dit niet onder bonsai zou rekenen, toch even een reactie.

Terugsnoeien is neit aan de orde tot je de planten weer lekker gezond hebt. Nu snoeien verzwakt de planten alleen maar. Je kan ze gewoon lekker vochtig houden. Ficus doet het het beste bij voldoende warmte en vocht. Als het koud is in de kamer iets droger houden. Als het relatief warm is kan je de plant lekker veel water geven. Natte voeten vinden ficussen niet erg. Wisselende omstandigheden des te meer. Dus een week nat, en dan een week uit laten drogen is niet zo handig. Zoals ze er nu bij staan is in ieder geval erg droog.


Terugsnoeien niet doen wanneer planten niet gezond zijn, akkoord! Maar volgens mij valt het met de gezondheid van deze plant best mee dus zou mi snoeien moeten kunnen. Ik heb dit ook met mijn ficus gedaan ca 2 maanden geleden, resultaat vele nieuwe knoppen en reeds blaadjes all over..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26418

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Co79 schreef : Terugsnoeien niet doen wanneer planten niet gezond zijn, akkoord! Maar volgens mij valt het met de gezondheid van deze plant best mee dus zou mi snoeien moeten kunnen. Ik heb dit ook met mijn ficus gedaan ca 2 maanden geleden, resultaat vele nieuwe knoppen en reeds blaadjes all over..


Hm.. Dit vind jij er blijkbaar uit zien. Ik niet; een ficus die 2 of 3 blaadjes per taak heeft, is niet op en top gezond, maar heeft of recentelijk een klap gehad en is aan het herstellen, of groeit maar matig. Een gezonde ficus gooit er makkelijk elke 2 weken een blad ij aan elke tak, en is daardoor een mooie dichte groene plant. Maar goed. Het is aan een ieder om te besluiten wat een plant aan zou moeten kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26420

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef :

Co79 schreef : Terugsnoeien niet doen wanneer planten niet gezond zijn, akkoord! Maar volgens mij valt het met de gezondheid van deze plant best mee dus zou mi snoeien moeten kunnen. Ik heb dit ook met mijn ficus gedaan ca 2 maanden geleden, resultaat vele nieuwe knoppen en reeds blaadjes all over..


Hm.. Dit vind jij er blijkbaar uit zien. Ik niet; een ficus die 2 of 3 blaadjes per taak heeft, is niet op en top gezond, maar heeft of recentelijk een klap gehad en is aan het herstellen, of groeit maar matig. Een gezonde ficus gooit er makkelijk elke 2 weken een blad ij aan elke tak, en is daardoor een mooie dichte groene plant. Maar goed. Het is aan een ieder om te besluiten wat een plant aan zou moeten kunnen.


Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de boom op en top gezond is, ik zei dat het wel mee valt. Gezond genoeg voor snoeien wat mij betreft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26427

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef : Dan verschillen we van mening. Mijn ficussen staan -ook in de winter- bij voorkeur met de tenen in het water. En ik kan de gewone niet-bonsai ficussen elk half jaar zo'n 60cm terug snoeien. Dus echt veel problemen levert het niet op. Ik sreek hier dus uit persoonlijke ervaring, niet wat de een of andere website aanraadt.


Ik spreek ook uit persoonlijke ervaring heb er zelf ook 7 staan.
En niet via een website.


Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26432

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Prima. Dan is het advies om de boom nu flink te snoeien, goed weinig water te geven; Dan loopt de boom weer mooi uit en wordt groen en vertakt, als ik hier het draadje mag geloven. Nu de vraag ie op het forum dat zou doen als het hun eigen boom was. Ik denk dat ik me verder maar ga onthouden van commentaar op dit draasdje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26436

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef : Prima. Dan is het advies om de boom nu flink te snoeien, goed weinig water te geven; Dan loopt de boom weer mooi uit en wordt groen en vertakt, als ik hier het draadje mag geloven. Nu de vraag ie op het forum dat zou doen als het hun eigen boom was. Ik denk dat ik me verder maar ga onthouden van commentaar op dit draasdje.


Je heb je best gedaan toch?
Meer kan je niet doen. ;)

Grtzzz ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26437

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef : Prima. Dan is het advies om de boom nu flink te snoeien, goed weinig water te geven; Dan loopt de boom weer mooi uit en wordt groen en vertakt, als ik hier het draadje mag geloven. Nu de vraag ie op het forum dat zou doen als het hun eigen boom was. Ik denk dat ik me verder maar ga onthouden van commentaar op dit draasdje.


Alsof ik iemand advies zou geven met het doel de boom naar de hemel te helpen ??? Mijn ervaringen deel ik omdat ik zo mijn eigen boom weer een goede stimulus heb kunnen geven. Weinig water echter zou ik niet doen. Gewoon goed water geven, wellicht even dompelen, en volgende keer weer wanneer het richting te droog gaat, niet uit laten drogen!

Als je alle adviezen hier ziet en allemaal uit eigen ervaring dan leiden er blijkbaar meerdere wegen naar Rome.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26438

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Tja Kaida, daar zit je dan met een hoop tegenstrijdige adviezen. Hopelijk filter je er de boekjes wijsheden tussenuit en doe je je voordeel met de echte goede adviezen vanuit echte ervaringen gegeven gaan. Gezien mijn tientallen jaren lange ervaring met Ficus kamerplanten zou ik beslist voor de adviezen van LB gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts