In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 6 maanden geleden #26655

  • Senza
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Mijn naam is Renee, woonachtig in provincie Utrecht.

Sinds enige tijd is mijn vriend geinteresserd in bonsai. Hij wil er zelf graag mee aan de slag. Laatst hebben we een surrogaat uit het tuincentrum gehaald, maar ik moet zeggen dat deze in mijn ogen nog niet echt op een bonsai lijkt.

Vriendlief had daarom bedacht om zelf een bonsai te gaan kweken dmv stekken ed. Het howto boek is al aangeschaft. Nu lees ik her en der dat dat nog helemaal niet zo makkelijk is. Daarom wil ik hem verrassen met een mooie beginners-bonsai, zodat hij zich eerst kan uitleven op de basisvaardigheden.

Nu hebben we thuis ook nog wat katten rondlopen. Ook een dure hobby, en daarom ben ik op zoek naar bonsai boompjes die niet giftig zijn. Over planten kan ik hele lijsten vinden. Bomen zijn wat lastiger (die staan doorgaans ook niet in huis natuurlijk).

Ik hoop op wat tips over leuke, liefst niet giftige beginnersboompjes :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 6 maanden geleden #26656

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Hallo Senza welkom op het forum.

Leuk dat je er achter staat dat je vriend met bonsai wil beginnen dat is altijd belangrijk. ;)
Kijk eens rond op de site en de shop anders voor niet te dure boompjes kan je op marktplaats wel wat vinden.

Het ligt eraan of je binnen of buiten bonsai wilt hebben, mijn advies is als je een balkon of tuin hebt zoek dan naar buiten bomen.
Als dat niet lukt kan je binnenbomen zoeken en dat zijn over het algemeen tropische soorten.

Voor beginners bijvoorbeeld.
Ulmus parvifolia - buiten/binnen
Juniperus - buiten
Ligustrum - buiten/binnen
Carmona - binnen
Ficus - binnen
larix - buiten

En ga zo maar door. Het buiten/binnen verhaal is dat ze eigenlijk buiten horen maar ook binnen kunnen worden gehouden. Natuurlijk is buiten beter.
Op de site vind je veel informatie over boomsoorten en verzorging.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 6 maanden geleden #27058

  • corrie60
  • corrie60's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Senza

Ik ben 2 jaar geleden met bonzai,s begonnen
En heb hetzelfde probleem wij hebben 4 ragdolls dus echte binnenkatten ,lopen zomers wel in de tuin los
Waarvan er 1 echt buiten los loopt deze kater eet altijd zowel buiten als binnen van de planten
Ook ik vraag altijd wanneer ik een nieuwe plant koopt of hij giftig is (bladglans is ook erg giftig)
Ik heb 3 binnen bonzai,s 1 ficus retusa 1 Carmona Fukien -thee, en een Ligustrum
De buiten bonzai,s zijn 2 bonzai azalia ,1 acer en 1 Ilex granada
Van de ficus Retusa weet ik dat hij giftig is ( er komt ook melksap uit , de gewone ficus is ook giftig)
De Azalia bonzai (is voor buiten ) is ook giftig ook de gewone azalia is giftig
De carmona is een thee boompje. Heb ergens gelezen dat hij niet giftig is ,en dat je er zelf thee van kan zetten ,
Of dat waar is weet ,ik niet ik probeer het liever niet uit :)
Ik weet niet of je binnen bonzai,s of buiten bonzai,s zoekt
voor buiten bonzai,s de acer ( japanse esdoorn) bijvoorbeeld,kijk ik gewoon bij de giftige buitenplanten of die op lijs
staat.zo kan je dat met meerdere soorten buiten/binnen bonzai,s doen
Zo ben ik er ook achter gekomen dat de bonzai azalia en de ficus retusa giftig zijn!!
Nu weet ik ook dat er een spuitbusje verkocht word onder de naam bitterr (bij spat katten )het schijnt totaal ongevaarlijk te
zijn,je kan eens info.of dat ook geschikt is voor planten?????? misschien een idee
Hopelijk heb je hier wat aan

Succes corrie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by corrie60.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 6 maanden geleden #27158

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb 2 ragdolls en die laten mijn bonsai en orchideeën met rust.. enkel een soort grasachtig yucca boompje gaan ze aan de blaadjes bijten, en dus heb ik deze om de frigo moeten zetten en een potje kattengras is de plaats gezet voor hun..

als je kattengras voorziet voor de beestjes dan laten ze normaal gezien je andere planten wel met rust hoor.. en anders moet je ze er maar op trainen.. die van ons weten dit maar al te goed..

als je katten hebt raad ik wel af om kattenbakvulling te gebruiken als substraat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27171

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : als je katten hebt raad ik wel af om kattenbakvulling te gebruiken als substraat ;)


Waarom dat? Het is mijn ervaring dat niet het substraat, maar de grootte van de pot bepalend is of katten er op duiken. (Bij ons was het gewoon de grootste plant, een ficus in een 60cm pot).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27179

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hangt af van kat tot kat, maar ik ken iemand die kattengrit gebruikt, en terwijl zijn boom buitenstond lag er 's morgens plots wat ongewenste mest bij en was er in gegraven.. en aangezien katten uitwerpselen zwaar giftig zijn had de boom er wel onder geleden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27187

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : hangt af van kat tot kat, maar ik ken iemand die kattengrit gebruikt, en terwijl zijn boom buitenstond lag er 's morgens plots wat ongewenste mest bij en was er in gegraven.. en aangezien katten uitwerpselen zwaar giftig zijn had de boom er wel onder geleden..


Huh? Hoezo zijn katten uitwerpselen 'zwaar' giftig?
Misschien ben je in de war met Toxoplasmose - een risico voor mensen, niet voor planten?

pets.thenest.com/cat-feces-hurt-garden-soil-10342.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27189

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Beste Alex, kun je een goed onderbouwd aan de hand van goede argumenten, feiten en ervaringen je antipathie jegens FB weergeven. Vooral naar die ervaringen, eigen ervaringen dan wel te verstaan, ben niet alleen ik maar ik denk meerdere mensen die juist hele goede ervaringen met dit substraat hebben erg benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Dicky.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27190

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Auk schreef : lag er 's morgens plots wat ongewenste mest bij en was er in gegraven.. en aangezien katten uitwerpselen zwaar giftig zijn had de boom er wel onder geleden..


Even afgzien het feit dat zelfs mijn grootste bonsaipot niet genoeg vrij oppervlak aan m'n kat biedt om z'n behoefte te doen: die mest lag er 's morgens plotseling, schrijf je. De dagen ervoor lag die er dus blijkbaar niet. Lijkt me redelijk onmogelijk dat dit in die korte tijd enige schade aan de boom heeft kunnen veroorzaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27197

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Dicky schreef : Beste Alex, kun je een goed onderbouwd aan de hand van goede argumenten, feiten en ervaringen je antipathie jegens FB weergeven. Vooral naar die ervaringen, eigen ervaringen dan wel te verstaan, ben niet alleen ik maar ik denk meerdere mensen die juist hele goede ervaringen met dit substraat hebben erg benieuwd.


ervaringen.. geen.. voor 1 simpele reden.. omdat vind (persoonlijk) dat kattengrit thuishoort in een kattenbak, en niet om bomen in te zetten..
gelijk wie anders die zijn boom in FB wil zetten, doe maar gerust.. dat is ieder zijn persoonlijk keuze en daar hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken..

wat betreft de katten zelf.. de uitwerpselen zijn natuurlijk wel veel minder schadelijk dan de urine.. maar urine van een kat is redelijk schadelijk.. als je in de zomer in je tuin plots roste plekken hebt, denk dan maar eens hoe dat kan komen..
niet alle katten zijn goed opgevoed.. dus lijkt het je zo ondenkbaar dat een kat die veel buiten mag, en ergens een pot van 50cm op 30cm ziet en nieuwsgierig eens gaat kijken en merkt dat er witten korrels inliggen.. en er ligt ook reeds wat mest in.. do the math..
als een kat daar in plast garandeer ik je dat meer dan 80% van je wortels afsterft..

gewoon in de tuin (volle grond) ligt dit anders, dat dreineert anders en de wortelkluit is minder compact.. dus de invloed daarvan gaat dan bijna onopmerkzaam zijn.. (behalve bij warm weer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts