In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26447

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Idd een hoop adviezen. Door de adviezen heen lees ik dat ik ze gewoon goed water miet geven. Ik kijk het eerst aan hoe ze het daarop doen. Wat leatherback zei over het aangroeien van blaadjes vind ik voor mij een goeie leidraad of ze weer gezond zijn. Als dit weer gebeurd zal ik erg blij zijn. Nu een andere vraag kan ik ze bemesten om ze weer in een goede gezondheid te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26449

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

Kaida schreef : Nu een andere vraag kan ik ze bemesten om ze weer in een goede gezondheid te krijgen?

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Ikzelf geef in zo'n geval een klein beetje organische mest en heb daar nooit problemen van ondervonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26454

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef : Prima. Dan is het advies om de boom nu flink te snoeien, goed weinig water te geven; Dan loopt de boom weer mooi uit en wordt groen en vertakt, als ik hier het draadje mag geloven. Nu de vraag ie op het forum dat zou doen als het hun eigen boom was. Ik denk dat ik me verder maar ga onthouden van commentaar op dit draasdje.


Nou Leatherback ik heb alleen maar dit tegen je gezegd wat hier onder staat, en niet wat jij nu suggereert over snoeien enz enz.

Een ficus moet in de winter binnen juist heel weinig water hebben anders vallen juist de blaadjes af.
Je moet de pland ook niet verzetten telkens ook daar door vallen de bladeren af.
Dus kort samen gepakt weinig water en laten staan als je hem ergens in de kamer hebt neer gezet.
wel veel licht maar geen vellen winterzon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26455

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

Dicky schreef : Tja Kaida, daar zit je dan met een hoop tegenstrijdige adviezen. Hopelijk filter je er de boekjes wijsheden tussenuit en doe je je voordeel met de echte goede adviezen vanuit echte ervaringen gegeven gaan. Gezien mijn tientallen jaren lange ervaring met Ficus kamerplanten zou ik beslist voor de adviezen van LB gaan.


Nou Dicky als jij dat denkt moet je dat beslist ook doen.
Maar ik zou dat dus deze keer niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26468

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Sorry hoor, met alle respect, maar om enkel te beweren dat een ficus die binnen staat in de winter veel minder water nodig heeft komt bij mij toch wel over als boekjes wijsheid. Het maakt nogal geen verschil over wat voor ficus, standplaats, grondmengsel, watergift, bemesting stadium van de plant, enz. enz. De kunst om een ficus goed gezond in leven te houden is de kunst van het lezen van de plant en daar de verzorging op aan te passen. Daarom krijgt b.v. de ene ficus bij mij in de winter iets minder water omdat ze wat koeler en donkerder staan en de ander juist veel meer water omdat ze licht en vrij dicht bij de verwarming staan. Dat leer je niet alleen uit boekjes maar vooral uit ervaring. Daarom is het ook bijna ondoenlijk om een ander via een forum een goed advies te geven, simpel omdat je de omstandigheden niet volledig kent, de plant niet kan lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26491

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Dat jullie willen discusieren over het hoe en wat prima maar ik wil alleen advies. Wat ik ermee doe is mijn probleem. Het enigste wat ik heb gevraagd is of ze te redden zijn en eventueel te vormen. Het antwoord dat ze te redden zijn heb ik gekregen, Hoe? ja dat zal ik zelf dus uit moeten vinden wat ik in jullie reacties lees. Een kans dat ze dood gaan, ja die is aanwezig. Wat te doen, geen idee. Ik geef ze water en ik zal ze bemesten. Ik heb er ook over na zitten denken om de wortel kluit losser te maken om het water en lucht er goed door te laten komen. Nu weet ik uit een boek dat je ze het beste in de lente kan verpotten, MAAR, ik denk zelf dat het beter is om de wortels even los te maken. Ik ga ze niet verpotten maar om de wortels meer lucht te geven. Is dit een goed idee???
De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26495

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Als je een pasklaar antwoord verwacht moet ik je teleurstellen, die zijn naar mijn mening al niet te geven als je de planten ter plaatse kunt bekijken en al zeker niet vanaf een paar foto's.
Afgaande van wat ik op de foto's zie zou ik het volgende doen, maar let wel dat is mijn persoonlijke mening gegeven uit mijn jarenlange ervaring met verschillende soorten Ficus kamerplanten wat die van jou in feite ook zijn.
Ik zou deze planten op dit moment verpotten en op een goed doorlatend mengsel zetten. Het mengsel wat ik daar voorheen altijd gebruikte bestond uit even grote delen potgrond, brekerzand en fijne kiezel. De laatste paar jaar heb ik heel goede ervaringen met kattenbakkorrels van het merk Foetsie-bah,die ik gebruik in de verhouding van 75% FB aangevuld met 25% cocopeat. Omdat er in dit mengel geen voedingsstoffen zitten meng ik er altijd een klein beetje organische mest door, nooit geen kunst of vloeibare mest. Het grote voordeel van een mengel als deze is dat je planten nooit te nat kunnen staan, het teveel gegeven water loopt er mits de pot van goede drainage is voorzien weer uit. Verder zou ik eventueel enkel nog wat dode takjes wegsnoeien, de planten op een lichte plaats maar uit de zon zetten en minimaal een jaar lekker laten groeien. Pas dan zou ik me zorgen gaan maken over een eventuele vorming. Nogmaals dat is wat ik op dit moment zou doen, een ander kan er wel weer heel anders over denken, aan jou de ondankbare taak dat te doen wat jou het beste lijkt.
Verder op dit forum is meer info betreffende Kattenbakkorrels te vinden, je mag me daarover ook een PBtje sturen.
Bladhoudende kamerplanten kunnen altijd verpot worden, en al zeker als het om een noodverpotting gaat.
Mocht je verder op bovenstaande nog vragen hebben wil ik je helpen maar verder wil ik het hier voor wat dit lijntje betreft bij laten, dit om niet onnodig te verzanden in zinloze discussies.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaida

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26496

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Dicky schreef : Als je een pasklaar antwoord verwacht moet ik je teleurstellen


Ik vind dit anders een compleet en uitstekend advies - waar ik alleen aan zou willen toevoegen dat ze overvloedig bewaterd mogen worden; zoals je zelf al schreef is over-bewatering met het juiste substraat namelijk niet mogelijk. Ik zou ze dan wel ook nog extra voeden (omdat de voedig uitspoelt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26497

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

Auk schreef : Ik zou ze dan wel ook nog extra voeden (omdat de voedig uitspoelt).


Voor wat die voeding betreft moet ik misschien iets duidelijker zijn.
Ik gebruik na een verpotting universele organische mest in korrelvorm dit om juist uitspoeling en eventuele verbranding te voorkomen. Pas wanneer de plant goed is aan geslagen pas ik ook mijn bemesting aan, wat overigens altijd van organische samenstelling zal zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26498

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Dicky schreef : Voor wat die voeding betreft moet ik misschien iets duidelijker zijn.
Ik gebruik na een verpotting universele organische mest in korrelvorm dit om juist uitspoeling en eventuele verbranding te voorkomen. Pas wanneer de plant goed is aan geslagen pas ik ook mijn bemesting aan, wat overigens altijd van organische samenstelling zal zijn.


Duidelijk, niks aan toe te voegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts