In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

beginner met acacia 9 jaren 7 maanden geleden #34914

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat kan ik zeggen... Curacao is natuurlijk een stukje van ons koningkrijk. Ik zou verraster zijn als iemand bomen die ik in bv Kenia gefotografeerd zo zou herkennen :P

Ik kom al 15 jaar met enige regelmaat op Curacao, en mijn laatste bezoek in 2012 (?) zat ik bij Jan Thiel, en reed dagelijks die weg af. En die boom is niet te missen. Dus de laatste dag toen we terug naar huis gingen heb ik toch de auto even aan de kant van de weg gezet voor een foto, met het idee: Die zou ik wel eens na willen maken..

Inmiddels is de plant die ik ervoor wil gebruiken 2 jaar oud (Uit zaad meegenomen van, ik denk, blauwbaai, 15cm, hoog en groeit nauwelijks. Dus de hoop een fatsoenlijke acacia hier in Nederland.. Ik denk niet dat ik daar nog echt vanuit moet gaan :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 7 maanden geleden #34915

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
De boom van Christoffelpark heb ik al thuis staan. Daar gebruik ik een zaailing van witte den voor. Heb nog wel wel een jaar of tien te gaan voor de vorm er in zit overigens. Een alternatief zou kunnen zijn Robinia. Dat groeit hier wel en komt in de buurt van echte acacia.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 7 maanden geleden #34957

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Ha, wat leuk om te zien dat hier nog wat leven in het topic zit. Roderick, leuk om te horen. Ik hoor graag wanneer je deze kant op komt.

Ik heb dus uitendelijk mijn zaailing een beetje groter gekregen. Van pot in de grond gezet. Toen was ze voor de helft opgegeten door de hagedissen en leguanen. Nu dus weer terug in een ruimere pot. Van het weekeinde zal ik haar weer overetten in een ruimere pot omdat het uiteindelijk toch redelijk snel is gegaan. Zal vanavond een foto plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 7 maanden geleden #35019

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Bij deze de beloofde foto:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 7 maanden geleden #35023

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Die doet het inderdaad goed!

Als je volgend keer gaan verpotten, hou er dan rekening mee dat wortels elkaar niet moeten kruisen. (Ik zie nu wortels die in een vreemde richting van de basis weggaan, en daardoor andere wortels kruisen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 9 jaren 7 maanden geleden #35032

  • RoderickSchmitz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij groeit lekker, alleen nog niets met bonsai te maken verder :P. Wortels zijn een beetje raar gaan staan omdat het plantje net boven een steen stond en de wortels daar dus omheen zijn gaan groeien. Had ik niet opgelet tijdens het overpotten in de vorige pot. Nu maar een grotere steen er onder gezet, maar misschien maar gewoon helemaal in de grond zetten zodat de wortels onder de grond blijven? Ze zijn dus wel lastig gegroeid, denk niet dat ik deze raare vorm er nog uit ga krijgen zonder teveel te slopen.

In de volle grond zetten durf ik niet want ben bang dat ik hem er dan nooit meer uit zal krijgen zoalsik eerder al zei.

Ondertussen nog maar wat zaad proberen te ontkiemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 4 jaren 3 maanden geleden #83465

  • Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 1

RoderickSchmitz schreef : Bedankt voor de andere tips. Ik heb in ieder geval weer flink wat leeswerk te doen zie ik. Ik ga maar daar in ieder geval in verdiepen en zal dan laten weten wat ik ga doen en hoe ik verder zal gaan.

Ik heb nog een plantje meegenomen van werk. Deze stond in het losse strand zand en hier waren de wortel wel breed uitgegroeid. Deze nu maar in een pot gezet, vanavond maar een geschikte plek in de tuin zoeken om te gaan beginnen met graven :S

Kleine toevoeging, een van de eerste stukjes die ik lees op een zuidafrikaanse bonsaai site:
I didn't know it at the time, but growing acacia from seed is the only reliable way to develop this
species. The reason is simply that acacia do not transplant well, so digging up an acacia tree in the
bush to take home is not only illegal, but pointless. It WILL NOT grow! Leave it there and take home
the memory of the tree or some photos to inspire you.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 4 jaren 3 maanden geleden #83466

  • Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 1
Wat een onzin, ik woon op curacao en graaf van alles op uit de tuin. Een bougainvillea met 7 cm stam, 10 jaar oude lamunchi boom en zelfs wayaka graaf ik uit! Ik heb laatst een acacia ergens opgegraven met de HAND! kreeg nog net 2 flinterdunne, maar gezonde wortels mee. In een flesje water meegenomen naar huis en gepot. Nu 4 weken later staat ze er prachtig bij met vollop nieuw blad!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 4 jaren 3 maanden geleden #83467

  • Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 1

Pointless? IT WILL NOT GROW? haha...onzin

Een wayaka die jaren onder een bougainvillea heeft moeten overleven. Met weinig licht en weinig ruimte heeft de plant nooit groot kunnen worden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginner met acacia 4 jaren 3 maanden geleden #83468

  • Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 1
"De plant waar het over gaat: Acacia tortuosa
www.caribbeanfootprint.com/2012/07/17/st...at-het-echt/?lang=nl

Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen met tips of ideeen.


De acacia tortuosa is de bekende Wabi boom. Oude auto's op Curacoa noemt men ook Wabi's omdat er vroeger een club voor old-timers was en hun ontmoetingsplek was onder de Wabi boom. Hoe dan ook, ik raad je af deze te gebruiken. Het krijgt hele gemene mega-doornen die je echt niet in je buurt wilt hebben. Er zijn zoveel prachtige planten met gelijksoortige bladeren, maar dan ZONDER de doornen. Denk aan de tamarinde, Divi-Divi (libidibia Coriara) of een acaciella (vaak verward met de Mata Galinja, leucaena Glauca) geen van deze hebben stekels en lenen zich uitstekend voor Bonsai.

Groet,

Robin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts