In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is deze nog te redden en zo ja, hoe verzorgen? 10 jaren 6 maanden geleden #27092

  • rbeek010
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen,

Ik heb van een vriend een aantal weken geleden een Bonsai plantje gekregen. Het etiketje is weggegooid dus ik weet niet welke soort dit precies is. Verder ben ik niet bekend met de verzorging van planten en kom ik daarom hier wat hulp zoeken.

Kunnen jullie mij vertellen wat voor soort plant ik hier in huis heb? Deze plant heeft de afgelopen 2 weken op balkon gestaan i.v.m. een logeerkat, omdat hij nogal gek is op het molesteren van planten in huis. De bladeren zijn nu gaan hangen en zijn een klein beetje 'opgerold'. Ook beginnen de bladeren langzaam los te laten. Is dit normaal?

Sinds ik de plant heb (nu een maandje of 2) heb ik het alleen voorzien van wat water wanneer de aarde in de pot droog begon te worden. Verder heb ik het geen voeding gegeven.

Graag jullie mening/advies.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze nog te redden en zo ja, hoe verzorgen? 10 jaren 6 maanden geleden #27099

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
dit is een ficus retusa, ofwel tijgerbast ficus. Dit is een tropische plant die temperaturen van onder de 15 graden gedurende langere tijd niet kan hebben. En een nacht vorst kan al dodelijk zijn. Nu buiten hebben is echt niet goed.

Warm zetten, redelijk vochtig houden (NIET nat) en hopen dat hij overleefd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze nog te redden en zo ja, hoe verzorgen? 10 jaren 6 maanden geleden #27101

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Met alle respect, maar ik blijf me toch telkens weer verbazen dat er veel te vaak pas nadat het helemaal mis gaat zich gaat afvragen welke plant en hoe die verzorgd moet worden. Voor deze plant vrees ik het ergste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze nog te redden en zo ja, hoe verzorgen? 10 jaren 6 maanden geleden #27104

  • rbeek010
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Helemaal mee eens. Helaas ben ik een leek op het gebied van planten en dacht ik dat het geen kwaad kon, totdat de bladeren begonnen op te rollen. Ik hoop dat de plant het redt.

Moet ik nog rekening houden met bepaalde voeding, ompotten en dergelijke?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze nog te redden en zo ja, hoe verzorgen? 10 jaren 6 maanden geleden #27105

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

rbeek010 schreef : Moet ik nog rekening houden met bepaalde voeding, ompotten en dergelijke?


Als er nog leven in zit is de plant op dit moment gebaat bij rust, licht, warmte, vocht en veel hoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze nog te redden en zo ja, hoe verzorgen? 10 jaren 6 maanden geleden #27126

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
hij lijkt ook wel erg nat te staan,ik vermoed dat hij zijn huidige bladeren zal verliezen,maar indien hij nu goed verzorgd word zou het kunnen(als de wortelsnog ok zijn)dat ie weer uitschiet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren