In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Overwinteren 10 jaren 5 maanden geleden #27503

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
Hi, ik zet m'n boompjes bij strenge vorst in m'n schuurtje met een olieradiator net boven het vriespunt, zo'n 3 a 4 gr.
nu is het daar overdag nogal donker, 1 raampje. helpt het als ik overdag het licht (tl) laat branden, of zal ik aan de gang moeten met led licht of halogeen? het is ook weer niet de bedoeling om groeilampen e/d aan te schaffen met name omdat de boompjes/plantjes, alles wat ik graag laat overleven bij strenge vorst toch in winterrust is :)

ik begrijp dat alles wat blad/loof heeft/houdt heeft toch daglicht of enige vorm van belichting nodig toch?

hoe doen jullie dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Janes.

Overwinteren 10 jaren 5 maanden geleden #27504

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij mij blijven ze buiten staan. De potten tegen elkaar aan geschoven in een hoek tussen schutting en schuur, waar de oostenwind geen grip op heeft.

Pas als de temp onder de -5 duikt voor langere tijd gaan de planten een onverwarmde garage/schuur in. Die heeft 2 kleine raampjes die net genoeg licht doorlaten om bij te kunnen zien. Dus zeker niet voldoende voor groei. Maar de planten die daar in staan staan er eigenlijk maar een paar dagen of een week oid in.

Als het echt zo koud is gebeurt er in de planten zo weinig dat dat in mijn ogen geen kwaad kan.

Dit jaar wil ik wat loof-verliezende bomen de hele winter in de schuur gaan zetten, als experiment. Ik denk dat de schade in de schuur door schimmel (Slechte ventilatie) danwel uitdrogen grotere is dan als ik de planten gewoon buiten laat staan in weer en wind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Overwinteren 10 jaren 5 maanden geleden #27508

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef :
Dit jaar wil ik wat loof-verliezende bomen de hele winter in de schuur gaan zetten, als experiment. Ik denk dat de schade in de schuur door schimmel (Slechte ventilatie) danwel uitdrogen grotere is dan als ik de planten gewoon buiten laat staan in weer en wind.


Dat doe ik al jaren met mijn bladverliezers, met succes. Ze hebben toch geen licht nodig.
Idd wel af en toe goed ventileren en heel af en toe wat water geven indien het aan de droge kant raakt. Meestal slechts 1x per maand
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Overwinteren 10 jaren 5 maanden geleden #27515

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
nou ik maak me zorgen om sommige bladhoudende en m'n olea vooral de laatste houd niet zo van kou en is in huis te warm :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Overwinteren 10 jaren 5 maanden geleden #27516

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn olijf staat op dit moment in de kas. Zodra we aanhoudende kou krijgen of meer dan een graadje nachtvorst, komt deze naar binnen, naar een onverwarmde kamer op het noorden (Pak m beet 8-12 graden in de winter)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts