In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #27628

• iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Afgelopen vrijdag is eindelijk mijn eerste bonsai binnengekomen (besteld op bonsai.de). De afgelopen weken ben ik veel bezig geweest met het oriënteren en lezen over de verschillende soorten bonsai, de technieken van bedrading en specifieke verzorging. Ik wilde als eerste plantje graag een binnenbonsai omdat ik er dan vaker naar kan kijken. Nu is de bonsai die ik heb gekocht er één die nog niet superveel is besproken volgens mij. Daarom zou ik graag wat feedback willen op mijn ideeën omtrent de verzorging van dit plantje. Hopelijk heb ik het bij het juiste eind.

Omdat deze plant een binnenbonsai is (afkomstig uit oa China) en ik op mijn kamer (ben student) één raam heb dat precies boven de radiator zit, heb ik de bonsai nu ongeveer twee meter van het raam boven een schouw gezet. Hij krijgt daar naar mijn mening voldoende licht en als de radiator niet aan staat probeer ik hem altijd voor het raam te plaatsen. Juist in de winter heeft het plantje veel licht nodig.
Wat betreft het bewateren heb ik gelezen om twee keer per dag te controleren of het plantje water nodig heeft, als de omgeving warm is zou je meer moeten bewateren dan normaal. Het is wel zo dat de plant in de winter minder water nodig heeft, maar toch moet je dit van dag tot dag bekijken. Ik zorg er in ieder geval voor dat er geen water in het opvangbakje onder het potje komt en laat de grond eerst goed opdrogen voordat ik opnieuw water geef (hierover twijfel ik een beetje, maar had dit gelezen op een website).
Voorlopig wil ik nog niks met het plantje doen, eerst wil ik hem in leven zien te houden en wellicht in de lente gaan verpotten (al weet ik niet of dat al noodzakelijk is, hierover graag advies :)). Ik heb akadama grond besteld en wil een mengsel van akadama met potgrond gebruiken.

Dit is zo'n beetje wat ik voor ogen had wat betreft de verzorging. Als jullie feedback of aanvullingen hebben hoor ik dat graag, het zou zonde zijn als dit mooie plantje de winter niet zou overleven :)
Bedankt!

P.S. Ik krijg het echt niet voor elkaar de foto er rechtop in te voegen. Ik heb van alles geprobeerd al maar hij blijft de foto na het uploaden draaien :-(

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by iMaxi.

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #27630

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

iMaxi schreef : Omdat deze plant een binnenbonsai is (afkomstig uit oa China) en ik op mijn kamer (ben student) één raam heb dat precies boven de radiator zit, heb ik de bonsai nu ongeveer twee meter van het raam boven een schouw gezet. Hij krijgt daar naar mijn mening voldoende licht en als de radiator niet aan staat probeer ik hem altijd voor het raam te plaatsen. Juist in de winter heeft het plantje veel licht nodig.

Ik *denk* dat 2 meter van het raam vrij donker is, tenzij je toevallig een raam op het zuiden hebt (Dus middagzon in de kamer).

iMaxi schreef : Wat betreft het bewateren heb ik gelezen om twee keer per dag te controleren of het plantje water nodig heeft, als de omgeving warm is zou je meer moeten bewateren dan normaal. Het is wel zo dat de plant in de winter minder water nodig heeft, maar toch moet je dit van dag tot dag bekijken. Ik zorg er in ieder geval voor dat er geen water in het opvangbakje onder het potje komt en laat de grond eerst goed opdrogen voordat ik opnieuw water geef (hierover twijfel ik een beetje, maar had dit gelezen op een website)

De meeste planten houden er niet van als de kluit erg opdroogt. Ik zou ervoor kiezen de kluit nooit echt droog te laten worden. Water in het opvangbakje is niet erg. Dan weet je tenminste zeker dat de kluit van boven tot onder water heeft gehad. Tip: Geef water met lauw water in plaats van koud. Dat wordt beter door de grond opgenomen.

iMaxi schreef : Voorlopig wil ik nog niks met het plantje doen, eerst wil ik hem in leven zien te houden en wellicht in de lente gaan verpotten (al weet ik niet of dat al noodzakelijk is, hierover graag advies :)). Ik heb akadama grond besteld en wil een mengsel van akadama met potgrond gebruiken.

Nee. Niet akadama met potgrond mengen. Dat wordt een viese brij, en je bent alle positieve eigenschappen van acadama aan het tenietdoen.. Als je akadama gebruikt kan je het puur gebruiken, of kijk of je ergens kokosvezel of vermalen boomschors kan vinden.

iMaxi schreef : P.S. Ik krijg het echt niet voor elkaar de foto er rechtop in te voegen. Ik heb van alles geprobeerd al maar hij blijft de foto na het uploaden draaien :-(

De foto draaien in een bewerkingsprogramma, in plaats van een bekijk programma. Eventueel "opslaan voor web" gebruiken.

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #27642

• iMaxi
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ga hem dan proberen zoveel mogelijk in het raamkozijn te zetten, sowieso als de verwarming niet aan staat :)
Wat betreft het bewateren leek het mij ook beter om de kluit niet helemaal te laten opdrogen, dus dan ga ik dat inderdaad doen, bedankt.

Akadama grond niet mengen? Maar puur akadama voor je bonsai is toch niet voldoende of wel? Heb je trouwens nog een tip wat betreft bemesten bij deze soort? Welke mest? Hoe vaak en hoeveel? Dat was ik nog vergeten te vragen.

Ik ga even kijken of de foto op deze manier lukt :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #27868

• iMaxi
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb nu helaas al twijfels over de gezondheid van deze boom. Sinds enkele dagen begint hij blad te verliezen. Gisteren heb ik alle bladeren rond de pot weggehaald maar vandaag zijn er toch weer aan aantal gevallen. Er ligt zelfs een klein takje bij. Nou heb ik hem altijd goed water gegeven. De kluit niet te droog laten worden en hem zoveel mogelijk bij het daglicht gezet. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de lucht in mijn kamer (door de verwarming) weleens droog zou kunnen zijn. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Opmerkelijk is dat ik ook een drakenbloedboom heb staan die bruin blad kreeg. Na op internet gelezen te hebben kan dit komen door een te droge lucht. Zou dit bij m'n peperboompje ook kunnen? Hopelijk kunnen jullie me hierin adviseren.
Bedankt!

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #27887

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dat kan absoluut. Daarnaast heeft de plant een klap gehad voor vervoer & verplaatsen. Er zijn vele redenen waarom planten hun blad laten vallen. En eigenlijk is er vooral ervaring die je helpt om de planten goed door zulke overgangen heen te halen.

in het algemeen is direct op een verwarming niet ideaal (Hoewel ik dit zelf al mijn hele leven doe; Wederom: Het is een deel ervaring) en is de droge lucht in een kamer niet ideaal. Echter, dilemma: Een koude kamer is ook niet ideaal voor tropische planten..

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #28079

• iMaxi
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reactie. Achteraf gezien denk ik toch dat ik hem te weinig water heb gegeven. Dacht zelf dat het genoeg was maar iemand vertelde me dat de grond toch redelijk droog was. Nu maar flink wat water gegeven en hopen hij er weer bovenop komt :)
Ik vroeg me tevens nog af of het nodig is om te bemesten, welke mest moet ik gebruiken en hoe kan ik dit het beste doen? Alvast bedankt voor het antwoord :)

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #28114

• zanthoxylum-piperitum-1999
  • zanthoxylum-piperitum-1999's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
ik heb zelf ook een gekocht en nu sinds vandaag zitten er een paar gele bladen op is dit normaal weet iemand wat ik moet doen ? alvast bedankt

Zanthoxylum piperitum gekocht 12 jaren 6 maanden geleden #28119

• desmedt
  • desmedt's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 4
mijn boom staat ook binnen en heeft ook last van te droge luchtvochtigheid, maar sinds ik hem (bijna) dagelijks vernevel doet hij het heel goed. een andere oplossing is de pot in een schaal met steentjes zetten en daar dan water indoen (wel ervoor zorgen dat de onderkant van de pot zelf niet in het water staat ivm wortelrot ;))

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren