In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27200

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : niet alle katten zijn goed opgevoed.. dus lijkt het je zo ondenkbaar dat een kat die veel buiten mag, en ergens een pot van 50cm op 30cm ziet en nieuwsgierig eens gaat kijken en merkt dat er witten korrels inliggen.. en er ligt ook reeds wat mest in.. do the math..
als een kat daar in plast garandeer ik je dat meer dan 80% van je wortels afsterft..


We hadden het niet over kattenpis, maar over katten uitwerpselen. Maar een pot van 50x30 cm met een boom er in?
Wij hebben een kleine en tengere kat, maar die heeft daar echt de ruimte niet, zelfs niet in mijn grootste pot.
Blijkbaar weet je ook niks van katten. Maar doe die math zelf even, OK?

Overigens zal mest geen katten aantrekken. Ze hebben het liefst een hele schone plek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27201

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
deze is inmiddels zo hard off-topic.. maar bon.. als je me niet gelooft is dat jou zaak.. ik maak er geen woorden meer aan vuil voor iemand me hier een leugenaar noemt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27202

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
kattenbakkorrels zijn gecreeerd voor de mens,nie voor de kat.
katten doen hun behoefte in de grond,wij willen katten hebben als huisdier,we willen niet da ze in de tuin gaan"kakken" want das niet netjes(volgens mensennormen,want wij doen dat ook niet,allee da hoop ik dan maar )
dus word er een oplossing "verzonnen" dat onze liefde voor katten verenigd met(alweer in onze ogen) de hygiene of het goed fatsoen,bovendien zorgt het ervoor dat mensen zonder tuin ook een poes kunnen hebben nu.
WIJ hebben dus beslist dat kattebakkorrels in de kattebak thuishoren en nergens anders....kattebakkorrels worden(meestal)gemaakt van klei,en klei komt uit de natuur...we halen dus wat uit de natuur en vinden bijgevolg dat dat niet in de natuur thuishoort want "het dient ergens anders voor"...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27203

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

AlexW schreef :

Dicky schreef : Beste Alex, kun je een goed onderbouwd aan de hand van goede argumenten, feiten en ervaringen je antipathie jegens FB weergeven. Vooral naar die ervaringen, eigen ervaringen dan wel te verstaan, ben niet alleen ik maar ik denk meerdere mensen die juist hele goede ervaringen met dit substraat hebben erg benieuwd.


ervaringen.. geen.. voor 1 simpele reden.. omdat vind (persoonlijk) dat kattengrit thuishoort in een kattenbak, en niet om bomen in te zetten..
gelijk wie anders die zijn boom in FB wil zetten, doe maar gerust.. dat is ieder zijn persoonlijk keuze en daar hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken..


Bedankt Alex dat we nu toch heel duidelijk hebben dat je antipathie jegens FB enkel gebaseerd is op een mening en je eventuele toekomstige adviezen om het niet te gebruiken niet gehinderd worden door enige onderbouwing en kennis van zaken betreffende dit substraat. Je persoonlijke mening in deze respecteer ik ten volste maar met je adviezen daarin heb ik wat meer moeite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27205

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een belangrijk punt aangehalad door Alex is die van katten urine. Daar zitten geen schadelijke stoffen in, maar is te vergelijken met geconcentreerde plantenmest; Als je dat spul direct op de aarde giet, krijg je spontaan veel te hoge conentraties zouten in de grond, welke vocht uit de wotels trekken, waardoor de wortel(punten) massal afsterven: De wortels verbranden. Hetzelfde risico is er met katten urine.

Maar.. Tenzij de katten nergens buiten de mogelijkheid hebben om hun behoefte te doen, zullen ze dat niet snel in een potje doen. En ook planten in huis.. Als de kattenbak schoon is, en je katten niet ziek zijn (Denk urineweg infectie) of erg gestressed, dan zijn de potten minder aantrekkelijk dan de kattenbak. maar katten blijven katten en gekke dieren. Toch blijf ik bij mijn eerdere punt: De grootte van de pot zal eerder bepalen of een kat er opo duikt dan het substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27208

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Een belangrijk punt aangehalad door Alex is die van katten urine. Daar zitten geen schadelijke stoffen in, maar is te vergelijken met geconcentreerde plantenmest; Als je dat spul direct op de aarde giet, krijg je spontaan veel te hoge conentraties zouten in de grond, welke vocht uit de wotels trekken, waardoor de wortel(punten) massal afsterven: De wortels verbranden. Hetzelfde risico is er met katten urine.

Maar.. Tenzij de katten nergens buiten de mogelijkheid hebben om hun behoefte te doen, zullen ze dat niet snel in een potje doen.


Ik heb nog 'ns gekeken naar m'n grootste bonsaipot en m'n kleine kat, maar het past echt niet.
Urine is inderdaad vervelender - voor m'n grasveld. Ik merk het in droge periodes aan de nieuwe gele plek, als m'n zoon de hond 's ochtends weer niet goed genoeg heeft uitgelaten.

Degenen die een probleem hebben met kattenbakkorrels kunnen misschien beter "Neko ni toire" gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27211

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Dicky schreef :

AlexW schreef :

Dicky schreef : Beste Alex, kun je een goed onderbouwd aan de hand van goede argumenten, feiten en ervaringen je antipathie jegens FB weergeven. Vooral naar die ervaringen, eigen ervaringen dan wel te verstaan, ben niet alleen ik maar ik denk meerdere mensen die juist hele goede ervaringen met dit substraat hebben erg benieuwd.


ervaringen.. geen.. voor 1 simpele reden.. omdat vind (persoonlijk) dat kattengrit thuishoort in een kattenbak, en niet om bomen in te zetten..
gelijk wie anders die zijn boom in FB wil zetten, doe maar gerust.. dat is ieder zijn persoonlijk keuze en daar hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken..


Bedankt Alex dat we nu toch heel duidelijk hebben dat je antipathie jegens FB enkel gebaseerd is op een mening en je eventuele toekomstige adviezen om het niet te gebruiken niet gehinderd worden door enige onderbouwing en kennis van zaken betreffende dit substraat. Je persoonlijke mening in deze respecteer ik ten volste maar met je adviezen daarin heb ik wat meer moeite.


ik adviseer nergens om het niet te gebruiken..
ik adviseer echter wel de klassieke substraten zoals akadama.
vooral voor beginners die de hobbie serieus wensen te nemen adviseer ik om eerst de zaken te gebruiken die bedoeld zijn voor bonsai, en bij latere kennis kunnen ze dan experimenteren met wat ze will..

welk nut heeft het nu om beginnende bonsaiïsten op de zadelen met 20 verschillende soorten substraat.. daardoor zien ze dan door het bos de bomen niet meer..
als je iemand iets wil bijleren en raad geven.. begin dan met de basis.. wat daarna volgt is dan veel breder.. maar basis is het belangrijkste, en als nieuwelingen meteen al de indruk zouden krijgen dat het eigenlijk allemaal niet zo nauw steekt dan is dat geen goede start..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn vriend wil aan de bonsai :-) 10 jaren 5 maanden geleden #27221

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Volgens mij zocht Senza via dit topic een boomsoort voor haar vriend en 1 die niet giftig is voor haar katten.
De vraag ging geloof ik niet over het gebruik van Foetsie Bah en wat voor effect katten uitwerpselen en urine op bomen en planten heeft.
Eerder andersom wat voor effect bepaalde planten eventueel op haar katten zouden hebben.

Dus houdt het on topic aub...
Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren