In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27089

  • iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Al een tijdje ben ik me aan het inlezen over verschillende typen bonsaiboompjes en ben tot de conclusie gekomen dat ik de Japanse Esdoorn een hele mooie boom vind. Nu ben ik vrij nieuw in de wereld van bonsai en heb ik niet het inzicht in bonsai zoals velen van jullie wellicht wel hebben. Het aanschaffen van een vrij oude esdoorn is erg prijzig en misschien ook niet slim gezien het feit dat ik nog een hoop moet leren wat betreft snoeien en vormen. Nu staat er bij mijn ouders in de tuin een esdoorn die ze 25 jaar geleden gekocht. Een vrij mooi exemplaar naar mijn mening waar je volgens mij best een goede bonsai van kan maken. Voorlopig willen ze hem nog houden maar ik denk dat ik het wel voor elkaar kan krijgen om die boom over te nemen. Nu vraag ik me af of deze boom potentieel is en op welke manier ik hem het best kan snoeien en vormen. Hebben jullie wellicht wat tips? En ook moet ik de boom uiteraard verpotten, wat nog wel eens vrij moeilijk kan zijn gezien het feit dat zijn wortels half onder de stenen doorlopen. Als jullie hier ook wat tips over hebben ben ik heel erg dankbaar. Wellicht kan ik na wat oefenen op beginnersplantjes deze esdoorn omtoveren tot een prachtige bonsai!

Groetjes,

Stefan

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27090

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Au mijn nek.. (Zou je de foto's rechtop willen zetten in een fotobewerkingsprogramma voor je ze online post?).

op zich een leuke plant. Let wel: De plant staat niet op eigen wortel maar is geent (Zie foto2, een paar cm boven de grond zit een ribbel in de stam). Op zich geen ramp, maar dit ga je lang blijven zien. Deze ent lijkt erg netjes gedaan te zijn.

Als hij bij mij in de tuin zou staan en ik zou er richting bonsai mee willen gaan, zou ik dit doen:

Ik zou beginnen met midden in de winter de kroon uit te dunnen tot de takken die je wilt behouden. Doe dit ergens einde februari, in een periode zonder vorst.

Voor het verpotten zou ik alle wortels doorsteken om nieuwe wortels te stimuleren. Als je geen hast hebt: Doe dit in het voorjaar, als de eerste knopjes open aan het gaat zijn. Steek dan met een scherpe spade een cirkel om de boom heen. Zo steek je door de wortels; net binnen de rand van de boomkroon. Voor de rest niets aan de wortels doen; Gewoon lekker laten groeien volgend jaar. Dan kan je in het najaar 2014 of voorjaar 2015 de plant uit de grond halen en oppotten. Dat geeft je de minste risico's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27091

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
zoals LB zegt,
echter is dit een acer palmatum dissectum, deze heeft een smaller blad dan overige palmatums en blijkt doorgaans lastiger voor bonsai doeleinden.
maar alles valt te proberen uiteraard !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27095

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heb al dissectie bonsai gezien.. maar door hun hele trage groei en hun manier van groeien worden deze zelden of nooit gebruikt..
laat deze liever in de tuin staan en dan zal je er veel meer plezier aan hebben.. heb er ook een in men tuin en deze zal ik altijd late staan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27096

  • BonsaiT
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Persoonlijk zou ik 'm lekker in de tuin laten staan. Dit is een zeer trage groeier en niet populair voor bonsai i.v.m. de spontane taksterfte die af en toe optreed. Dan kun je beter voor een paar tientjes een Acer Palmatum kopen om op te oefenen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27107

  • Mariette
  • Mariette's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4

BonsaiT schreef : Persoonlijk zou ik 'm lekker in de tuin laten staan. Dit is een zeer trage groeier en niet populair voor bonsai i.v.m. de spontane taksterfte die af en toe optreed. Dan kun je beter voor een paar tientjes een Acer Palmatum kopen om op te oefenen...


En een Acer snoeien in de winter geeft toch bloedingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27108

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Mariette schreef :
En een Acer snoeien in de winter geeft toch bloedingen.


In de winter is die kans juist 't minst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27109

  • iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor alle reacties. Als ik zo de berichten lees denk ik toch dat ik hem lekker in de tuin laat staan. Ik dacht later zelf ook nog dat de stam misschien al wat te lang was voor bonsai, alhoewel het natuurlijk nog wel zou kunnen, is het toch minder mooi. Ik ga weer verder zoeken naar een mooie boom :)

PS: de foto's staat rechtop, maar worden omgedraaid op het moment dat ik het hier upload, zelfs als ik ze van tevoren bewerk. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dit precies oplos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27112

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Auk schreef :

Mariette schreef :
En een Acer snoeien in de winter geeft toch bloedingen.


In de winter is die kans juist 't minst.


Auk, ik heb onlangs tijdens de workshop met Yannick en consorten begrepen dat wanneer acer zijn bladeren heeft laten vallen, er snoei mogelijk is tot (plus minus) 2 weken daarna. Daarna zou de kans op bloedingen inderdaad wel weer toenemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn vormen als bonsai 10 jaren 6 maanden geleden #27114

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Op het moment dat een acer zijn bladeren laat vallen is de 'sapdruk' in de plant relatief laag. Door meteen na de bladval te snoeien heb je een plan die nog bezig is met zijn reserves te verplaatsen voor de winter, waardoor wonden wellicht wat sneller helen. Persoonlijk snoei ik liever wat later; Na de ergste vorstperiode (Jan, Feb). Dan heb je in mijn ogen minder last van invriezen op verse snoeiplekken.

Als je na eind Feb. gaat snoeien is de sapstroom in sommige acers alweer aan het op gang komen. Dan heb je wel risico op bloeden.

Overigens: Bloeden is niet erg. De plant verliest wat reserve voedingsstoffen en hierdoor zal de eerste uitloop wat minder explosief zijn. Maar sterfte van de boom is niet aan de orde, er vanuit gaande dat de boom gezond was (Zou ook wat zijn, als een boom in het voorjaar door een storm getroffen wordt, zou hij meteen dood gaan!?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts