In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

zeer jonge bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #26648

  • wessel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo beste mensen ,

ik heb een zeer jonge bonsai zaailing onder mijn hoede gekregen van mijn broer. het is een sprietje van ca. 5 cm met een handje vol naaldjes , paar maand oud. mijn broer is zeeman en komt pas in dec/jan thuis maar ik ben bang dat de spruit dan dood is. onderste 4 naaldjes zijn al dood en resteerde 10 beginnen al te verkleuren. wat doe ik fout ? staat in de vensterbank vol licht op Z.O , voorzichtig met water maar niet extreem . ik ben normaal gesproken best goed met planten maar dit is een jong naaldboompje . wat doe ik fout ? teveel licht ? hoort het gewoon zo en is helemaal geen probleem ? tijd van het jaar ? heeft iemand een suggestie ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeer jonge bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #26649

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Wessel,

Erg lastig om dat vanaf hier te zeggen. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken is bonsai een techniek om bomen te vormen, en niet een bepaald soort boom. Effectief kan je dus elke soort naaldboom hebben staan die er bestaat.

Als je zegt dat hij in de vensterbank staat.. In principe is dat al een begin: Naaldbomen horen buiten. Daarnaast kan je een naaldbomo makkeljiker te veel dan te weinnig water geven.

De meeste naaldbomen houden hun naalden in de winter, en verkleurende naalden passen niet in het beld van een gezonde jonge naaldboom. Een uitzondering hierop zijn larixen. Dat is een familie van naaldbomen die in de winter de naalden afgooit.

Als je een foto kan plaatsen van de plant in kwestie, met iets erbij watde schaal ongeveer aangeeft (bv een potlood ernaast oid) dan is er misschien wat meer te zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeer jonge bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #26694

  • wessel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor de interesse , hier wat foto´s






Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeer jonge bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #26699

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dit is dus zoals LB al aangaf, een Larix en die verliest tijdens de herfst/winter zn naalden.
in het voorjaar zal ie weer uitlopen en nieuwe naalden maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeer jonge bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #26820

  • wessel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt ,

ik hoef me dus geen zorgen te maken . gewoon laten staan en af en toe water geven ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren