In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26611

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb hier niet alles gelezen aangezien het eerder een discussie is ipv raad geven

wat ik wel weet is dat de reden waarom je sommige planten best niet binnen op de vensterbank in de zon zet is:
glas werkt versterkend voor licht en warmte.. en op een vensterbank in volle zon zal het licht voor deze planten te sterk zijn..
zeker als je iets oudere beglazing hebt.. met moderne isolerende ramen is dit iets minder het geval denk ik..

mij ficus staat binnen op de schouw, maar krijgt heel veel licht via 2 koepels..
moet wel gezegd dat ik mijn ficus niet als bonsai maar als kamerplant beschouw en dus eerder kijk naar het in leven houden en minder naar de groei en ontwikkeling kijk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26615

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : wat ik wel weet is dat de reden waarom je sommige planten best niet binnen op de vensterbank in de zon zet is:
glas werkt versterkend voor licht en warmte..


Glas (behalve lenzen e.d.) versterkt toch geen licht ? Het laat niet al het zonlicht door.
Glas zelf versterkt ook niet de warmte - de binnenkomende warmte gaat niet meer naar buiten, waardoor de temperatuur binnenshuis stijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26618

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ppffff wat een discussie....

nog 1 puntje dat over het hoofd gezien word: felle zon is er niet bepaald meer bij in dit seizoen....
dus een plant die normaal niet in de felle zon mag staan op een bepaalde tijd,kan later gewoon wel op dezelfde plek staan....(ingewikkeld he :lol: ),ik heb een aantal orchideeen die in de zomer absoluut niet op de vensterbank(raam op het zuiden)mogen staan omdat ze anders gelijk verbranden,maar nu staan die allen juist daar,wegens de lichtintensiteit die afneemt,kortere dagen etc...

ik heb kweet nie hoeveel boekjes die ik wel als leidraad neem,maar ik kijk persoonlijk altijd naar de plant,en ga op mijn gevoel af...en dat werkt,ik heb geen "systeem" of orde,of manier,of een uitgekiende en bewezen weetikveel wat....
alsof planten in de natuur op dezelfde momenten dezelfde hoeveelheid,licht,warmte,zonneschijn,water etc..krijgen...
je moet ook een beetje "voeling hebben,en dan maakt het niet echt uit welke plant je hebt....
ik heb ook zo een klein ficus ginsengske(allee de zoon) en die krijgt dus ook opt gevoel water....
staat vollen bak in de zon(datzelfe raam op het zuiden)en die staat er al sinds voorjaar,heeft dus ook de intense zonnestralen meegemaakt....
ik had me aan bladval door stress verwacht direct na aankoop...en zeker omdak hem gelijk in een ander potteke had gezet en ook een "beentje" van de wortel had verwijderd wegens niet mooi...
geen bladval,en staat dus zonnig,word gegoten als de aarde droog is,maar dan word ie ook goed natgemaakt..
ik heb helemaal geen systeem..
heel vaak krijg ik van plantenliefhebbers en vriendinnen de vraag: hoe doe jij dat toch,bij jou gedijt alles..en dan willen ze weten hoe ze iets moeten verzorgen,exact...en mijn antwoord is: eu...kweet nie,ik doe ook maar wat ik denk da goed zal zijn.

moraal van dit verhaal: ge moet van u planten houden en ze leren kennen,dan weet ge vanzelf hoe ge ze moet verzorgen....of niet,en dan is u plantje dood :woohoo: :whistle:


chill! al doende leert men!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaida, azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26620

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
tis natuurlijk helemaal geen imposant geval,(heb ik ook nergens beweerd)maar dit is hem,de eerste en enige ficus ginseng,aangeschaft in het voorjaar met drie beentjes...
na een dag of tien uit zijn bloempot gehaald en in dit bakje gezet(zoon van tien wou hem graag,en had deze pot ervoor uitgekozen uit mijn voorraad pottekes)
bij het verpotten(in gewone potgrond by the way.)hebben we hem wat bijgesnoeid en er een tweebenige van gemaakt...
hij is wel wat gegroeid maar niet immens,maar hij kreeg dus naar mijn gevoel te lange takken,week of twee geleden is elk takje met ongeveer de helft ingekort in de hoop dat ie bossiger gaat groeien en zo ziet ie der nu uit(net flink water gehad trouwens vandaag)




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26634

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
ziet er goed uit! Mijn boompjes staan in het voorraam. de zon draait om ons huis heen en begint achter. Als het te veel zon is kan ik ze ook nog in een zij raam zetten. Op dit moment zie ik dat ze knopjes beginnen te maken. De een gaat wel beter als de ander. Daarom ga ik ze toch verpotten. Hopelijk gaat die andere het ook beter doen.

Cetinel ik ben het met je eens al die discussies. vandaar ook mijn vorig berichtje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26660

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Oke vandaag heb ik ze verpot. Ik ben wel geschrokken van de wortel kluit. nu weet ik ook waarom eentje het beter doet als de ander. Ik heb hem nog niet opgegeven. Ik heb ze in hun oude potten gezet om de wortelkluit weer te laten groeien. Heb ze water gegeven en nu maar afwachten. Het positieve is dat er bij 1 knopjes in de takken zitten. Deze had ook de gezonde wortel kluit. Alle aarde heb ik er voorzichtig tussen uit gewroet om de wortelen meer lucht te geven. Hopelijk redden ze het allebei! Ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26661

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #26825

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
een paar foto's van mijn boompjes. Het verpotten heeft erg goed geholpen. Ze maken knoppen aan als de malle. denk wel dat het even op een laag pitje staat om de wortelen weer te vormen aangezien dit bij beide, een erg zorgwekkend was. Ik voeg even een paar foto's in, waarop te zien is, hoe ze zich ontwikkelen.
De eerste vier foto's zijn van het boompje waar ik me het meeste zorgen om maakte :P . de andere vier zijn van het boompje waar ik me nu zorgen om maak :S

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #27006

  • cinbonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 3
hoi , wij hadden hier ook net dezelfde boompjes staan , reeds jaren ergens in een hoekje en verwaarloosd en doorgegroeid (lange takken weinig groen) Vanwege de interesse in buitenbonsai heb ik vorige winter deze bomen eerst verpot (1deel potgrond ,1deel akadama) eindig met een laagje pure akadama (is een goede vochtigheidsindicator) De hele winter laten groeien en wortels maken , in het voorjaar naar buiten gezet (halfschaduw) Rond mei/juni zag je ze echt bekomen frisgroen kleine blaadjes en veel scheuten , dus heb ik ze toen goed kort gesnoeid en het resultaat is nu een heel kompakte kruin . Nu het kouder wordt staan de bonsai terug in de veranda en wanneer het echt gaat vriezen gaan ze nog een stap verder binnen in een koele plaats . Ong 1x per maand in de winter bestuif ik de planten volledig met water en de rest krijgen ze water als de akadama lichter kleurt .
In de zomer buiten staan ze half beschut (halfschaduw en half beschermd tegen zware regen . Bemesting krijgen ze in de zomer om de 2a3 weken samen met de andere buitenbonsai , in de winter 1x per maand vloeibare meststof . Ik heb zelfs eentje die bij de buren in vuilbak was beland ( geen enkel blad meer volledig droog ( na een half jaar is dit een van mijn mooiste ficussen ) Ik ga hier zeker niet verkondigen wat het beste is dit is enkel mijn ervaring die ik wil delen met de rest van jullie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zijn ze te redden en te vormen? 10 jaren 6 maanden geleden #27007

  • Kaida
  • Kaida's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
En dat vind ik heel prettig. Die van mij staan nu op een deel foetsie bah en een deel aarde. Ze zijn nu echt bezig met hun ontwikkeling en ik ben er erg tevreden over. Ik geef ze nu iedere dag een beetje water op het zelfde tijdstip. Ze staan voor in de vensterbank waar ze volledig in het licht staan. ik vind u ervaring met deze plantjes leuk om te horen. Kan ik weer van leren als beginneling.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: cinbonsai, azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts