In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33482

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Ook ik zal me even voorstellen bij mijn eerste vraag. Roderick, 30 jaar en sinds niet al te lange tijd geïnteresseerd geraakt in bonsai. Ik woon op Curaçao en daar gaat gelijk mijn eerste vraag over.

Er is veel te lezen over wat te doen in welk seizoen. Helaas (of juist gelukkig) hebben wij dat hier op het eiland niet. Het hele jaar door het zelfde weer met eens per jaar de regen tijd waarin het flink gaat regenen en alles buiten lekker uitloopt. Aangezien ik mijn bonsai zelf zal moeten wateren zal deze waarschijnlijk ook niet echt onder de indruk zijn van de regentijd aangezien hij het hele jaar door dus lekker water krijgt. Of heb ik dit helemaal mis? De vraag is dus wanneer mag ik nu wel en niet snoeien of andere bepaalde handelingen verrichten?

De tweede vraag gaat over de plant zelf. Ik had me een beetje ingelezen en begreep dat het verstandig is als de plant eerst goed moet groeien buiten in de grond. Nu heb ik gekozen voor een acacia soort die hier in het wild groeit. Een ijzersterke plant die bijna alles overlegd en eigenlijk als onkruid gezien wordt hier. Het grootste nadeel wat ik heb ondervonden bij het zoeken naar een leuk exemplaar is de wortelgroei. Aangezien het warme en droge klimaat hier groeit deze recht naar beneden om diep in de aarde pas te gaan vertakken. En plantje wat vijf centimeter hoog staat heeft minstens vijftig centimeter wortel die kaarsrecht omlaag gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33483

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
(deel twee eerste post er is wat mis gegaan, de eerste post kon ik niet meer aanpassen)
Nu is de grond hier ook keihard en is het dus erg lastig om een plantje netjes uit te steken. (Met een pikhouweel de grond er omheen los hakken werkt wel maar de grond is zo droog en hard dat het in brokken uit elkaar valt en dus de kleinere fijne wortels dan afbreken) Ik heb ondertussen een zaadje uitgekiemd en in een pot gezet, maar ik lees dus dat de plant moet groeien in de buiten grond. Ik zal deze hierna dus ook nooit fatsoenlijk meer uit de grond kunnen halen. Iemand hier een idee over of oplossing voor?

De plant waar het over gaat: Acacia tortuosa
www.caribbeanfootprint.com/2012/07/17/st...at-het-echt/?lang=nl

Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen met tips of ideeen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RoderickSchmitz.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33484

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Leuk dat je op Curacao aan de gang gaat met Bonsai. Je kan daar zeer veel hele leuke planten kweken. Ik zou aanraden om (ook) het afrikaanse bonsai forum en wellicht het australische bonsai forum op te zoeken, omdat de omstandigheden daar meer op jouw omstandigheden lijken.

Wat betreft 'je moet het in de grond laten groeien': Je kan het ook in een pot doen, maar dan gaat het minder snel. Als je een gat maakt waar je je plant in zet, en deze vul met los steen/gravel van een paar mm groot, dan krijg je je plant natuurlijk er wel uit. Of je kan kijken naar het marcotteren van een tak van en oudere acacia.

Ik heb 2 jaar geleden ook van deze soort zaden meegenomen en heb nu een zielig 10cm hoog klein plantje in een potje staan :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33487

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord leatherback. (mooie schildpad trouwens, je nickname)

Ik zal eens op die fora gaan lezen, inderdaad wel wat meer de weersomstandigheden van Curacao.

Ik vraag me af of een gat graven zal werken. Ik snap je idee wel, maar zal ik dan niet een enorm diep gat moeten graven omdat het in het "dna" van het platje zit om gelijk recht omlaag te wortelen? Misschien als het dagelijks water krijgt heeft het plantje niet de neiging om recht omlaag te gaan en al eerder te vertakken, ook een optie natuurlijk. Lijkt mij een soort van overlevings strategie namelijk. Ik ga me in ieder geval even inlezen en kijken of ik wat kan vinden op die andere fora.

Betreft jou plantje wat niet meer dan 10 cm gegroeid is in 2 jaar. Mijn oma had ook een lokale plant meegenomen naar nederland. Was best lastig om die een beetje aan de praat te krijgen daar. Het klimaatverschil was echt lastig. In de zomer buiten en de winter binnen. Wel altijd in een ruime pot gestaan. Uiteindelijk nooit groter geworden van 50cm en na 15 jaar was het mooi geweest. Hoop voor jou dat die van jou iets beter gaat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33488

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Bij mijn laatste bezoek aan Curaçao, vorig jaar ben ik in de verleiding geweest om zaden van Ceasalpina Coriaria, oftewel Divi Divi mee te nemen. Heb het uiteindelijk niet gedaan. Klimaat verschil is wel erg groot. Ik heb wel veel foto's van acacia-achtige bomen gemaakt als inspiratie. Probeer een aantal witte dennen in deze vormen te kweken.
Misschien kan ik eens langs komen bij mijn volgende bezoek aan mi dushi corsow om eens te zien hoe Hoe het verzorgen van bonsai in de tropen gaat.
Bougainville is trouwens ook een voor de hand liggende keus op Curaçao?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33489

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

RoderickSchmitz schreef : Bedankt voor je antwoord leatherback. (mooie schildpad trouwens, je nickname)


Inderdaad. Heb het geluk gehad een paar maanden als onderzoeker voor earthwatch te mogen werken bij las baulas de guanacaste. Mooie ervaring.

Wat betreft wortels: Dat wat inderdaad mijn gedachte: Als er open substraat is met voeding & water, is de kans redelijk dat de plant dan wel sneller zijwortels maakt en een goed deel van de kluit in je gat komt te zitten. Ik zou wel nog steeds een gat van 40, 50cm diep aanhouden. Is wel echt werk. (Maar ik zie bij vrienden van me dat de tuin best begraafbaar is..


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33490

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik vroeg me af of die pen wortel te verwijderen is en kwam dit tegen. Misschien kun je hier wat mee.

www.zululandbonsai.co.za/bonsai/workshop...cia-trees-and-bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33491

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Hoi Roderick,
Misschien moet je eens kijken op google naar deze man:

Budi Sulistyo - Indonesia
www.bonsai-bci.com/index.php?option=com_...a&catid=37&Itemid=83

Hij werkt met tropische bonsai zoals ficus, premna e.a. (sub) tropische soorten.
Laat je niet gek maken door de kwaliteit van zijn bomen. Hij is tenslotte ook ergens begonnen.
Alleen was dat in 1976. B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33495

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de andere tips. Ik heb in ieder geval weer flink wat leeswerk te doen zie ik. Ik ga maar daar in ieder geval in verdiepen en zal dan laten weten wat ik ga doen en hoe ik verder zal gaan.

Ik heb nog een plantje meegenomen van werk. Deze stond in het losse strand zand en hier waren de wortel wel breed uitgegroeid. Deze nu maar in een pot gezet, vanavond maar een geschikte plek in de tuin zoeken om te gaan beginnen met graven :S

Kleine toevoeging, een van de eerste stukjes die ik lees op een zuidafrikaanse bonsaai site:
I didn't know it at the time, but growing acacia from seed is the only reliable way to develop this
species. The reason is simply that acacia do not transplant well, so digging up an acacia tree in the
bush to take home is not only illegal, but pointless. It WILL NOT grow! Leave it there and take home
the memory of the tree or some photos to inspire you.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RoderickSchmitz.

beginner met acacia 9 jaren 10 maanden geleden #33497

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Wat dacht je van een Robinia ipv een Acacia of een Perzische Slaapboom. Die willen het wel doen en daar is niet moeilijk aan te komen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren