In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27391

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi Maith.
Ik zal je vertellen hoe ik water geef. :woohoo:
Als je water geeft maak je de kluit helemaal nat (dompelen in een bak met water kan ook)zo verdrijf je alle co2 in de pot en met het uitlopen van het water komt er o2 terug in de kluit.
je controleert de kluit dagelijks op het nog vochtig zijn, als de kluit halverwege droog begint te worden water je de boom pas weer.
een handig hulp middel hiervoor is een saté-stokje welke je tot op de bodem in de kluit steekt door de verkleuring van licht geel tot donker geel als de kluit nat is kun je zien hoe vochtig hij nog is.

Als je steeds een beetje water geeft heb je de kans dat er stukken van de kluit droog blijven.


wat de plaats op de vensterbank en boven de verwarming betreft
Dit is niet de ideaale plaats omdat dan de warmte onder de bladeren komt hier kunnen ze niet goed tegen.
door deze in een grote pot of onderzetter te plaatsen weer je de directe warmt van de radiator onder de bladeren af.
vul de pot of grote onderzetter met een vochtig medium en je creëert ook nog een vochtigere omgeving voor de boom

gr
of dit voor deze boom gaat werken hangt af of en hoeveel leven er nog inzit maar proberen kan geen kwaad toch...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27392

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het is lastig te zien zonder de plant gewoon in handen te hebben wat er precies aan de hand is. Als je Engels redelijk is, bekijk even deze Engelse flyer over wortelluizen, weliswaar over slaplanten maar het concept blijft gelijk, verwacht ik:

www.which.co.uk/documents/pdf/root-aphids-153697.pdf

Interessant:
How do I know if they are present?
When plants wilt, are stunted, have unhealthily coloured foliage and lose leaves rematurely, suspect root aphids. Remember that other factors, especially drought, can have the same effect. Often there will be many ants around infested plants, feeding on the honeydew aphids produce, even below ground.

What do they look like?
They usually look like a waxy mould or powder on the roots of the affected plants. They can build up to huge numbers. The affected roots often split.

Can root aphids be controlled?

The damage they cause is worst in dry conditions, so keeping plants watered will often help them shake off an attack. In the case of lettuce, plants may survive long enough to heart up and be harvested. If you catch infestations on pot plants early enough, plants can be saved by washing off the aphids from affected roots and repotting in fresh compost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27394

  • Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Kan een middel tegen wortelluis kwaad als het geen wortelluis is ? en als hij dan verzwakt is gaat dit middel hem dan niet volledig de nek om doen ?

ik heb enkele koele ruimtes in ons huis waar hij kan staan, maar trek van een deur die af te toe open gaat, kan dit kwaad of hebben ze niet veel last van ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27395

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
een middel tegen algemene ongedierte zou mijns inziens moeten volstaan,je hebt niet voor iedere belager een apart middelke nodig...
heb je geen luizenshampoo(voor mensen) ik heb al van gehoord dat dit zou helpen....
ik zou na afloop wel nog eens spoelen dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27396

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
hoi Maith,
Als dit geen buitendeur is is er niet zo'n probleem met tocht.

wat betreft behandeling van luis als er geen luis zijn....
als je je aan de dosering op de verpakking houdt is ook hier niet zo'n groot probleem ( wel behandelen met een vochtige kluit ).
gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai identificeren 10 jaren 5 maanden geleden #27398

  • Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
wel jah, de ruimte waar ik dacht dat hij het beste zou staan is onze gang en dus idd met de buitendeur.
In de hal boven staan al 2 bonsai's en op het zolder loop ik misschien de kans dat de kat hem omgooid.

toch nog maar eens denken over de ruimte dus.

shohin schreef : wat de plaats op de vensterbank en boven de verwarming betreft
Dit is niet de ideaale plaats omdat dan de warmte onder de bladeren komt hier kunnen ze niet goed tegen.
door deze in een grote pot of onderzetter te plaatsen weer je de directe warmt van de radiator onder de bladeren af.
vul de pot of grote onderzetter met een vochtig medium en je creëert ook nog een vochtigere omgeving voor de boom

gr
of dit voor deze boom gaat werken hangt af of en hoeveel leven er nog inzit maar proberen kan geen kwaad toch...


Dit was een andere boom die daar stond, en het was normaal niet de bedoeling dat de verwarming aanging maar voor alle zekerheid heb ik hem toen direct daar weggehaald en daar komen nu geen boompjes meer te staan.
Er staat nog 1 boompje op een vensterbank maar dit is de vensterbank van het aanrecht dus geen verwarming in de buurt

Ps, ik nevel altijd het water met een spuitbusje over de grond van de boompjes , laat het wat wegtrekken en dan nevel ik nog wat zodat het overal goed doordringt. meestal ligt er in het schaaltje onder de boom dan ook wat water. Dit werd mij verteld door een bonsai vereniging dat dit een goede manier is dus zo geef ik (tot hiertoe) mijn boompjes water.
niet goed ?

Het testje met het satéstokje lijkt me wel handig, ik voel meestal vanboven aan de grond maar natuurlijk weet ik zo niet hoe het vanbinnen er aan toe gaat ...

leatherback schreef : Als je Engels redelijk is, bekijk even deze Engelse flyer over wortelluizen,


Aan het tekstje dat je poste vrees ik dat mijn engels , voornamelijk in die vakterminologie over planten , niet al te best is, maar ik ga het artikkel eens onderhanden nemen met de translator erbij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts