In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

conifeer - wat kan ik ermee? 10 jaren 6 maanden geleden #26709

  • Peter Emile
  • Peter Emile's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allemaal,

Een vriend van me in Vleuten zit in zijn maag met een conifeer die in zijn tuin bij de recente storm is omgewaaid.
Hij en zijn vrouw wilden er toch al vanaf, omdat ie te dicht bij de schuur stond.
Voorlopig hebben ze de boom - met het oogmerk om hem uit de grond te halen en af te voeren - gehalveerd tot ongeveer anderhalve meter hoogte. Hij staat nog wel in de grond, zij het heel schuin. Dus de wortelkluit heeft in elk geval nog verbinding met de volle grond.

Nu was het mijn idee om de boom te adopteren en te proberen hem een nieuw leven te geven als (poging tot) bonsai op mijn Amsterdamse balkon op drie hoog.

Mijn vraag aan alle bonsaikundigen hier: is dit plan reëel? Kan een huis- tuin- en keukenconifeer overleven op een balkon op het noorden op drie hoog?

Het zou mijn eerste bonsai-project moeten worden, maar om teleurstellingen te voorkomen leg ik deze vraag aan jullie voor.
Met bij voorbaat dank voor reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

conifeer - wat kan ik ermee? 10 jaren 6 maanden geleden #26715

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Peter Emile schreef : Kan een huis- tuin- en keukenconifeer overleven op een balkon op het noorden op drie hoog?


Ik denk dat 'conifeer' een iets te ruim begrip is - nl.wikipedia.org/wiki/Coniferen - maar op een balkon op 't noorden denk ik niet dat-ie veel kans maakt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter Emile

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

conifeer - wat kan ik ermee? 10 jaren 6 maanden geleden #26716

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Over welke soort conifeer gaat het?
Hoe groot is de plant? (Is het mogelijk het geheel met kluit naar 3 hoog te brengen?)
Heeft de plant groen op lage takken kort bij de stam?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter Emile

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

conifeer - wat kan ik ermee? 10 jaren 6 maanden geleden #26735

  • Peter Emile
  • Peter Emile's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor uw reactie. Ik moet er binnenkort heen, dan kan ik de boom pas bezichtigen. Ik wil er wat foto's van maken en die hier posten.
Ik begrijp dat er honderden soorten coniferen zijn, maar ik heb geen idee welke het is. Ik denk dat het op zich niet zo'n probleem is om de boom naar boven te krijgen. Vooropgesteld dan, dat het überhaupt verstandig is om hier aan te beginnen.

In de afgelopen 20 jaar heb ik op dat balkon van alles geprobeerd te kweken: een berk (die spontaan opkwam uit een bloempot), een stuk of drie olijfbomen (allemaal gesneuveld) waarvan ik er één elf jaar in leven heb weten te houden, opgekweekt tot een hoogte van tweeënhalve meter uit een piepklein stekje van 6 blaadjes dat ik ooit kreeg van de beheerder van de hortus botanicus van de VU in Amsterdam. Verder een stuk of tien vijgenbomen (allemaal gestekt van snoeisel van een buurman die wél een tuin heeft), een eikenboom (ook spontaan ontstaan uit een pot, waarschijnlijk uit een eikel die daarin begraven was door de overijverige buurt-vlaamse gaai), en nu ben ik bezig een zilverwilg ui een stekje op te kweken.

Uiteindelijk zijn alle bomen gesneuveld door de koude winters van de laatste jaren, behalve twee vijgenbomen die er momenteel prima bij staan (nog wel).

Ik zal binnenkort wat meer info plaatsen over de conifeer. Met foto's. Dank zover, voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts