In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27118

  • Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey

Ik had graag jullie hulp willen vragen bij het identificeren van een bonsai die in van de zomer heb gekregen.
Toen ik hem kreeg zat er enkel en kaartje bij waarop stond dat het een buiten bonsai is. en op de achterkant stond een kleine tekst over de authenticiteit en originaliteit van het boompje. ik heb toen wat gezocht naar de soort met weinig resultaat.
Ik heb hem ook altijd buiten laten staan omdat er buitenbonsai opstond toen ik hem kreeg. Maar nu de laatste dage begint hij er enorm slecht uit te zien (de bladere zijn volledig uitgedroogd ondanks de vochtige bodem).
Omdat hij er zo slecht uitziet ben ik opnieuw beginnen zoeken naar welke soort het zou kunnen zijn en er was een soort waar ik van vond dat hij er op trok. Dit was een sarissa maar dit absoluut geen buiten bonsai dus twijfel ik nog en wou ik daarom hier eens vragen of er hier soms iemand weet wat voor soort dit boompje is. zodat de juiste verzorging kan geven.

Alvast heel erg bedankt

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27124

  • corrie60
  • corrie60's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo Maith
Volgens mij is het een Ilex Grenata.
Heb er zelf ook een ,inderdaad een buiten bonsai
hij lijkt erg veel op de bonsai die ik ook heb
Staat hij niet te nat ,want bij mij staat hij al een week of 5 onder een afdak
Met al die regen ,van de laatste tijd
Als hij te nat staat worden de blaadjes geel en vallen er af
maar je scheef dat de bladeren uitgedroogd zijn ,terwijl hij nat is ??
Zit er geen beestje in??
maar misschien hebben andere Leden een oplossing
en kan je beter een foto sturen van hoe hij er op dit moment uitziet
want ik ben ook nog maar een beginneling

gr corrie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27149

  • Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Corrie
Danku voor je snelle antwoord

hij staat onder het afdak van ons huis, dus ik dacht dat hij daar wel droog genoeg stond, misschien iets te droog dacht ik zelfs (want de grond voelde toch wat droog aan) dus heb hem deze week nog wat water gegeven, misschien toch niet zo'n goed idee ? :(

Ik heb er nu net een foto van gemaakt , wel in donker met flits , en met de mist van vandaag. Door de mist vielen mij precies allemaal draadjes op tussen de takken, dit was mij nog niet eerder opgevallen, misschien toch beestjes ? het lijkt op spinneweb draden maar de vorm van een web zit er niet in precies :(
en nu lijken de blaadjes toch eerder geliger :s

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27151

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
spint of wolluis,of een combinatie van de twee :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27153

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
1 van de dood-doeners van deze boompjes is het substraat waar ze instaan.. dat is namelijk een zwaar soort klei, enkel bedoeld voor transport.. houdt namelijk enorm goed water vast, waardoor het boompje met dit soort weer van de laatste weken eigenlijk constant met natte voetjes zal gestaan hebben, welke niet goed is ivm wortelrot.

in geval dat mensen zo'n boompje krijgen/aanschaffen is de beste maatregel eigenlijk om deze ASAP over te plaatsen naar akadama. best ook dan eerste de wortels uitspoelen zonder er iets aan te snoeien, en daarna het boompje onder een afdak uit de wind en half schaduw zetten zodat je volledige controle hebt over watergift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27155

  • Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank jullie voor jullie antwoord !

Mag ik hem nu nog verpotten ? is het daar niet te koud voor ?
Akadama kan je dat ook in gewone tuincentrums kopen zoals een intratuin ? want ik heb momenteel enkel bonsai potgrond.

Hij staat momenteel tegen de muur van het huis onder een stuk aan de noord zijde van het huis, nu met de mist staat hij vrij vochtig maar zou dit anders dan ook niet voldoende afschermen ?

Wat kan ik het beste doen tegen spint/wolluis ? Ik heb nog eens soort van meststaafjes liggen die ik een tijd terug heb gekocht voor een schildluisprobleem (andere boom). Helpen deze ook voor wolluis of spint of is hier een specifiekere aanpak bij nodig ?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp !

aahja nog een klein vraagje , wat kan ik het best doen ter bescherming tegen vorst ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27157

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
akadama is meestal niet te koop in tuincentra.. best te bestellen via internet (zoals de webshop van deze site) of kopen bij een bonsai speciaalzaak of bonsai club.

verpotten kan nu wel nog, zolang je van de wortels blijft.. maar gezien we niet 100% weten waarom je boom achteruit gaat is dit niet aan te raden..
je kan je boom misschien eens met kluit en al uit de pot tillen en kijken of je iets ziet (of eventueel ruikt)

spint en wolluis.. verkopen ze wel sprays tegen in tuincentra.. er zijn ook huismiddeltjes die werken..

meststaafjes tegen luis? ik zou het niet aanraden.. als het probleem nog elders ligt ook kan je je boom meer schade doen..

hij staat ergens onder? als het regent met een zijwind, staat hij dan in de regen?

beschermen tegen vorst kan je op verschillende manieren.. een koude kas, ingraven in de tuin, in een kist met turft/schors, met bubblewrap,…

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27160

  • Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja ons dak ik schuin en vormd een smal afdakje (waar de goot ook zit)
Het is de enige beschutte plek buiten, want in ons tuinhok komt niet genoeg licht binnen vrees ik
Als er wind uit het noorde komt en dus recht tegen het huis staat hij helaas niet beschermd en bij wind uit het westen is hij misschien ook niet volledig beschermd. :/
Ik zal morgen de kluit eens bekijken en misschien voor de zekerheid die akadema bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 6 maanden geleden #27161

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik zie aan je profiel foto dat je meerdere bomen hebt, dus tegen komende lente (als de koppen zwellen) is akadama zeker geen overbodige luxe..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27173

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De foto's die je toont geven geen enkele reden om er vanuit te gaan dat je last van schadelijke insecten hebt. Zeker geen wolluis (Dat maakt kleine witte propjes van een mm of 2 doorsnede waar het luisje in zit) en ook geen spint (Dat maakt geen lange draden maar hele fijne webben). Wat je hier hebt is doodnormaal spinwebdraad, zoals alle planten die buiten staan op dit moment ze kunnen hebben.

Ik twijfel nog aan de plantensoort, maar waarschijnlijk is dat meer omdat ik dit soort planten altijd negeer, en ze dus nooit goed bekeken heb. Als je de verkeerde plant hebt dan kan het zomaar zijn dat het toch een tropische plant is. De bladeren zien er in ieder geval niet goed uit. Ik zou hem inderdaad beschermen tegen de regen en ook tegen de vorst, voor de zekerheid.

Wat betreft substraat.. Ik wil je er voor waarschuwen dat er 2 stroming bij bonsai zijn. De ene, die beweert dat aleen akadama een goed substraat is, en een andere die ook andere substraten gebruikt, waaronder kattenbakkorrels (In nederland van het merk Foetsie-bah; Dit zijn gebakken kleikorrels met nagenoeg dezelfde eigenschappen als Akadama. Grootste verschil is dat akadam niet goed winterhard is, en de gebakken kleikorrels wel. En uiteraard is Akadama 10 keer zo duur. )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts